ITPP1/443-763b/08/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-763b/08/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 1 września 2008 r., uzupełnionym pismem (wpływ 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu wartości importu usług zwolnionych na proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu wartości importu usług zwolnionych na proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza przystąpić do systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej (systemu Cash pooling). W ramach planowanej struktury, środki pieniężne będą faktycznie przesyłane pomiędzy poszczególnymi uczestnikami systemu (tzw. zero-balancing cash pooling).

Podmiotem zarządzającym systemem i posiadaczem rachunku głównego będzie firma z siedzibą w Belgii. Rachunek główny będzie prowadzony w PLN przez bank z siedzibą w Niemczech lub przez inny bank z siedzibą w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż Polska (bank zagraniczny).

Spółka będzie jednym z uczestników systemu i posiadaczem rachunku operacyjnego, prowadzonym w PLN przez bank z siedzibą w Polsce. Spółka będzie również posiadaczem rachunku technicznego prowadzonego w PLN przez bank zagraniczny.

Pozostałymi uczestnikami systemu będą wyłącznie inne polskie spółki z Grupy, posiadające rachunki prowadzone w PLN przez bank posiadający siedzibę w Polsce, jak i bank zagraniczny.

Transfery środków pieniężnych będą na pierwszym etapie dokonywane pomiędzy rachunkiem operacyjnym Spółki w banku z siedzibą w Polsce i rachunkiem technicznym Spółki z banku zagranicznym. Na kolejnym etapie transfery środków w ramach systemu będą dokonywane pomiędzy rachunkiem technicznym Spółki w banku zagranicznym a rachunkiem głównym w banku zagranicznym Spółki posiadającej siedzibę w Belgii. W szczególności, w przypadku, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku operacyjnym Spółki w banku posiadającym siedzibę w Polsce wykazywane będzie saldo dodatnie, bank ten dokona transferu środków z tego rachunku na rachunek techniczny Spółki prowadzony przez bank zagraniczny. Następnie środki zostaną przetransferowane z rachunku technicznego Spółki w banku zagranicznym na rachunek prowadzony przez ten bank dla firmy posiadającej siedzibę w Belgii. W sytuacji natomiast, kiedy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki prowadzonym przez bank posiadający siedzibę w Polsce wykazywane będzie saldo ujemne, bank zagraniczny dokona transferu środków z rachunku prowadzonego przez bank zagraniczny firmy belgijskiej na rachunek techniczny Spółki prowadzony przez bank zagraniczny. Następnie środki zostaną przetransferowane ba rachunek operacyjny Spółki prowadzony przez bank posiadający siedzibę w Polsce. W konsekwencji na koniec każdego dnia roboczego, saldo wykazywane na rachunku Spółki w banku zagranicznym, jak i banku posiadającym siedzibę w Polsce będzie równe "0".

Jednocześnie, w określonych odstępach czasu Spółka będzie obciążana przez firmę posiadającą siedzibę w Belgii odsetkami za korzystanie z udostępnionych jej środków finansowych, lub też jej rachunek uznawany będzie odsetkami w związku z przekazaniem nadwyżek finansowych do spółki belgijskiej, zależnie od sumy i charakteru transferów dokonywanych w danym okresie. Wysokość stopy procentowej odsetek nie będzie odbiegała od stopy procentowej stosowanej przez bank. Przedmiotowe transakcje będą rozliczane w PLN, tj. wpływy i wypływy z rachunku operacyjnego Spółki w banku posiadającym siedzibę w Polsce, jak również z rachunku technicznego w banku zagranicznym będą dokonywane w PLN.

Podobne transfery środków będą dokonywane pomiędzy firmą z siedzibą w Belgii a pozostałymi polskimi spółkami z Grupy, uczestnikami Systemu.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż usługi świadczone w ramach cash poolingu sklasyfikowane zostały w PKWiU 65.23 "Usługi pośrednictwa finansowego gdzie indziej niesklasyfikowane".

Czy wartość opisanych usług powinna być uwzględniona przez Spółkę w tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe usługi nie powinny być uwzględnione przez Spółkę w tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów usług

Spółka powołując treść art. 90 ust. 3, art. 29 ust. 1 oraz art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, iż definicja obrotu nie obejmuje importu usług, czyli sytuacji, w której podatnikiem z tytułu świadczenia usług w Polsce przez podmiot zagraniczny jest nabywca. Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez firmę posiadającą siedzibę w Belgii na rzecz Spółki będą stanowiły dla Spółki import usług w oparciu a treść art. 17 ust. 2 ww. ustawy. W konsekwencji uznać należy, że Spółka nie powinna uwzględniać świadczonych przez firmę posiadającą siedzibę w Belgii usług kompleksowego zarządzania płynnością finansową w kalkulacji tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 powołanej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 90 ust. 1 cytowanej ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się, zgodnie z ust. 3 powołanego przepisu, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja (art. 90 ust. 4 ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. To z obrotu bowiem wydziela się wartości potrzebne do jej wyliczenia. Pojęcie obrotu zostało zdefiniowane w art. 29 ust. 1 ustawy zgodnie, z którym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnych charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei przez sprzedaż, w myśl art. 2 ust. 22, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że przy obliczaniu współczynnika proporcji uprawniającego do częściowego odliczenia podatku naliczonego (art. 90 ust. 3 ustawy), zgodnie z poglądem Wnioskodawcy wyrażonym we wniosku, nie uwzględnia się importu usług. Kwoty jakie nabywający zobowiązany jest zapłacić z tytułu nabycia usług nie stanowią bowiem obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie należy ich uwzględniać przy ustalaniu proporcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl