ITPP1/443-762/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-762/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu realizowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołóstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w ramach środka 3.5 Projekty pilotażowe" pn. "Pneumatyczna metoda pozyskiwania ikry ryb" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu realizowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołóstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w ramach środka 3.5 Projekty pilotażowe" pn. "Pneumatyczna metoda pozyskiwania ikry ryb".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Instytut jest jednostką naukowo-badawczą z podstawową działalnością sklasyfikowaną według PKD z 2007, jako 72.1 "badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych". Instytut zamierza w najbliższym czasie złożyć aplikację o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 w ramach środka 3.5 Projekty pilotażowe" pn. "Pneumatyczna metoda pozyskiwania ikry ryb". Ma on polegać m.in. na:

* naukowym opracowaniu i przetestowaniu naukowych metod pozyskiwania ikr ryb łososiowatych, jesiotrowatych oraz szczupaka;

* przetestowaniu opracowanych metod pod kątem ich przydatności w produkcji towarowej ryb;

* upowszechnianiu opracowanych i przetestowanych metod pozyskiwania ikry.

Projekt ma być realizowany w okresie pięciu lat (badania i eksperymentalne wdrożenia). Zarówno w okresie realizacji, jak i w okresie trwałości projektu (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu) będą realizowane wyłącznie prace naukowe, szkoleniowe i wdrożeniowe o charakterze niekomercyjnym. Wyniki badań będą publikowane i przekazywane potencjalnym beneficjentom ostatecznym, a efekty opracowanych metod badawczych będą wdrażane w co najmniej 5 ośrodkach hodowlanych. Przeprowadzane w trakcie realizacji badań szkolenia dla hodowców ryb będą realizowane na zasadzie kontynuowania testów wdrożeniowych - również będą to działania niekomercyjne. W ramach projektu przewidywany jest zakup współfinansowany ze środków UE, m.in.:

* mobilnego laboratorium;

* usług projektowych i materialnych związanych z budową prototypów urządzeń służących do przeprowadzania tarła pneumatycznego;

* usług informatycznych związanych z obsługą, promocją i upowszechnianiem wyników badań.

Wszystkie zakupy będą dokumentowane bądź fakturami VAT (rachunkami), bądź stosownymi umowami cywilnoprawnymi w przypadku nabywania usług oferowanych przez wykonawców w ramach działalności wykonywanej osobiście. W przypadku udokumentowania ww. zakupów fakturami VAT, Instytut nie będzie miał prawa do odliczenia VAT zawartego w wymienionych fakturach z uwagi na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż projektowane do wdrożenia działania mają wyłącznie charakter naukowo-szkoleniowy bez jakiegokolwiek związku z działalnością opodatkowaną VAT, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo, o jakim mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Projekt nie będzie kreował jakichkolwiek przychodów w całym okresie realizacyjnym i w okresie trwałości projektu, co jednoznacznie wskazuje na brak związku podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących realizowane w projekcie zakupy z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy realizując projekt współfinansowany ze środków UE, polegający na pracach badawczo-naukowych, szkoleniowych i wdrożeniowych o charakterze niekomercyjnym, VAT zawarty w fakturach zakupów urządzeń, materiałów, czy usług jest podatkiem naliczonym, czy też nie spełnia tego kryterium.

2.

Czy Instytut, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, ma prawo do uznania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, o których mowa w punkcie pierwszym, za podatek VAT niepodlegający zwrotowi pomimo jego poniesienia.

3.

Czy Instytut realizując projekt, ma prawo do odliczenia choćby częściowego VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją niekomercyjnego projektu nie związanego z działalnością opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na niekomercyjny charakter projektu i brak związku z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT, Instytutowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakupy finansowane ww. dotacją z UE.

W dniu 24 września 2010 r. uzupełniono stanowisko w sprawie wskazując, że w ocenie Wnioskodawcy Instytut ma prawo do uznania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu, dotyczących realizacji ww. projektu za podatek VAT nie podlegający zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Instytut, jako jednostka naukowo-badawcza planuje w najbliższym czasie złożyć aplikację o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach środka 3.5 Projekty pilotażowe. Projekt ten ma polegać m.in. na:

* naukowym opracowaniu i przetestowaniu naukowych metod pozyskiwania ikr ryb łososiowatych, jesiotrowatych oraz szczupaka;

* przetestowaniu opracowanych metod pod kątem ich przydatności w produkcji towarowej ryb;

* upowszechnianiu opracowanych i przetestowanych metod pozyskiwania ikry.

Projekt ma być realizowany w okresie pięciu lat, przy czym zarówno w okresie realizacji, jak i w okresie trwałości projektu (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu) będą realizowane wyłącznie prace naukowe, szkoleniowe i wdrożeniowe o charakterze niekomercyjnym. Wyniki badań będą publikowane i przekazywane potencjalnym beneficjentom ostatecznym, a efekty opracowanych metod badawczych będą wdrażane w co najmniej 5 ośrodkach hodowlanych. Projektowane do wdrożenia działania - jak oświadczono we wniosku - mają wyłącznie charakter naukowo-szkoleniowy bez jakiegokolwiek związku z działalnością opodatkowaną VAT, zaś projekt nie będzie kreował jakichkolwiek przychodów w całym okresie realizacyjnym i w okresie trwałości projektu.

Z okoliczności sprawy nie wynika jednocześnie, że Instytut planuje dokonanie jakichkolwiek zgłoszeń projektów wynalazczych w Urzędzie Patentowym, które ewentualnie mogłyby powstać w związku z realizacją projektu oraz zbycie praw ze zgłoszeń lub uzyskanych patentów.

Odnosząc powyższe do przedstawionych uwarunkowań prawnych, stwierdzić należy, że o ile opisany we wniosku projekt nie będzie - jak podkreśla Wnioskodawca - faktycznie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (w tym również pośrednio oraz poprzez ewentualne zbycie praw ze zgłoszeń dokonanych w Urzędzie Patentowym lub uzyskanych patentów do projektu/udzielenie licencji w związku ze zrealizowanym/realizowanym projektem - w przypadku złożenia zgłoszenia praw w Urzędzie Patentowym, bądź uzyskania patentu), to tym samym Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotowym projektem. Konsekwencją powyższego będzie również brak prawnej możliwości zwrotu kwoty podatku związanego z tym projektem, ponieważ nie wystąpi w tym przypadku (w odniesieniu do realizowanego projektu) nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl