ITPP1/443-760/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-760/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679). Spółka będzie zawierać umowy, na podstawie których będzie przelewać (cedować) na finansującego niewymagalne bezsporne wierzytelności. Niniejsze wierzytelności będą wynikać z należności powstałych w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług dokonanych przez Spółkę, które będą dokumentowane fakturami VAT, natomiast płatność z tytułu tych dostaw towarów i świadczenia usług będzie następować w ratach lub termin płatności będzie odroczony. Przelew wierzytelności następuje, w szczególności z prawem do naliczania odsetek ustawowych za przekroczenie terminu płatności od dnia wymagalności świadczenia do dnia zapłaty, z wyjątkiem obowiązków z tytułu gwarancji i rękojmi ciążących na Spółce dotyczących sprzedanych towarów i świadczonych usług. Sposób wynagrodzenia Spółki i finansującego z tytułu dokonanej transakcji może być dwojaki:

1.

Spółka wierzytelności zbywa finansującemu za cenę sprzedaży stanowiącą 100% wartości kwoty głównej. Finansującemu, z tytułu nabycia wierzytelności wynikających z faktur przedstawionych do cesji, przysługuje prowizja w ustalonej procentowo wysokości kwoty głównej, powiększonej o należny podatek VAT. Finansujący z tego tytułu zamierzają wystawiać faktury VAT i naliczać podatek należny. Zapłata prowizji będzie następować poprzez potrącenie o kwotę należną Spółce z tytułu sprzedaży wierzytelności.

2.

Spółka wierzytelności zbywa finansującemu za cenę sprzedaży pomniejszoną o kwotę dyskonta, która ma stanowić wynagrodzenie za świadczenie usługi przez finansującego.

Należy zaznaczyć, że w przypadku gdy należność z tytułu sprzedaży wierzytelności będzie regulowana w ratach, Spółka będzie miała prawo do odstąpienia od umowy w przypadku naruszenia przez finansującego terminu płatności raty z tytułu nabycia wierzytelności. Finansujący będzie miał prawo do odstąpienia od umowy w przypadku wady prawnej wierzytelności będącej przedmiotem umowy. W przypadku niektórych umów cesji wierzytelności, w określonych w umowie sytuacjach związanych z nieuregulowaniem należności przez dłużnika, finansujący będzie miał prawo żądania od Spółki zawarcia umowy zwrotnego przelewu wierzytelności. Należy podkreślić, że w sprawach, w których będą zawierane umowy cesji wierzytelności przez Spółkę nie będą istnieć poważne wątpliwości ich zaspokojenia przez dłużników oraz umowy będą dotyczyć wierzytelności niewymagalnych. Z tytułu świadczenia usług wynikających z zawartych umów, finansujący będą naliczać podatek od towarów i usług oraz wystawiać faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą faktur wystawionych przez finansującego dokumentujących prowizję lub dyskonto z tytułu cesji wierzytelności.

Zdaniem Wnioskodawcy, w podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3-7 (nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z wyżej zacytowanych przepisów wynika, że podatnikowi służy prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli zostaną spełnione m.in. następujące warunki:

1.

zakupione usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

2.

transakcja udokumentowana fakturą będzie podlegać opodatkowaniu i nie będzie zwolniona od podatku.

Zakupiona usługa cesji wierzytelności, będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych - dostawy towarów, ponieważ co do istoty niniejsza usługa służy finansowaniu dostaw towarów. Najprawdopodobniej w zdecydowanej większości nabywcy, którzy będą korzystać z tego sposobu finansowania zakupu towarów, nie zamówiliby towarów od Spółki bez takiego finansowania zakupu, natomiast Spółka nie posiada wystarczająco dużych środków finansowych, aby finansować w długim okresie tego typu transakcje, które są znaczącej wartości. W niniejszych przypadkach będzie również spełniony drugi z wymienionych warunków, ponieważ transakcje podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową. Co do zasady wszystkie towary i usługi podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, chyba że przepis prawa przewiduje stawkę obniżoną lub zwolnienie od tego podatku. Prowizja płacona przez Spółkę na rzecz finansującego lub udzielone dyskonto stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zatem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ustawy. W praktyce obrotu gospodarczego przejęto rozumieć faktoring jako umowę, której celem jest zapewnienie krótkoterminowego finansowania dla podmiotów udzielających tzw. kredytu kupieckiego. Faktoring polega na sprzedaży wierzytelności za określoną cenę przez dostawców towarów lub usług na rzecz faktora (tj. banku lub innej wyspecjalizowanej jednostki finansowej). Zatem z uwagi na spełnienie wyżej zacytowanych warunków, Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących prowizje za świadczenie usług opisanych w stanie faktycznym. Należy zauważyć, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest odmienny od stanu faktycznego w sprawach, które obecnie zawisły przed TSUE (sprawa C-93/10 GFKL Financial Services AG) i poszerzonym składem NSA (sygn. akt IFSK 375/09) - postępowanie zawieszone do czasu wydania wyroku przez TSUE. Sprawa, która zawisła przez TSUE dotyczy traktowania w podatku od towarów i usług nabywania wierzytelności, co do których istnieją poważne wątpliwości ich zaspokojenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Końcowo zaznacza się, z uwagi na fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest Spółka, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla "finansującego", który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie będą miały zastosowania do tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl