ITPP1/443-76/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-76/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu z tytułu wydatków poniesionych w całym okresie inwestycyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu z tytułu wydatków poniesionych w okresie prowadzenia inwestycji tj. w latach 2005-2007.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w latach 2005-2007 prowadzi inwestycję polegającą na budowie hali widowiskowo sportowej w.... Po zakończeniu inwestycji Gmina zamierza wydzierżawić obiekt. Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji - instytucji samorządowej działającej na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) będącej podatnikiem VAT. Z tytułu dzierżawy hali Gmina będzie uzyskiwać dochody ze sprzedaży opodatkowanej. Gmina dotychczas nie dokonywała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu przedmiotowej inwestycji, gdyż wcześniej nie została podjęta decyzja o sposobie funkcjonowania i użytkowania budowanej hali widowiskowo sportowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego (korekty deklaracji VAT) oraz do bezpośredniego zwrotu podatku VAT za cały okres inwestycyjny.

Zdaniem wnioskodawcy będzie możliwe wykazanie kwoty podatku naliczonego do zwrotu bezpośredniego, ponieważ dzierżawa hali stanowi czynność opodatkowaną według stawki 22%. Gmina nadmienia, iż w relacjach z instytucją kultury jaką jest Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji nie mają zastosowania przepisy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), gdyż Ośrodek nie funkcjonuje w opisanej tam formie lecz stanowi odrębną osobę prawną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W złożonym wniosku opisano, że budowana hala widowiskowo sportowa zostanie po zakończeniu inwestycji wydzierżawiona i z tego tytułu Gmina osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Poniesione przez Gminę wydatki na inwestycję będą więc związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, co reguluje art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy.

Treść art. 86 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc związek towarów i usług, z nabycia których wynika podatek naliczony z czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jeżeli kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem ze względu na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy hali sportowej) Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w wymienionym art. 86 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl