ITPP1/443-75a/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-75a/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego na paliwo opałowe klasyfikowane do kodu CN 3824 90 97 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego na paliwo opałowe klasyfikowane do kodu CN 3824 90 97.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wyprodukować na składzie podatkowym paliwo opałowe BIO będące mieszaniną oleju opałowego i biomasy, charakteryzujące się zawartością w masie produktu powyżej 30% biomasy w postaci tłuszczów roślinnych lub zwierzęcych. Paliwo to zostanie sklasyfikowane pod kodem CN 3824 90 97. Spółka wyprodukowany wyrób przeznaczy do sprzedaży na cele opałowe. W myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym, wyżej wymieniony wyrób jest wyrobem akcyzowym, wymienionym w poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy. Ponadto został wymieniony w art. 86 jako wyrób energetyczny.

Parametry produktu są następujące:

1.

Zawartość siarki% mg/kg poniżej 1

2.

Temperatura zapłonu powyżej 50°C

3.

Temperatura krzepnięcia około 0°C

4.

Kaloryczność MJ/kg około 38,00

5.

Zawartość biokomponentu powyżej 30%

6.

Destylacja w 350°C powyżej 30%

7.

Lepkość kinematyczna w 40°C mm 2 /s około 30

8.

Zawartość wody% mg/kg około 100

9.

Gęstość w 15°C g/cm 3 powyżej 0,850

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym stawką akcyzy właściwą dla wyrobu - paliwa opałowego o kodzie CN 3824 90 97 - jest stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) ustawy, to jest:

* 232,00 zł/1000 litrów, gdy gęstość wyrobu w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/metr sześcienny,

* 60 zł/1000 kilogramów, gdy gęstość wyrobu w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa niż 890 kg/metr sześcienny,

w sytuacji gdy sprzedaż tych wyrobów odbywać się będzie przy spełnieniu warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego w przypadku przeznaczenia do celów opałowych opisanych wyrobów traktowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy jako wyrób energetyczny i dalej na mocy ust. 3 jako paliwo opałowe sklasyfikowane w kodzie CN 3824 90 97 należy zastosować stawkę akcyzy w wysokości przewidzianej dla pozostałych paliw opałowych, a więc w wysokości określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy.

W ocenie Spółki stawka ta winna być zależna od kryterium gęstości wyrobu i powinna wynosić:

* 232,00 zł/1000 litrów, gdy gęstość wyrobu w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/metr sześcienny,

* 60 zł/1000 kilogramów, gdy gęstość wyrobu w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa niż 890 kg/metr sześcienny.

Zdaniem Spółki, zastosowanie obniżonej stawki akcyzy będzie możliwe pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy. Oznacza to więc, że zastosowanie tej stawki akcyzy wymagać będzie przede wszystkim składania przez nabywców tych wyrobów oświadczeń o ich przeznaczeniu na cele opałowe, a oświadczenia te winny zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 lub ust. 7 albo elementy zawarte w art. 89 ust. 8 w zależności od tego czy nabywcą będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą czy też osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Stosownie do treści art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Tak więc paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych pod warunkiem, że nie są to wyroby energetyczne zaliczane do kategorii paliw silnikowych, a więc wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych. Literalne brzmienie definicji paliw opałowych, zdaniem Spółki, skłania do wniosku, iż tylko wyroby energetyczne zaliczane do kategorii paliw silnikowych zostały bezwzględnie wyłączone z możliwości ich zaliczenia do grupy pozostałych paliw opałowych. Co więcej, uznanie danego wyrobu energetycznego za paliwo silnikowe lub paliwo opałowe zależne jest od przeznaczenia danego wyrobu, sposobu jego oferowania na sprzedaż lub sposobu jego używania. Przedstawione definicje paliwa silnikowego i paliwa opałowego powodują, iż paliwem opałowym z pewnością nie będzie wyrób spełniający definicję paliwa silnikowego. Przykładowo więc do paliw opałowych nie można na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zaliczyć benzyny silnikowej oznaczonej kodem CN od 2710 11 45 do 2710 11 49, ponieważ wyrób ten spełnia definicję paliwa silnikowego (jest wyrobem przeznaczonym do użycia, oferowanym na sprzedaż lub używanym do napędu silników spalinowych), co powoduje niemożliwość jego zaliczenia do kategorii paliw opałowych nawet w przypadku przeznaczenia na cele opałowe. Do kategorii "podstawowych" paliw opałowych niewątpliwie należą natomiast wyroby wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy, a więc chodzi tu w szczególności o oleje opałowe oznaczone kodami CN od 2710 19 51 od 2710 19 69. W ocenie Spółki opisany w stanie faktycznym produkt musi być traktowany jako pozostałe paliwa opałowe w przypadku jego przeznaczenia do użycia, oferowania na sprzedaż lub używania do celów opałowych. Wynika to z faktu, iż przedstawiony w stanie faktycznym produkt, sklasyfikowany z uwagi na wysoką zawartość biomasy pod kodem CN 3824 90 97, nie spełnia definicji paliwa silnikowego z art. 86 ust. 2 ustawy albowiem nie jest to wyrób przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych. Zasadne jest, w ocenie Spółki, stanowisko, iż do kategorii pozostałych paliw opałowych należeć może opisany w stanie faktycznym produkt oznaczony kodem CN 3824 90 97, albowiem produktu tego nie zaliczyła do kategorii paliw silnikowych, a jednocześnie nie należy on do "podstawowych" olejów opałowych, a więc wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

* objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

* objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

* oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* objęte pozycją CN 3403;

* objęte pozycją CN 3811;

* objęte pozycją CN 3817;

* oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

* pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 wymienionej ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 wymienionej ustawy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69 z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - stawka wynosi 232,00 zł/1000 litrów, natomiast dla pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Dla pozostałych paliw opałowych, w myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny stosuje się stawkę w wysokości 232,00 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku, gdy gęstość jest równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka planuje rozpocząć wytwarzanie w składzie podatkowym paliwa opałowego, a następnie jego sprzedaż zgodnie z warunkami zawartymi w przepisach art. 89 ust. 5-15 ustawy. Gotowy wyrób zostanie sklasyfikowany przez Spółkę do kodu CN 3824 90 97. Produkt będzie przeznaczony na cele opałowe.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż kryterium podstawowym pozwalającym na ustalenie właściwej stawki akcyzy jest przeznaczenie produkowanych przez Spółkę wyrobów energetycznych. Zasadniczo przepisy ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do wyrobów przeznaczonych do celów opałowych innych niż oleje opałowe o kodach CN 2710 19 51 - 69, przewidują ich opodatkowanie w zależności od gęstości paliwa odpowiednio - 232,00 zł/1000 l dla olejów o gęstości mniejszej niż 890 kilogramów/metr sześcienny oraz 60,00 zł/1000 kg dla olejów o gęstości równej lub wyższej od 890 kilogramów/metr sześcienny.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż produkowane paliwo opałowe klasyfikowane prze Spółkę do kodu CN 3824 90 97 podlega stawce podatku akcyzowego określonej w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym przy wypełnieniu warunków zawartych w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym. Wysokość stawki zależy od gęstości wyrobu i w przypadku, gdy gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny stosuje się stawkę w wysokości 232,00 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku, gdy gęstość jest równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl