ITPP1/443-759/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-759/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest pozarządową organizacją, posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z rozdziałem II statutu Stowarzyszenia "Cele i sposoby działania", ust. 4 - jednym z celów jest: rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Zadanie to, zgodnie z § 10 ust. 7 statutu, realizowane jest m.in. poprzez: "Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną". Wszelką działalność statutową, w tym ww. usługi Stowarzyszenie wykonuje nieodpłatnie. Stowarzyszenie zamierza zrealizować inwestycję pn. "........" na części działki nr 82/2 położonej w obrębie geodezyjnym....... Celem operacji jest udostępnienie boiska sportowego mieszkańcom obszaru i turystom, co znacznie wpłynie na propagowanie kultury fizycznej oraz na integrację społeczną podczas wspólnych spotkań i zawodów sportowych organizowanych na boisku. Stowarzyszenie włada nieruchomością objętą inwestycją na podstawie umowy użyczenia nieruchomości, zawartej w dniu 6 listopada 2012 r. z właścicielem - Gmina........ Aby uzyskać wsparcie finansowe, w dniu 4 czerwca 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013. Formą pomocy jaką Stowarzyszenie ma uzyskać z ww. programu jest refundacja kosztów kwalifikowanych. Koszty te obejmują również podatek od towarów i usług (w przypadku gdy nie ma możliwości jego odzyskania). Do kosztów kwalifikowanych zaliczono we wniosku o przyznanie pomocy podatek VAT, wynikający z planowanych zakupów usług ziemnych. Zakres prac w ramach planowanej inwestycji obejmuje: drenowanie terenów boiska, wykonanie podsypek ze żwiru, oczyszczanie z warstwy namułu studzienek drenarskich i cieków wodnych o głębokości do 1m. Wyremontowane boisko będzie bez ograniczeń, w każdym czasie dostępne nieodpłatnie dla mieszkańców....... Stowarzyszenie zyska również możliwość realizacji statutowych celów swego działania poprzez organizowanie ogólnodostępnych, sołeckich i gminnych imprez i zawodów sportowych propagujących kulturę fizyczną oraz działalność kulturalno-oświatową. Boisko będzie służyć rozwijaniu kultury fizycznej i sportu wśród członków ochotniczych straży pożarnych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT, jego działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Usługi nabyte w związku realizacją projektu dotyczyć będą nieodpłatnego świadczenia usług w ramach działalności statutowej, nie będą zatem wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 5, art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik VAT czynny oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie posiada statusu podatnika VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają jedynie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju natomiast wszelkie formy działalności Stowarzyszenia mają charakter nieodpłatny. Opisana inwestycja związana jest z nieodpłatną działalnością statutową Stowarzyszenia. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, które zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z opisanym stanem faktywnym oraz z tym, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, nie będący podatnikiem VAT, realizuje projekt pn. "...........". Wydatki na realizację ww. projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Z tych też względów, w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl