ITPP1/443-759/12/AP - Ustalenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-759/12/AP Ustalenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa od stycznia 2007 r., zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach (PKD 91.33-działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowana), zajmuje się działalnością kulturalną (organizacją plenerów, wystaw, koncertów) i sportowo-rekreacyjną (organizacją zawodów rolkarskich). Stowarzyszenie nie prowadzi innego rodzaju działalności, a wszelkie zyski, jakie uda się wypracować są przeksięgowywane na Fundusz Statutowy i przeznaczany jest na działalność statutową. Zasadniczo za udział w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie nie są pobierane opłaty od uczestników. Odstępstwem jest wpisowe uiszczane przez zawodników startujących w biegu rolkarskim. Opłata jest konieczna z uwagi na ponoszone przez Stowarzyszenie koszty organizacji i nie stanowi przychodów Stowarzyszenia. Wysokość przedmiotowych opłat zarówno w roku 2009, 2010, jak i 2011 nie przekroczyła 5.000,00 zł. Pozostałe przychody, jakie generuje Stowarzyszenie, dotyczą składek członkowskich i dotacji, które Stowarzyszenie uzyskuje od samorządów terytorialnych. Stowarzyszenie świadczy zatem usługi opodatkowane (wpłaty uiszczane przez zawodników), ale ich obrót nie przekroczył w 2011 r. kwoty 100.000,00 zł (określonej przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 100.000 zł). W związku z tym Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od podatku. Ponadto od 2007 r. od kiedy Stowarzyszenie prowadzi działalność, nie utracił on prawa do zwolnienia, gdyż obroty w żadnym roku nie przekroczyły progu zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w oparciu o wskazane przepisy prawa, w sytuacji gdy Stowarzyszenie świadczy usługi opodatkowane (wpłaty zawodników), których obrót nie przekroczył w 2011 r. kwoty 100.000,00 zł, pozostaje podmiotem zwolnionym od podatku od towarów i usług, a tym samym nie ma obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Z powyższych przepisów wynika zasada zgodnie, z którą odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tylko wówczas, gdy są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową od 2007 r., nie jest czynnym podatnikiem VAT. Za udział w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie nie są pobierane opłaty od uczestników. Odstępstwem jest wpisowe uiszczane przez zawodników startujących w biegu rolkarskim. Wysokość przedmiotowych opłat zarówno w roku 2009, 2010, jak i 2011 nie przekroczyła 5.000,00 zł. Pozostałe przychody, jakie generuje Stowarzyszenie, dotyczą składek członkowskich i dotacji, które Stowarzyszenie uzyskuje od samorządów terytorialnych. Stowarzyszenie świadczy usługi opodatkowane (wpłaty uiszczane przez zawodników), jednak obrót nie przekroczył w 2011 r. kwoty 100.000,00 zł.

O ile zatem Stowarzyszenie nie wykonuje czynności wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13, to z uwagi na osiągane obroty Stowarzyszeniu przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia kwoty obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej w wysokości 150.000 zł.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl