ITPP1/443-751/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-751/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu - przebudowa dróg powiatowych w powiecie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu ełckiego - przebudowa dróg powiatowych w powiecie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat w 2009 r. podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa, o dofinansowanie realizacji projektu pn. "Poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu - przebudowa dróg powiatowych w powiecie" - ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zakończenie projektu zaplanowano w październiku 2010 r. Wnioskodawca został wpisany do umowy o dofinansowanie jako jednostka realizująca powyższy projekt. Zakres robót budowlanych, objętych projektem obejmuje typowe roboty drogowe w zakresie przebudowy dróg. Przebudową objęto odcinki dróg powiatowych - na terenie powiatu ełckiego o łącznej długości 10,107 km

Wnioskodawca uważa, iż nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług - poniesionego w związku z realizacją projektu - polegającego na przebudowie odcinków dróg powiatowych - ponieważ Jednostka nie uzyskuje dochodu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego. Wszystkie faktury związane z obecnie realizowanym projektem wystawione są i będą na Wnioskodawcę, będącego odrębnym podmiotem (jednostka organizacyjna Powiatu - powołana uchwałą Zarządu Powiatu do wykonywania zadań administracji publicznej w zakresie zarządcy dróg). Drogi objęte przebudową to drogi użyteczności publicznej. Wnioskodawca, w tym przypadku nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał żadnych kwot należnych za użytkowanie dróg, objętych ww. projektem, jak również nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Jedyne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, to najem pomieszczeń i dzierżawa, jednakże sprzedaż ta nie jest związana z przedmiotem sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług na przebudowę wyżej wymienionych odcinków dróg, tj. czy będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu, polegającego na przebudowie odcinków dróg powiatowych, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), ponieważ nie uzyskuje dochodu z powyższego zakresu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany z funduszy unijnych, w ramach którego zostanie wykonana przebudowa odcinków dróg powiatowych. Beneficjentem projektu jest Powiat, natomiast realizatorem jest Wnioskodawca - jednostka organizacyjna Powiatu. Drogi objęte przebudową, to drogi użyteczności publicznej. Wnioskodawca, w tym przypadku nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał żadnych kwot należnych za użytkowanie dróg objętych ww. projektem, jak również nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl