ITPP1/443-749C/07/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-749C/07/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) uzupełnione pismami z dnia 16 stycznia 2008 r. oraz 11 i 18 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania majątku po zakończeniu inwestycji na rzecz Gminy Miasta E. i Gminy E. - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z inwestycją sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dotyczących Gminy E.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest właścicielem sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych (kanalizacja sanitarna) na terenie gminy Miasta E. (Gmina Miejska), przy pomocy których świadczy usługi w zakresie:

* rozprowadzania wody PKWiU 41.00.2,

* gospodarki ściekami PKWiU 90.0,

za które nalicza opłaty zgodnie z obowiązującą taryfą i przepisami prawa w zakresie podatku od towarów i usług. Właścicielem Spółki (jedynym udziałowcem w 100%) jest Gmina Miasto E., która z kolei jest właścicielem i zajmuje się eksploatacją sieci kanalizacji deszczowej na terenie Gminy Miasta E. Wokół Gminy Miasta E. znajdują się tereny Gminy E. (Gmina Wiejska), na których położone są sieci wodociągowo-kanalizacyjne, będące własnością Gminy E. Na swoim majątku Gmina E. ustanowiła operatora, który je eksploatuje. Spółkę i Gminę E. łączy umowa cywilnoprawna, na podstawie której sprzedaje swoje usługi do Gminy na granicy administracyjnej. W związku z potrzebami inwestycyjnymi w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej połączono potrzeby w tym zakresie ww. trzech podmiotów i złożono jeden wspólny wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej dla całej aglomeracji E. Beneficjentem całego zadania inwestycyjnego ma być Spółka. W związku z tym wszelkie rozliczenia finansowe i podatkowe będą spoczywały na Spółce. Jednostki budżetowe będą przekazywały swoje udziały własne (finanse) na konto Spółki, na które też będą wpływały środki Unii Europejskiej. Po zakończeniu inwestycji nastąpi rozliczenie z jednostkami budżetowymi poprzez przekazanie im majątku wytworzonego w wyniku całego procesu inwestycyjnego. Gmina Miasto E. ponosi koszty eksploatacji kanalizacji deszczowej, nie obciążając za to dostawców wody deszczowej. Wszystkie faktury za wykonawstwo będą wpływały do Spółki, która będzie dokonywała rozliczeń podatkowych z budżetem. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. Spółka wskazała, iż wykonany w trakcie procesu inwestycyjnego majątek rzeczowy:

* w postaci kanalizacji deszczowej na terenie Miasta E. zostanie po zakończeniu inwestycji nieodpłatnie przekazany Gminie Miastu E.

,

* w postaci wodociągu i kanalizacji sanitarnej na terenie Wiejskiej Gminy E. zostanie po zakończeniu inwestycji nieodpłatnie przekazany wiejskiej Gminie E.

,

* w postaci wodociągów i kanalizacji sanitarnej na terenie Miasta E. pozostanie własnością Spółki i zostanie przyjęty do ewidencji środków trwałych Spółki

.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. wniesiono ponadto, iż zadania inwestycyjne będą wykonywane na podstawie jednej umowy zawartej z instytucją finansującą jednak wyszczególnione na poszczególne inwestycje:

* sieci wodociągowe,

* sieci kanalizacji sanitarnej, której właścicielem będzie Spółka

* sieci kanalizacji deszczowej, której właścicielem będzie Gmina Miasto E.,

* sieci wodociągowe, której właścicielem będzie Gmina E.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie zakończonej inwestycji na rzecz Gminy Miasta E. i Gminy E. podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie fizyczne i prawne wytworzonego majątku po zakończeniu zadania zarówno na rzecz Gminy E. jak i Gminy Miasta E. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

,

* eksport towarów,

* import towarów

,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę towarów rozumie się również (art. 7 ust. 2 wymienionej ustawy) przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia

,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina E. do zrealizowania zadań własnych wyznaczyła Spółkę, która będąc beneficjentem projektu dotyczącego inwestycji w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej wystąpiła o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jednocześnie Spółka po realizacji zadania inwestycyjnego, dotyczącego budowy kanalizacji deszczowej jest obowiązana do przekazania powstałego majątku jej właścicielowi - Gminie Miastu E., oraz dotyczącego kanalizacji wodociągowo-sanitarnej na terenie Gminy Wiejskiej jej właścicielowi Wiejskiej Gminie E. Natomiast inwestycja związana z budową sieci kanalizacji wodociągowo-sanitarnej na terenie Miasta E. pozostanie własnością Spółki i zostanie przyjęta do ewidencji środków trwałych.

Jak wynika z uzupełnienia do wniosku z dnia 28 lutego 2008 r., w ramach realizacji projektu Spółka wyodrębnia poszczególne zadania inwestycyjne:

a.

sieci wodociągowe,

b.

sieci kanalizacji sanitarnej, której będzie właścicielem,

c.

sieci kanalizacji deszczowej, której właścicielem będzie Gmina Miasto E.,

d.

sieci wodociągowe, której właścicielem będzie Gmina E.

Skoro, jak rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 14 marca 2008 r. o sygnaturze ITPP1/443-749A/07/BS Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej na terenie Wiejskiej Gminy E. oraz jak przesądzono w interpretacji indywidualnej o sygnaturze ITPP1/443-749B/07/BS prawo do odliczenia nie przysługuje także w związku z realizacją inwestycji budowy kanalizacji deszczowej na terenie Gminy Miejskiej E., nieodpłatne przekazanie powstałego w wyniku inwestycji majątku jej właścicielowi nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl