ITPP1/443-746/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-746/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie usług unieszkodliwienia, zbiórki i transportu padłych zwierząt - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie usług unieszkodliwienia, zbiórki i transportu padłych zwierząt.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oddaje padłe sztuki zwierząt gospodarskich firmie utylizacyjnej. Podczas odbioru padłych zwierząt następuje zapłata gotówką za usługę. Następnie firma utylizacyjna wystawia fakturę VAT za unieszkodliwienie, zbiórkę i transport. Wnioskodawca płaci całość kwoty podatku VAT oraz 25% kwoty unieszkodliwienia. Pozostała część kwoty widniejącej na fakturze finansowana jest przez Agencję Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa, która na podstawie zawartej umowy z firmą utylizacyjną wpłaca na jej konto należność za zbiórkę, transport oraz 75% kwoty unieszkodliwienia. Nabywane usługi mają związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wystawiona faktura przykładowo wygląda:

Unieszkodliwienie: ilość 2,70, cena netto 48,88 zł, podatek VAT 7% 9,24 zł, wartość netto 131, 98 zł.

Zbiórka i transport: ilość 2,70, cena netto 95,03 zł, podatek VAT 7% 17,96 zł, wartość netto 256,58 zł.

Łącznie wartość netto 388,56 zł, podatek VAT 27,20 zł, wartość brutto 415,76 zł. Ponadto na fakturze zawarta jest informacja: zapłacono gotówką przez producenta rolnego: 60,22 zł, ARiMR zapłaci przelewem: 355,54 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w wyżej opisanej sytuacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jeżeli tak, to w jakiej kwocie.

Zdaniem Wnioskodawcy Gospodarstwo winno obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 2,31 zł, tj. 7% od kwoty 33,00 zł - stanowiącej 25% unieszkodliwienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawodawca zawarł ograniczenie prawa do odliczenia podatku. Stosownie do treści tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nabywane usługi transportu, zbiórki oraz unieszkodliwienia są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej powyższe nabycie (a nie jak wskazano od kwoty 33,00 zł stanowiącej 25% unieszkodliwienia), o ile nie zachodzą wyłączenia określone w powołanym wyżej przepisie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl