ITPP1/443-745/12/BK - Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-745/12/BK Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Spółdzielnia, po spełnieniu wymaganych warunków w dniu 31 marca 2012 r. podpisała umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu w ramach osi priorytetowej 4 "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast". Projekt obejmuje termomodernizację czterech budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty będących w zasobach Spółdzielni. W dniach 22 września 2011 r. i 8 maja 2012 r. podpisano aneksy do ww. umowy, określające rzeczywiste koszty kwalifikowane projektu oraz sposób jego finansowania. Koszty kwalifikowane projektu wynoszą 883.674,17 zł, w tym:

* środki europejskie EFRR wraz ze współfinansowaniem z budżetu państwa 438.837,09 zł (50%),

* wkład własny beneficjenta 438.837,09 zł (50% kosztów kwalifikowanych).

Realizacja projektu wymaga zaangażowania środków własnych Spółdzielni w wysokości 50% wydatków kwalifikowanych. Wymieniona kwota jest finansowana z funduszu remontowego Spółdzielni. Na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie Spółdzielni którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali mieszkalnych niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z ekspoatacją i utrzymaniem nieruchomości poprzez uiszczenie opłat zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ww. ustawy. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługa spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali niebędacych członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Spółdzielnia zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim zobowiązała się do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu. Ww. koszty kwalifikowane są kosztami brutto. Spółdzielnia nie dokonała odliczeń podatku VAT przy realizacji wykazanego projektu, traktując podatek VAT jako koszt kwalifikowany, ponieważ poniesione wydatki są związane z opłatami zwolnionymi od podatku. Roboty remontowe i modernizacyjne objęte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej dotyczą budynków, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne. Zakupy usług w ramach realizowanego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy złożone przez Spółdzielnię oświadczenie, traktujące podatek VAT jako koszt kwalifikowany jest prawidłowe. Czy Spółdzielnia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z realizacją powyższego projektu dotyczącego zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pobierane opłaty na pokrycie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania budynków mieszkalnych zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zwolnione są od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podpisała umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu w ramach osi priorytetowej 4 "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast". Projekt obejmuje termomodernizację czterech budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty w zasobach Spółdzielni. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl