ITPP1/443-738/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-738/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. złożono wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą - Przedszkole Niepubliczne, będące placówką oświatową, rozliczającą się na zasadach ogólnych w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zwolnioną od podatku od towarów i usług. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu na składanie wniosków o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w ramach priorytetu IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach" działania 9.1 "Wyrównywanie szans edukacyjnych zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty" poddziałania 9.1.1 "Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej" organizowanego przez departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa, będącego instytucją pośredniczącą, jako beneficjent otrzymała Pani dofinansowanie do własnego projektu pn.: "...". Instytucja pośrednicząca przyznała dofinansowanie na realizację Pani projektu w wysokości 85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym wsparcie finansowe EFS: 85%, wsparcie finansowe krajowe 15%.

Projekt dotyczy prowadzenia bezpłatnych zajęć przedszkolnych z dziećmi w wieku 3-5 lat, które nie uczęszczały wcześniej do przedszkola. Celem projektu jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieciom z rodzin najuboższych zamieszkujących nizinne tereny Gminy P. oraz szkolenia edukacyjne dla ich rodziców/opiekunów. Rodzice dzieci biorących udział w zajęciach przedszkolnych nie ponoszą żadnych związanych z nimi kosztów (koszty adaptacji sali, pomocy edukacyjnych, wynagrodzeń kadry, wyżywienia dzieci i wszelkie inne są refundowane lub pokryte z wkładu własnego), również warsztaty edukacyjne dla rodziców są całkowicie nieodpłatne. Refundacja obejmuje 85% kosztów, 15% pokrywa wkład własny. W związku z prowadzonymi zajęciami nie są wystawiane żadne faktury. Za przeprowadzane zajęcia nie ma więc żadnej odpłatności. W projekcie pełni Pani funkcję kierownika projektu - wynagrodzenie wypłaca Pani sobie na podstawie noty księgowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane dofinansowanie stanowi w Pani działalności obrót w podatku od towarów i usług, czy podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Pani zdaniem otrzymane dofinansowanie nie stanowi w Pani działalności obrotu w podatku od towarów i usług. Obrotem jest bowiem kwota należna z tytułu sprzedaży, a w tym przypadku sprzedaż nie występuje. Środki przyznane w ramach dotacji stanowią jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Dotacja nie jest opodatkowana, ponieważ brak jest elementu odpłatności, nie ma ona również wpływu na wartość świadczonej usługi oraz wysokość ceny, ponieważ takiej ceny nie ma. W tym miejscu powołała Pani art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo usługi wykonywane w ramach projektu są przedmiotowo zwolnione od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie w podstawie opodatkowania uzyskanej przez podatnika dotacji jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymała Pani dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację własnego projektu pn.: "...". Instytucja pośrednicząca przyznała dofinansowanie na realizację Pani projektu w wysokości 85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym wsparcie finansowe EFS: 85%, wsparcie finansowe krajowe 15%. Projekt dotyczy prowadzenia bezpłatnych zajęć przedszkolnych z dziećmi w wieku 3-5 lat, które nie uczęszczały wcześniej do przedszkola. Jego celem jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieciom z rodzin najuboższych zamieszkujących nizinne tereny Gminy oraz szkolenia edukacyjne dla ich rodziców/opiekunów. Rodzice dzieci biorących udział w zajęciach przedszkolnych nie ponoszą żadnych związanych z nimi kosztów, również warsztaty edukacyjne dla rodziców są całkowicie nieodpłatne. Refundacja obejmuje 85% kosztów, 15% pokrywa wkład własny. W związku z prowadzonymi zajęciami nie są wystawiane żadne faktury. Za przeprowadzane zajęcia nie ma więc żadnej odpłatności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro otrzymane dofinansowanie - jak wskazano we wniosku - nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Panią usług i dotyczy sfinansowania projektu dotyczącego prowadzenia bezpłatnych zajęć przedszkolnych z dziećmi w wieku 3-5 lat oraz szkoleń edukacyjnych dla ich rodziców lub opiekunów, to nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo informuje się, iż w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotacji otrzymanej w 2013 r. na prowadzenie niepublicznego przedszkola, zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl