ITPP1/443-725/08/KM - Możliwość wystawienia zbiorczych faktur korygujących dokumentujących dany okres rozliczeniowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-725/08/KM Możliwość wystawienia zbiorczych faktur korygujących dokumentujących dany okres rozliczeniowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca sprzedaje swoim kontrahentom towary handlowe wystawiając faktury VAT. Na udzielone później rabaty handlowe wystawia faktury korygujące, które mogą dotyczyć niektórych towarów z faktury bądź wszystkich towarów z faktury, a w niektórych przypadkach rabat dotyczy towarów, których sprzedaż została udokumentowana wieloma fakturami VAT. Z uwagi na dużą liczbę kontrahentów i ilość dokonywanych zamówień Wnioskodawca zamierza wystawiać zbiorcze faktury korygujące, uwzględniające w swojej treści wiele faktur, których dotyczyć będzie korekta. Dokument korekty zbiorczej zawierał będzie wszystkie wymagane elementy faktury korygującej, m.in. numer, miesiąc, rok oraz będzie określać precyzyjnie i jednoznacznie numer faktury, która będzie przedmiotem korekty, jak i numer pozycji korygowanej z tej faktury. Faktury korygujące zbiorcze będą wystawiane za okresy rozliczeniowe miesięczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy możliwe jest wystawienie zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących dany okres rozliczeniowy tj. dany miesiąc kalendarzowy.

2.

Czy w przypadku wystawienia faktury korygującej, gdy rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze, na fakturze korygującej rabat winien być wskazany w stosunku do każdej z pozycji faktury odrębnie czy też wystarczający jest zapis zbiorczy, iż rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość dokumentowania udzielenia rabatów danemu kontrahentowi jedną fakturą korygującą zbiorczą za poszczególne miesięczne okresy rozliczeniowe, w której są zamieszczane wszystkie niezbędne informacje dotyczące faktur pierwotnych. W przypadku wystawiania faktury korygującej dokumentującej rabat cenowy udzielony na wszystkie pozycje faktury korygowanej, wystarczający jest zapis na fakturze korygującej, iż rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze. W ocenie Wnioskodawcy faktura korygująca zbiorcza obejmując więcej niż jedną fakturę pierwotną może obejmować maksymalnie jeden miesiąc rozliczeniowy, albowiem podatek VAT ma charakter miesięczny.

Powołano w tym miejscu wyrok NSA z dnia 11 czerwca 1999 r. sygn. akt III SA 6390/98, a także stanowisko wyrażone w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 września 2007 r. sygn. 1471/VTR2/443-43/07/MŻ, Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 31 lipca 2007 r. sygn. ZP/443-118/07 oraz wyrażone przez autora Leksykonu VAT Janusza Zubrzyckiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z późn. zm.) w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać, co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3, tj. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury znaczonej, jako "FAKTURA VAT",

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzenia nie odnoszą się wprost do kwestii wystawiania zbiorczej faktury korygującej, nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Zbiorcza faktura korygująca musi jednak zawierać wszystkie dane określone w cyt. § 16 ust. 2 dla każdej korygowanej faktury.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, iż zbiorcze faktury korygujące wystawiane będą za miesięczne okresy rozliczeniowe, a kwota rabatu udzielonego w odniesieniu do konkretnego towaru będzie w zbiorczej fakturze korygującej przedstawiona w jednej pozycji (sumaryczna wartość rabatu dotyczącego obrotu osiągniętego w związku ze sprzedażą danego towaru w danym okresie rozliczeniowym). Innymi słowy, faktura korygująca nie będzie zawierała odrębnego wyszczególnienia kwot rabatów przyznanych na określony towar w stosunku do dostaw dokumentowanych każdą z faktur pierwotnych, lecz sumaryczny rabat przyznany całościowo w stosunku do towaru będącego przedmiotem wszystkich dostaw. Ponadto dokument korekty zbiorczej będzie zawierał wszystkie wymagane elementy faktury korygującej.

Zatem proponowana przez Wnioskodawcę metoda sumarycznego wykazywania w ramach faktur korygujących wartości udzielonego rabatu w odniesieniu do określonego towaru, będącego przedmiotem wielu dostaw dokumentowanych odrębnymi fakturami pierwotnymi jest zgodna z uregulowaniem zawartym w przepisie § 16 ww. rozporządzenia, bowiem tak skonstruowane faktury korygujące zawierać będą wszystkie wymagane, a odnoszące się do towaru, elementy wynikające z powyższego przepisu, tj. nazwę towaru lub usługi objętych rabatem wraz z kwotą i rodzajem udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl