ITPP1/443-722/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-722/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania dostawy brykieciarki na rzecz kontrahenta oraz opodatkowania kwoty wypłaconego odszkodowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania dostawy brykieciarki na rzecz kontrahenta oraz kwoty wypłaconego odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W wyniku zakończenia się sprawy sądowej, w której Spółka była stroną pozwaną, jako producent brykieciarki hydraulicznej, zawarta została z powodem ugoda następującej treści:

1.

"Na całkowite rozstrzygnięcie niniejszego sporu strona pozwana zobowiązuje się do zapłaty na rzecz powoda 100.000,00 zł, płatnej w dwóch ratach: pierwsza rata w kwocie 60.000,00 zł do 31 lipca 2009 r. i druga rata 40.000,00 zł do 30 listopada 2009 r., a ponadto przedmiotowa brykieciarka pozostaje u strony powodowej, bez obowiązku jej rozliczenia.

2.

Koszty procesu znoszą się wzajemnie.

3.

Niniejsza ugoda wyczerpuje wszelkie wzajemne roszczenia stron wobec siebie".

W związku z powyższą ugodą, dla celów rozliczenia podatku VAT, Spółka wystawiła fakturę wewnętrzną VAT na wartość rynkową brykieciarki, zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek wynikający z tej faktury zaksięgowany został w rejestrze sprzedaży VAT i uwzględniono go w deklaracji za miesiąc czerwiec, w którym otrzymano odpis protokołu ugody.

Pismem, w dniu 23 października 2009 r., uzupełniono ww. wniosek poprzez wskazanie, iż:

1.

brykieciarka została zakupiona przez kontrahenta Spółki, który po 9 miesiącach jej eksploatacji zarzucił Spółce wadliwość urządzenia. W wyniku rozprawy sądowej, którą Wnioskodawca przegrał, orzeczeniem sądu strony czynności sprzedaży zostały zobowiązane do wzajemnych zwrotów. Spółka wystawiła fakturę korygującą VAT do faktury zakupu i na jej podstawie zwrócona została powodowi cena zakupu brykieciarki. W ramach wzajemnych zwrotów powód miał zwrócić Spółce maszynę, czego nie dokonał, wytaczając Spółce kolejną sprawę sądową o zadośćuczynienie za nieosiągnięty zysk, która zakończona została ugodą sądową;

2.

stwierdzenie użyte przez Wnioskodawcę: "Brykieciarka pozostaje u strony powodowej bez obowiązku jej rozliczenia (...)" zostało sformułowane przez sąd w wyroku sądowym drugiej sprawy sądowej;

3.

przychód ze sprzedaży brykieciarki został rozliczony na podstawie faktury sprzedaży VAT. W wyniku pierwszej rozprawy sądowej, w związku ze wzajemnym zwrotem, Spółka wystawiła fakturę korygującą VAT do faktury zakupu. Aktualnie brykieciarka pozostaje u strony powodowej, na podstawie wyroku sądowego, bez żadnych dokumentów finansowo-księgowych;

4.

wypłacona powodowi kwota wynika z zawartej ugody sadowej, w której powód zarzucał Spółce nieosiągnięcie przychodu z powodu awaryjności urządzenia.

W związku z wystawieniem ww. faktury wewnętrznej, Spółka rozliczyła należny podatek VAT.

W związku z powyższym, w dniu 23 października 2009 r., zadano następujące pytanie.

Jakim dokumentem księgowym Spółka powinna przekazać powodowi brykieciarkę, która znajduje się w ewidencji środków trwałych Spółki, czy może to powód powinien wystawić Spółce jakiś dokument dla celów podatkowych, aby rozliczyć się z przejętej przez siebie brykieciarki.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Spółki jest zgodne z tokiem postępowania opisanym w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, według Wnioskodawcy, wartość odszkodowania, w łącznej kwocie 100.000,00 zł, którą Spółka przekazuje na rzecz powoda, dla celów podatku VAT jest obojętna i nie podlega opodatkowaniu.

W dniu 23 października 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w sprawie, wskazując, iż w jego opinii zawarta między stronami ugoda nie miała znamion kary sądowej, stąd kwota 100.000,00 zł przekazana powodowi w dwóch ratach powinna być w jakiś sposób księgowo rozliczona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z konstrukcji wskazanego przepisu wynika zatem, iż czynności, którym nie można przypisać charakteru odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 omawianej ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Szczegółowe warunki dotyczące zasad wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zgodnie z § 14 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że fakturę (lub fakturę korygującą) wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania (lub skorygowania) dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego, a taki powstaje m.in. z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy). Natomiast dokument, jakim jest faktura wewnętrzna, może być wystawiony tylko w szczególnych, przewidzianych przez normę ww. art. 106 ust. 7 ustawy, przypadkach.

Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, iż Spółka dokonała sprzedaży maszyny (brykieciarka hydrauliczna). Na tę okoliczność wystawiona została faktura VAT. Następnie, w wyniku wytoczonego przez nabywcę ww. brykieciarki powództwa sądowego i zapadłego w sprawie orzeczenia sądu, na mocy którego strony czynności sprzedaży zostały zobowiązane do wzajemnych zwrotów, Spółka wystawiła fakturę korygującą do pierwotnie wystawionej faktury na sprzedaż tej brykieciarki. Kontrahent Spółki (powód) wytoczył jednakże nowe powództwo o zadośćuczynienie za nieosiągnięty zysk, które zakończyło się zawarciem wzajemnej ugody sądowej. W związku z zawarciem wskazanej ugody, dla celów rozliczenia podatku VAT, Spółka wystawiła fakturę wewnętrzną VAT na wartość rynkową brykieciarki (środek trwały Wnioskodawcy). Powyższą fakturę wewnętrzną Spółka zaksięgowała w rejestrze sprzedaży VAT, rozliczając należny podatek VAT i uwzględniła w deklaracji za miesiąc czerwiec (miesiąc w którym otrzymano odpis protokołu ugody).

Brykieciarka przez cały czas pozostaje u strony powodowej.

Ponadto, Wnioskodawca, na mocy ww. ugody sądowej (zawartej w związku z powództwem powoda o zadośćuczynienie za nieosiągnięty zysk), obowiązany jest do zapłaty na rzecz powoda kwoty 100.000,00 zł.

Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz mając na uwadze całokształt okoliczności faktycznych sprawy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako podatnik, obowiązany jest do dokonania korekty:

* "in minus" wystawionej faktury wewnętrznej - w tym przypadku bowiem nie zostały ziszczone przesłanki uzasadniające możliwość wystawienia tego rodzaju dokumentu (art. 106 ust. 7 ustawy), a zatem wskazana faktura wewnętrzna nie może funkcjonować jako prawnie skuteczny dokument w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług;

* "in plus" wystawionej korekty pierwotnie sporządzonej przez Spółkę faktury na sprzedaż brykieciarki - w tym przypadku bowiem skoro, w wyniku zawarcia ugody sądowej (w związku z drugą sprawą sądową wytoczoną przez nabywcę brykieciarki (powód)), uznano (orzeczenie niezawisłego sądu powszechnego), iż "brykieciarka pozostanie u strony powodowej, bez obowiązku jej rozliczenia", dokonana przez Wnioskodawcę korekta pierwotnie wystawionej faktury stała się bezprzedmiotowa, ponieważ strony dokonanej transakcji sprzedaży faktycznie nie będą zobligowane do, jak to zastrzeżono w wydanym wcześniej - w sprawie z pierwszego powództwa kontrahenta, wzajemnych zwrotów. Tym samym skorygowana faktura VAT, jako jedyny dopuszczalny w tym przypadku przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dokument potwierdzający wyżej opisaną czynność dostawy brykieciarki (wcześniej zaznaczono, iż brak podstaw dla zasadności wystawienia faktury wewnętrznej), winna być poprawiona poprzez korektę, tj. prawidłowo wystawioną fakturę obejmującą sprzedaż brykieciarki na rzecz nabywcy (powód).

Jednocześnie zauważyć należy, że kwota 100.000,00 zł, jaką Spółka obowiązana jest zapłacić na rzecz powoda, w związku z zawartą ugodą sądową, nie nosi znamion zapłaty za dokonaną dostawę brykieciarki, jest to zadośćuczynienie za nieosiągnięty zysk. A skoro tak, to kwota ta, jako nie mieszcząca się w normie ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym brak jest podstaw, aby wskazaną płatność dokumentować przy pomocy faktury VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl