ITPP1/443-720b/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-720b/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięć w ramach planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla Województwa na lata 2010-2011, działanie 3.1. tj. "Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 14 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w ramach planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla Województwa na lata 2010-2011, działanie 3.1. pn.:"Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ośrodek jest płatnikiem i podatnikiem podatku VAT. Korzysta z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla Województwa na lata 2010-2011, działanie 3.1. pn.:"Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat". Przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone jest na szkolenia, wystawy, targi, konkursy, które głównie skierowane jest do środowiska wiejskiego - rolników. Aby otrzymać dofinansowanie Ośrodek zobligowany jest do przeprowadzenia kampanii promocyjnej Województwa w trakcie trwania danego przedsięwzięcia. Dofinansowanie zostaje przekazane na rzecz Ośrodka w momencie przedstawienia dokumentacji, która potwierdza fakt przeprowadzenia danego przedsięwzięcia, jak również przeprowadzenia kampanii promocyjnej województwa. Wysokość dofinansowania nie przekracza faktycznie poniesionych kosztów i przeznaczone jest wyłącznie na ich pokrycie. Organizowane konkursy, szkolenia, targi, wystawy świadczone są nieodpłatnie i nie służą czynnościom opodatkowanym. W ramach realizacji powyższego działania podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji ww. przedsięwzięć.

Zdaniem Ośrodka, iż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji ww działania. Organizowane w ramach działania konkursy, szkolenia, targi wystawy świadczone są nieodpłatnie i nie służą czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przy udziale środków unijnych realizuje przedsięwzięcia w ramach planu KSOW (Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich) dla WojewództwaF na lata 2010-2011, w ramach działania 3.1. pn.:"Identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat". Prowadzone w ramach planu szkolenia, wystawy, konkursy kierowane są do środowiska wiejskiego - rolników i świadczone są nieodpłatnie. Nie mają związku z czynnościami opodatkowanym, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie wystąpi prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl