ITPP1/443-72/09/AT - Zwolnienie od podatku od towarów i usług posiłków wydawanych w stołówce szkolnej prowadzonej przez personel.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 25 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-72/09/AT Zwolnienie od podatku od towarów i usług posiłków wydawanych w stołówce szkolnej prowadzonej przez personel.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu do organu), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od usług świadczonych przez stołówki szkolne dla uczniów i pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT od usług świadczonych przez stołówki szkolne dla uczniów i pracowników.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół w G. w związku z wieloma artykułami w mediach oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2007 r. (sygn. I SA/Bk 528/07), w którym uznano, że do usług edukacyjnych nie można zaliczyć usług stołówki szkolnej i w rezultacie usługi te nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, nabrał wątpliwości w ww. zakresie. Kwestia dotyczy zatem stołówek szkolnych (niebędących wyodrębnionymi jednostkami) prowadzonych przez personel szkoły, gdy sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły.

Pismem z dnia 12 lutego 2009 r. doprecyzowano wniosek poprzez wskazanie, iż obiady w stołówkach szkolnych finansowane są przez rodziców dzieci, a w przypadkach trudnych sytuacji rodzinnych posiłki dofinansowane są z Miejskich lub Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej. Natomiast pracownicy placówek korzystający z obiadów opłacają je sami. Ponadto opłacany jest tylko "wsad do kotła", a nie cały koszt przygotowania posiłków. Reszta kosztów pokrywana jest z dotacji samorządu lokalnego.

Pismem wskazano jednocześnie, iż na pytanie wystosowane do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, " (...) iż prowadzenie stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły mieści się w grupowaniu PKWiU 80.10.12-00.00 "Usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne". Natomiast, jeśli stołówkę prowadzi inny niż szkoła podmiot gospodarczy (np. gospodarstwo pomocnicze przy szkole) lub, kiedy posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie, usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe".

W związku z powyższym, pismem z dnia 12 lutego 2009 r., zadano następujące pytanie.

Czy posiłki wydawane w stołówce szkolnej prowadzonej przez personel szkoły są zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane usługi winny być zwolnione od podatku od towarów i usług zgodnie z opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zgodnie z załącznikiem Nr 4 poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe usługi zwolnione są od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 powołanej ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wskazany przepis uległ zmianie z dniem 1 grudnia 2008 r. poprzez dodanie zastrzeżenia, iż przy określaniu miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 7 przedmiotowego załącznika "wykaz usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 80, tj. usługi w zakresie edukacji.

Ponadto w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r. - zwolnione od podatku były usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Powołany przepis z dniem 1 grudnia 2008 r. przestał obowiązywać. Jednakże na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) analogiczne warunki w ww. zakresie stosuje się nadal. I tak ww. przepis stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zgodnie zaś z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia.

Załącznik Nr 1 - pozycja 27 - wskazuje natomiast, iż ww. preferencją objęte były usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

*

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

*

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z 28 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia. Z kolei w załączniku Nr 1 pod poz. 21 wskazano, iż ww. zasada obejmuje usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

*

sprzedaży nabojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

*

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zauważyć jednakże należy, iż stosowanie obniżonych stawek podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż szkoły świadczą usługi stołówek szkolnych. Stołówki (niebędące wyodrębnioną jednostką) prowadzone są przez personel szkoły, zaś sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły. Przy czym obiady na rzecz dzieci finansowane są przez ich rodziców, bądź, w przypadku trudnych sytuacji rodzinnych, dofinansowane przez Miejskie lub Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej. Natomiast pracownicy korzystający z obiadów opłacają je sami. Ponadto Wnioskodawca dysponuje odpowiedzią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą prowadzenie stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły mieści się w grupowaniu PKWiU 80.10.12-00.00 "Usługi szkolnictwa podstawowego, włączając szkolnictwo specjalne". Natomiast, jeśli stołówkę prowadzi inny niż szkoła podmiot gospodarczy (np. gospodarstwo pomocnicze przy szkole) lub, kiedy posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie, usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe".

Konkludując, wysokość stawki podatku od towarów i usług, bądź zastosowanie zwolnienia od tego podatku dla opisanych we wniosku usług polegających na wydawaniu przez stołówkę szkolną posiłków na rzecz uczniów i pracowników uzależnione jest od klasyfikacji statystycznej tych usług. Tym samym, o ile usługi stołówki na rzecz uczniów i pracowników szkoły zostały prawidłowo sklasyfikowane do grupowania PKWiU 80 jako "usługi w zakresie edukacji", to korzystają one ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy.

Natomiast w sytuacji świadczenia usług stołówki dla najuboższych, finansowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, które są jednostkami budżetowymi, szkoły mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, przy czym wynikać ono będzie z innej podstawy prawnej: § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - do dnia 30 listopada 2008 r. oraz § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - od dnia 1 grudnia 2008 r.

Jednocześnie, należy zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji przedmiotowych usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania ich do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na Wnioskodawcy.

W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl