ITPP1/443-71A/08/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-71A/08/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia po dniu 1 stycznia 2008 r. na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania ustanowienia po dniu 1 stycznia 2008 r. na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz postanowieniami statutu przedmiotem działalności Spółdzielni jest budowanie budynków w celu ustanawiania na rzecz członków praw własności do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu. Na tej podstawie w 2005 r. Spółdzielnia rozpoczęła budowę nowego zadania inwestycyjnego. Proces inwestycyjny rozpoczęto w oparciu o zawarte z członkami Spółdzielni umowy o budowę lokali mieszkalnych i garaży. Wymagane wkłady budowlane związane z realizacją inwestycji zostały wniesione w pełnej wysokości do dnia zasiedlenia. Zasiedlenie nastąpiło w listopadzie 2006 r. Część osób wystąpiła do Spółdzielni o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i takie prawo Zarząd Spółdzielni ustanowił, natomiast część osób zdecydowała się na prawo odrębnej własności i do końca 2007 r. takie prawo było ustanawiane u notariusza. Kilka osób nie podpisało aktu notarialnego do końca 2007 r., w związku z czym czynność ta ma miejsce w 2008 r. Ustanowienie na rzecz członka odrębnej własności lokalu dokonywana jest aktem notarialnym bez pobrania przez Spółdzielnię należności (jest czynnością czysto techniczną).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinno być opodatkowane ustanowienie prawa odrębnej własności po dniu 1 stycznia 2008 r. i co stanowi podstawę opodatkowania, w przypadku, gdy jest to czynność wyłącznie techniczna, ponieważ pełny wkład budowlany na lokal został wniesiony przed zasiedleniem w ramach zawartej umowy o budowę lokalu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ustanowienia na rzecz członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub o innym przeznaczeniu zasiedlonego po raz pierwszy, podstawą opodatkowania jest wartość wkładu budowlanego pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 6-8) z zastosowaniem stawki podatku zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 wynikającą z zawartej umowy o budowę lokalu (a po 1 stycznia 2008 r. z art. 41 ust. 2). Do podstawy opodatkowania wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków Spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi, wynikające z uczestnictwa w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub z ostatecznym rozliczeniem kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statusu. Zatem jeżeli do dnia ustanowienia aktem notarialnym prawa odrębnej własności zostały wniesione wszystkie wymagane środki, a na dzień podpisania aktu notarialnego nie będzie dokonywana żadna wpłata, która mogłaby stanowić podstawę opodatkowania, to ustanowienie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W związku z powyższym ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu traktuje się jako dostawę towarów (dla celów podatkowych) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego, nie później niż z chwilą ustanowienia tego prawa.

Ogólna zasada ustalania podstawy opodatkowania została zawarta w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast z treści art. 29 ust. 6 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal.

Ponadto treść art. 29 ust. 7 cyt. ustawy wskazuje, iż do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

W treści złożonego wniosku Spółdzielnia wskazała, iż przy czynności ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, członek spółdzielni nie wnosi żadnych kwot, ponieważ przed tym dniem został wniesiony cały wkład budowlany, czyli zostały pokryte pełne koszty budowy lokalu.

Zatem w sytuacji, gdy całość należnego wkładu budowlanego uregulowano do końca listopada 2006 r., natomiast ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu następuje po dniu 1 stycznia 2008 r. i czynności tej nie towarzyszy żadna wpłata, przedmiotowe ustanowienie odrębnej własności nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, co skutkuje brakiem wystąpienia podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl