ITPP1/443-715/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-715/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 8 lipca i 9 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad wystawiania faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług w zakresie zasad wystawiania faktur.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług budowlanych oraz związanych ze sprzątaniem klatek schodowych, a także zagospodarowania terenów zielonych. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a wspólnicy rozliczają swoje dochody na zasadach ogólnych, wg. stawki liniowej. W 2011 r. Spółka wystawiła faktury za wykonane usługi na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej, na podstawie wcześniej zawartych umów na sprzątanie klatek schodowych i konserwację osiedla. Faktury wystawiane są w licencjonowanym programie W. dopuszczonym do obrotu przez Ministerstwo Finansów. Spółdzielnia Mieszkaniowa wniosła zastrzeżenia do wystawionych na jej rzecz faktur. Spółdzielnia uważa, iż błędne jest sumowanie poszczególnych pozycji analitycznych w fakturach w podsumowaniu ogółem kolumn naliczonej kwoty podatku od towarów i usług i kwoty wartości brutto, która różni się od wykazanych sum w podsumowaniu kolumn podlegających sumowaniu. Różnice pomiędzy sumą podatku z poszczególnych pozycji faktury, a kwotą ogółem podatku wynoszą kilka groszy. W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała na przykładową fakturę VAT i sposób jej rozliczenia. Omawiana faktura zawiera dziesięć pozycji, każda o wartości 0,01 zł netto i zastosowanej stawce podatku w wysokości 23%. Podatek obliczany jest do każdej pozycji osobno, czyli: 0,01 zł x 23% i zgodnie z zasadami matematyki kwotę podatku program zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku. W związku z powyższym kwota podatku przy każdej pozycji z osobna wynosi 0,00 zł, a wartość brutto 0,01 zł. Następnie program wylicza sumę wartości netto ogółem kwoty podatku oraz wartość brutto wszystkich pozycji na fakturze. Wartość netto wynosi 0,01 zł x 10 pozycji = 0,10 zł. Kwota podatku wynosi 0,02 zł, ponieważ pomimo tego, że z sumy kwot podatku w poszczególnych pozycji faktury wynika, że podatek wynosi 0,00 zł program kwotę podatku ogółem wylicza mnożąc sumę wartości netto ogółem przez stawkę podatku, a więc 0,10 zł x 23% = 0,023 zł i zgodnie z zasadami matematyki zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku pokazując kwotę podatku VAT ogółem na prezentowanej fakturze w wysokości 0,02 zł. Wartość brutto, która jest jednocześnie kwotą do zapłaty wynosi 0,12 zł, ponieważ pomimo tego, z sumy wartości brutto poszczególnych pozycji faktury wynika, że wartość brutto wynosi 0,10 zł, program kwotę wartości brutto ogółem wylicza sumując kwotę wartości netto ogółem - 0,10 zł i kwotę podatku ogółem - 0,02 zł. Spółka załączyła do wniosku i opisała przykładową fakturę wystawioną na rzecz Spółdzielni. Faktura zawiera trzy pozycje wykonanych usług:

1.

wykonanie usługi wg. umowy nr 32 - konserwacja osiedla, wartość netto 271,05 zł, pomnożona przez 8% (stawka podatku) co daje kwotę 21,684 zł, a na fakturze zostaje zaokrąglona do kwoty 21,68 zł,

2.

wykonanie usługi wg. umowy 31/gzm/2001 - sprzątanie klatek schodowych, wartość netto 146,34 zł, pomnożona przez 23% (stawka podatku) co daje kwotę 33,6582 zł, a na fakturze zostaje zaokrąglona do 33,66 zł,

3.

naprawa instalacji sanitarnej, umowa 10/gzm/04, wartość netto 62,78 zł została pomnożona przez 8% (stawka podatku) co daje kwotę 5,0224 zł, a na fakturze zaokrąglona do 5,02 zł.

Następnie program wylicza sumę wartości netto, kwoty podatku oraz wartości brutto wszystkich pozycji na fakturze z podziałem na poszczególne stawki podatku. Suma wartości netto wynosi w stawce 23% 146,34 zł, a w stawce 8% 333, 83 zł (271,05 + 62,78). Kwota podatku wynosi w stawce 23% 33,66 zł (146,34 zł x 23%= 33,6582 zł po zaokrągleniu), a w stawce 8% 26,71 zł (333,83 zł x 8% = 26,7064 zł po zaokrągleniu). Suma wartości brutto wynosi w stawce 23% 180 zł (146,34 + 33,66 zł), a w stawce 8% 360,54 zł (333,83+ 26,71 zł). Następnie program wylicza sumy ogółem wartości netto, kwoty podatku i wartości brutto. Suma ogółem wartości netto 480,17 zł (46,34 + 333,83). Suma ogółem podatku kwoty podatku wynosi 60,37 zł, ponieważ pomimo tego, że sumując kwoty podatku z pojedynczych pozycji podatek wynosi 60,36 zł, program kwotę podatku ogółem wylicza dodając sumę kwoty podatku w poszczególnych stawkach, czyli wyliczone wyżej kwoty: 33,6 zł w stawce 23% i 26,71 zł w stawce 8%. Suma ogółem wartości brutto, która jest jednocześnie kwotą do zapłaty wynosi 540,54 zł, ponieważ pomimo tego, że sumując wartości brutto z pojedynczych pozycji wartość brutto wynosi 540,53 zł, program kwotę wartości brutto ogółem wylicza dodając sumę wartości brutto w poszczególnych stawkach, czyli wyliczone wyżej kwoty 180 zł w stawce 23% i 360,54 zł w stawce 8%.

Powyższe faktury są przykładem na możliwość występowania niewielkich różnic pomiędzy sumą kwot podatku oraz wartości brutto poszczególnych pozycji faktury, a sumą ogółem podatku oraz wartości brutto. Różnice te wynikają ze sposobu zaokrąglania oraz podstawowych zasad matematyki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiane przez Wnioskodawcę faktury w programie W. są wystawiane prawidłowo w zakresie prawidłowo naliczonej wartości podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług Minister właściwy do spraw publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać faktury oraz sposób ich przechowywania. Na podstawie rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - rozdział 3, § 5 ust. 1 pkt 10 i pkt 11 - faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej sumę wartości sprzedaży netto towarów i wykonanych usług z podziałem na poszczególne w stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, oraz kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Według Wnioskodawcy faktura wystawiana jest prawidłowo, ponieważ zawiera wszystkie elementy wskazane w rozporządzeniu, w tym podatek VAT wyliczany jest przez oprogramowanie od sumy wartości sprzedaży netto usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia. Suma podatku VAT naliczonego przy poszczególnych pozycjach faktury różni się od kwoty podatku ogółem o kilka groszy ze względu na zaokrąglenia. Różnice te są dopuszczalne i ogólnie przyjęte, ponieważ do sporządzania rejestru VAT oraz deklaracji VAT przyjmuje się kwotę podatku naliczonego od sumy wartości sprzedaży netto usług, a więc od kwoty ogółem wskazanej na fakturze. Podsumowując faktury wystawiane są prawidłowo, ponieważ wyliczając kwotę podatku ogółem nie sumuje się poszczególnych pozycji na fakturze, tylko zgodnie z ww. rozporządzeniem wylicza go mnożąc sumę wartości netto ogółem przez stawkę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 3 ustawy, powyższy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktur.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych został zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad dotyczących wystawiania faktur, danych które powinny zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTRA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta rożni się od daty sprzedaży również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zauważyć należy, iż powołane we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązywało do dnia 31 marca 2011 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka w 2011 r. wystawiła na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej faktury za wykonanie usług sprzątania klatek schodowych i konserwacji osiedla. Faktury wystawiane są w licencjonowanym programie W. dopuszczonym do obrotu przez Ministerstwo Finansów. Spółdzielnia uważa, iż błędne jest sumowanie poszczególnych pozycji analitycznych w fakturach w podsumowaniu ogółem kolumn naliczonej kwoty podatku od towarów i usług i kwoty wartości brutto, która różni się od wykazanych sum w podsumowaniu kolumn podlegających sumowaniu. Różnice pomiędzy sumą podatku z poszczególnych pozycji faktury, a kwotą ogółem podatku wynoszą kilka groszy.

Faktury zawierają wszystkie elementy wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podatek VAT wyliczany jest przez oprogramowanie od sumy wartości sprzedaży netto usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia. Suma podatku VAT naliczonego przy poszczególnych pozycjach faktury różni się od kwoty podatku ogółem o kilka groszy ze względu na zaokrąglenia. Różnice te są dopuszczalne i ogólnie przyjęte, ponieważ do sporządzania rejestru VAT oraz deklaracji VAT przyjmuje się kwotę podatku naliczonego od sumy wartości sprzedaży netto usług, a więc od kwoty ogółem wskazanej na fakturze.

Mając na uwadze powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż skoro jak wynika z wniosku wystawione faktury zawierają wszystkie niezbędne elementy wskazane ww. rozporządzeniu, a do wyliczenia kwoty podatku na fakturach przyjmuje się kwotę podatku naliczonego od sumy wartości sprzedaży netto usług, a więc od kwoty ogółem netto wskazanej na fakturze, to mając na względzie § 5 ust. 1 pkt 11 powołanego rozporządzenia, taki sposób wyliczenia podatku należy uznać za prawidłowy.

Zwrócić należy również uwagę, iż analiza załączników (faktur) dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę. Zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl