ITPP1/443-715/08/KM - Możliwość zaliczenia do kosztów i dokonania korekty podatku od towarów i usług wierzytelności odpisanej jako nieściągalną na podstawie pisma od syndyka masy upadłości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-715/08/KM Możliwość zaliczenia do kosztów i dokonania korekty podatku od towarów i usług wierzytelności odpisanej jako nieściągalną na podstawie pisma od syndyka masy upadłości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 14 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 2 i 16 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania na podstawie art. 89a korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 2 i 16 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania na podstawie art. 89a korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której dokonywano sprzedaży towarów handlowych na rzecz kontrahenta spółki z o.o. Nabywca towarów nie regulował płatności terminowo. W 2006 r. główny udziałowiec spółki zmarł i spółka ta ogłosiła upadłość. Wobec tego zgłosił Pan swoje wierzytelności względem ww. spółki z o.o. (jako kat. III art. 342 Prawa upadłościowego i naprawczego).

W 2008 r. Syndyk masy upadłości przesłał Panu pismo z informacją, iż fundusze masy upadłości nie wystarczą na zaspokojenie wskazanych wierzytelności.

Na podstawie wspomnianego pisma chciałby Pan dokonać korekty podatku od towarów i usług (ulga na złe długi). Według Pana warunki określone w art. 89a ust. 2-7 ustawy o podatku od towarów i usług są spełnione.

Pismem z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny poprzez wskazanie, iż dostawa towarów była dokonywana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny, wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały zbyte, od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęło 5 lat licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura, natomiast po uzyskaniu interpretacji wierzyciel zawiadomi dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 października 2008 r. wskazano, iż pytanie dotyczy wierzytelności powstałej po dniu 1 czerwca 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie pisma od syndyka masy upadłości może Pan zaliczyć wierzytelność odpisaną jako nieściągalną do kosztów uzyskania przychodów i dokonać korekty podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa wierzytelność może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, zatem zachodzą przesłanki do dokonania korekty podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy, jeżeli pismo od Syndyka nie stanowi wystarczającego dokumentu, to konieczne byłoby czekanie aż do ukończenia postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku i spółka ta na dzień korekty podatku od towarów i usług nie byłaby już czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna.

Natomiast na podstawie ust. 2, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały uregulowane w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęło 5 lat licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

W przedmiotowej sprawie warunkiem koniecznym, aby podatnik mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne jest uznanie jej za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Poruszona przez Wnioskodawcę w ww. wniosku kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności była przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2008 r. znak: ITPB1/415-450/08/AT uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzając, iż nie ma Pan prawnej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności, o której mowa w zapytaniu.

W tej sytuacji w przedmiotowej sprawie nie może znaleźć zastosowania art. 89a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepis ten daje podatnikowi możliwość skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Jednocześnie należy zauważyć, że spełnienie przez Wnioskodawcę wymogów wskazanych w art. 89a ust. 2-7 ustawy pozostaje, z przyczyn wskazanych powyżej, bez wpływu na rozstrzygnięcie w sprawie.

Reasumując, nie ma Pan możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów handlowych na terytorium kraju w przypadku przedmiotowej wierzytelności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl