ITPP1/443-715/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-715/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem znak, z dnia 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy budowie ogrodzenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w stawki podatku obowiązującej przy budowie ogrodzenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W Nadleśnictwie prowadzona jest inwestycja - budowa domu mieszkalnego (leśniczówki) i budynku gospodarczego. Wszystko będzie ogrodzone jednym płotem.

Na stan środków trwałych zostaną przyjęte:

* budynek mieszkalny wraz z wartością ogrodzenia,

* budynek gospodarczy.

Wartość budynku mieszkalnego będzie wynosić 425.775,82 zł, budynku gospodarczego 74.338,19 zł, a ogrodzenia 9.547,00 zł. Powierzchnia całej zabudowy wynosi 188,14 m 2, z tego powierzchnia zabudowy budynku mieszkalnego wynosi 121,10 m 2, natomiast budynku gospodarczego 67,04 m 2.

Przedmiotowa inwestycja została zakończona i odebrana protokolarnie w dniu 31 grudnia 2007 r. Faktura VAT została wystawiona w tym samym dniu.

Ponadto Jednostka poinformowała, iż leśniczówki ujęte są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB 1110.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym budowa ogrodzenia podlega opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy ogrodzenie, jako urządzenie techniczne związane z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zapewniające możliwość użytkowania tego obiektu, zgodnie z jego przeznaczeniem, na podstawie art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22 %, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, na mocy zapisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) wskazanej ustawy, w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 7 %.

W treści ust. 2 powołanego artykułu zdefiniowano pojęcie "roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą". Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w usta. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się - zgodnie z zapisem ust. 3 tegoż artykułu:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych

,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę

,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie, oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

* jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W art. 2 pkt 12 cyt. ustawy ustawodawca zdefiniował na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcie obiekty budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższych unormowań wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług decydowało spełnienie przesłanek przewidzianych w powołanych wyżej przepisach.

Ogrodzenie, jako urządzenie techniczne związane z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające uznać go za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W praktyce, wskazana w treści art. 146 ust. 3 powołanej ustawy, infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu np. ogrodzenie, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi, jak i z budownictwem mieszkaniowym. Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, iż przepis art. 146 tej ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka podatku w wysokości 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem, w przypadku gdy ogrodzenie dotyczy - jak wynika z treści złożonego wniosku - nie tylko budynku mieszkalnego (o odpowiednim symbolu PKOB), ale również innego budynku nim związanego (budynek gospodarczy), należy ustalić zakres w jakim ogrodzenie to związane jest z budownictwem mieszkaniowym, a w jakim zakresie z budownictwem pozostałym, a w konsekwencji - w jakim zakresie należy zastosować stawkę 7%, a w jakim 22%.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Nadleśnictwo zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wykonawcy zleconych czynności, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl