ITPP1/443-714/09/AP - Określenie właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-714/09/AP Określenie właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej określenia właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka nie prowadzi aktualnie działalności gospodarczej poza zarządzaniem nieruchomością wspólną. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych rokiem podatkowym dla Spółki jest okres 12 kolejnych miesięcy w roku od dnia 1 października do dnia 30 września roku następnego. Na dzień składania niniejszego wniosku rokiem podatkowym jest okres od dnia 1 października 2008 r. do dnia 30 września 2009 r. W zakresie podatku od towarów i usług Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Spółka ma siedzibę na terenie działania oraz właściwości miejscowej Naczelnika Urzędu Skarbowego. Do dnia 28 grudnia 2008 r. jednym ze wspólników Spółki był obywatel Niemiec, z tego też powodu właściwym organem podatkowym dla Spółki między innymi w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej był Naczelnik Urzędu Skarbowego. Wyżej opisana sytuacja uległa zmianie w dniu 29 grudnia 2008 r. Na podstawie umów darowizn prezes zarządu Spółki - obywatel polski - stał się jedynym udziałowcem posiadającym 379 udziałów, obejmujących cały kapitał zakładowy. W dniu 20 stycznia 2009 r. prezes Spółki sprzedał dwa udziały innej osobie będącej obywatelem polskim, zamieszkałym w Polsce. Na dzień składania niniejszego wniosku powyżej wymienione osoby fizyczne są jedynymi udziałowcami Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że podana siedziba Spółki jest jednocześnie miejscem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jedynym powodem, dla którego Spółka rozliczała się w Urzędzie Skarbowym był fakt, iż jednym z udziałowców Spółki był obywatel Niemiec. Spółka nie spełnia jakichkolwiek innych warunków - poza tym, że jednym z udziałowców Spółki był obywatel Niemiec - wynikających z art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych skutkujących zaliczeniem jej do podatników podlegających urzędowi skarbowemu wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Od jakiej daty Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie dla Spółki organem podatkowym właściwym miejscowo i rzeczowo między innymi w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej, do którego to organu podatkowego strona będzie zobowiązana składać deklaracje dotyczące zobowiązań podatkowych oraz zgłoszenia aktualizacyjne w zakresie identyfikacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując za podstawę treść art. 5a ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) oraz fakt, iż od dnia 29 grudnia 2008 r. obywatel polski był jedynym udziałowcem Spółki prowadzącej działalność gospodarczą, należy uznać, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie dla strony organem podatkowym właściwym miejscowo i rzeczowo w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej, do którego to organu podatkowego strona zobowiązana będzie składać deklaracje podatkowe oraz zgłoszenia aktualizacyjne w zakresie identyfikacji podatkowej. Powyższe stanowisko będzie dla strony prawidłowe pod warunkiem, że w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. żaden ze wspólników Spółki nie będzie należał do kategorii szczególnych podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Właściwość miejscową w zakresie podatku od towarów i usług określa art. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

1.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;

2.

osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania. (ust. 2)

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z brzmieniem ust. 3a przepisy powołanego wyżej art. 3 ust. 1 i 2 nie naruszają przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267).

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) w sprawach określonych w art. 3 (m.in. w zakresie ewidencji podatników) naczelnikiem urzędu skarbowego właściwym dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług (...)

Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności: osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które:

a.

w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo

b.

jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo

c.

są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo

d.

jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Z kolei stosownie do brzmienia art. 5a ust. 5 ww. ustawy dla podatników, dla których właściwym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i którzy przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich wyłączenie z danej kategorii podatników.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Spółka spełniała warunki do zaliczenia jej do określonych kategorii podatników, dla których organami właściwymi miejscowo są naczelnicy wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Jednakże, w związku z późn. zm. w składzie udziałowców, Spółka przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 powołanej ustawy. Wobec powyższego we wskazanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 5a ust. 5 cytowanej ustawy, określający moment zmiany właściwości organu podatkowego z uwagi na wyłączenie Spółki z określonej kategorii podatników.

Dokonując analizy art. 5a ust. 5 wskazanej ustawy należy zauważyć, iż w pierwszej części przepisu ustawodawca określa dwa warunki, które muszą być spełnione aby zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego mogła być przeprowadzona. Są to mianowicie:

*

warunek podlegania właściwości naczelnikowi wyspecjalizowanego urzędu skarbowego;

*

warunek niespełniania przesłanek zaliczenia do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b tejże ustawy przez okres dwóch kolejnych lat podatkowych.

Zauważyć należy, iż pierwszy warunek nie budzi wątpliwości interpretacyjnych, gdyż oczywistym jest, iż zmiana właściwości miejscowej z naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego może nastąpić jedynie, w przypadku gdy właściwym dla podatnika był tenże organ podatkowy.

Z kolei drugi warunek zostanie spełniony, jeżeli podatnik nie będzie należał do kategorii podatników wskazanych w art. 5 ust. 9b ustawy o izbach i urzędach skarbowych, przez okres dwóch następujących po sobie lat podatkowych. Przy czym zauważyć należy, iż ustawodawca wskazując na dwa lata podatkowe jakie muszą upłynąć, posługuje się przyimkiem "przez", który w tym kontekście oznacza czas trwania, "przejście" okresu mającego swój początek i koniec. Innymi słowy wskazuje na dwa pełne lata podatkowe jakie muszą upłynąć aby ziścił się warunek wskazany w tym przepisie, dający podstawę do wyznaczenia daty zmiany właściwości.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca przyjął dla celów rozliczeń rok podatkowy okres od dnia 1 października danego roku do dnia 30 września roku następnego, natomiast w dniu 29 grudnia 2008 r. na podstawie umów darowizn jedynym udziałowcem Spółki stał się obywatel polski. W konsekwencji okres dwóch lat podatkowych następujących po sobie upłynie z dniem 30 września 2011 r.

Mając na uwadze fakt, iż moment wyłączenia z określonej kategorii podmiotów następuje dopiero po upływie dwóch lat podatkowych, czyli w przypadku Spółki w dniu 30 września 2011 r., dopiero od tej daty należy obliczyć moment zmiany właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego. W przedmiotowej sprawie moment ten przypadnie na dzień 1 stycznia 2013 r., bowiem rok 2013 jest drugim rokiem kalendarzowym następującym po momencie wyłączenia z określonej kategorii podatników, tj. po roku 2011.

Kontynuując należy podkreślić, iż dopiero w przypadku spełnienia powyższych warunków możliwa jest zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego, przy czym zmiana ta następuje w dniu 1 stycznia w drugim roku następującym po wyłączeniu podmiotu z określonej kategorii podatników.

Dokonując oceny zawartego przez Spółkę własnego stanowiska w sprawie należy wskazać, iż zmiana właściwości miejscowej nie może nastąpić z dniem 1 stycznia 2011 r. W szczególności należy zwrócić uwagę na fakt, iż w takiej sytuacji zmiana właściwości nie byłaby możliwa z uwagi na brak spełnienia warunku niespełniania przesłanek określonych w art. 5 ust. 9b ustawy przez okres dwóch lat podatkowych, co za tym idzie jeden z podstawowych warunków do zmiany właściwości nie zostałby spełniony w dniu wskazanym przez Spółkę, w konsekwencji jej stanowisko w sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym zmiana właściwości organu podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podmiotów (tj. Urzędu Skarbowego) na Naczelnika Urzędu Skarbowego, nastąpi w dniu 1 stycznia 2013 r., o ile do tego czasu miejsce wykonywania czynności opodatkowanych przez Spółkę nie ulegnie zmianie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa do badania, czy w danej sytuacji zachodzi okoliczność skutkująca zmianą właściwości organu podatkowego, tym samym niniejsza interpretacja nie może być traktowana jako rozstrzygnięcie co do właściwości danego organu podatkowego, a jedynie jako wskazówka do prawidłowego określenia takiej właściwości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl