ITPP1/443-714/07/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-714/07/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 31 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z nieruchomościami otrzymanymi w trwały zarząd od Powiatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z nieruchomościami otrzymanymi w trwały zarząd od Powiatu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład, będący jednostką budżetową, otrzymał od Powiatu w trwały zarząd nieruchomości, na które składają się: działka gruntu o pow. 0,8609 ha zabudowana budynkiem biurowym i budynkiem Schroniska. Zgodnie ze statutem, celem działania Zakładu jest wykonywanie zadań związanych z gospodarowaniem nieruchomościami, dbałości o stan techniczny obiektów, ustalanie potrzeb remontowych nieruchomości, wykonywanie bieżących napraw i remontów, utrzymywanie porządku na terenie nieruchomości, podejmowanie działań zmierzających do zagospodarowania nieruchomości, w tym wynajem pomieszczeń, organizowanie imprez okolicznościowych oraz prowadzenie schroniska. Zakład nie ma dochodów własnych. Dochody, które wypracuje w całości są odprowadzane do Starostwa. Jednostka otrzymuje środki na wydatki rzeczowe miesięczne w wysokości 1/12 budżetu ustalonego na dany rok. Zakład jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług, w związku z czym sporządza i składa deklaracje VAT-7.

Pomieszczenia budynku biurowego wykorzystywane są częściowo na potrzeby Zakładu (3 pokoje), częściowo są wynajmowane (kilkanaście pokoi, sala gimnastyczna, kuchnia i stołówka), a częściowo użyczone (dot. 2 pokoi użyczonych jednostce budżetowej - "P" dla realizacji programu dla osób niepełnosprawnych).

Wskazany wyżej wynajem pomieszczeń Jednostka opodatkowuje 22% stawką podatku od towarów i usług, natomiast z tytułu użyczenia - zgodnie z treścią zawartej umowy - obciąża "P", proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni, opłatami za korzystanie z "mediów" (energia elektryczna, energia cieplna, woda i ścieki, wywóz nieczystości, monitoring).

Pomieszczenia schroniska przeznaczone są do świadczenia usług noclegowych oraz do wynajmu na biura m.in. dla Szkoły w S. na realizację projektu wykonywanego przez "A". Zgodnie z umową zawartą ze wskazaną szkołą, szkoła jest "Partnerem", a Zakład "Instytucją", przy której jest usytuowane biuro "A". W związku z powyższym Zakładowi przysługuje miesięczne dofinansowanie na pokrycie kosztów utrzymania biura "A". Wydatki, które w związku z tym Jednostka ponosi dotyczą zakupów: artykułów biurowych, artykułów spożywczych (przeznaczonych na poczęstunki dla bezrobotnych w ramach projektu "Praca w posagu"), czajnika elektrycznego, filiżanek, szklanek, serwetek etc, biletów komunikacji miejskiej za przejazdy autobusowe, kart telefonicznych, zakup płyt CD, dyskietek komputerowych, listwy przepięciowej oraz usługi dotyczącej naprawy komputera.

Świadczenie usług noclegowych Zakład opodatkowuje 7% podatkiem od towarów i usług, wynajem pomieszczeń 22% stawką, natomiast refakturowanie opłat za "media" - z wyjątkiem usług rozprowadzania wody, gospodarki ściekami i wywozu nieczystości - dokonywane jest ze zwolnieniem od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazano, iż udział sprzedaży opodatkowanej w stosunku do łącznej kwoty sprzedaży przekracza 98%.

W związku z otrzymaniem w zarząd wskazanych wyżej nieruchomości Zakład ponosi koszty związane z: wywozem nieczystości, odprowadzaniem ścieków, zakupem energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, artykułów biurowych, środków czystości, kosiarki i paliwa do niej oraz opłat za internet, monitoring i telefon. Ponadto odpowiednio do potrzeb Jednostka ponosi wydatki związane z wykonywaniem w przedmiotowych budynkach prac remontowych i modernizacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Jednostce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dot. remontów biurowca i schroniska, zakupu kosiarki i paliwa do niej, opłat za "media" oraz wydatkó2)w związanych z pracą "A".

Zdaniem Wnioskodawcy Jednostce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wskazanych wyżej zakupach w całości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszty ponoszone przez Zakład są ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną, która stanowi 98% sprzedaży ogółem. Zakład został powołany w celu dbałości o stan techniczny, dokonywania bieżących napraw i remontów budynków, którymi gospodaruje, zadania statutowe są nierozerwalnie związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powołanego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą wykonywanym przez nich czynnościom opodatkowanym sensu stricto, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

* wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

* wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak - na podstawie przepisów szczególnych - zwolnionych od tego podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że w treści art. 90-95 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zawarł regulacje w zakresie odliczania częściowego podatku oraz korekt podatku naliczonego. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - w myśl art. 90 ust. 1 cytowanej ustawy - podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2). Z treści art. 90 ust. 3 wynika, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Jak stanowi ust. 10 tegoż artykułu, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W przedstawionym stanie faktycznym Jednostka wskazuje, że poniesione wydatki dotyczące prac remontowych i modernizacyjnych w budynkach otrzymanych w trwały zarząd oraz pozostałych kosztów są związane ze sprzedażą opodatkowaną, której udział w sprzedaży ogółem przekracza 98%.

Z uwagi na fakt, że udział sprzedaży opodatkowanej w stosunku do łącznej kwoty sprzedaży przekracza 98%, stwierdzić należy, iż Jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów i usług, o ile poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl