ITPP1/443-711/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-711/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od dnia 28 kwietnia 2008 r. Przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej jest:

* reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKWiU 22.33), polegająca na świadczeniu usługi przetwarzania kaset wideo na formaty umożliwiające umieszczenie ich na nośnikach CD lub DVD wraz z obróbką komputerową;

* działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo, programami telewizyjnymi (PKWiU 92.11), polegająca na świadczeniu usług nagrania filmu, a następnie obróbce komputerowej nagranego materiału filmowego; efektem finalnym tej usługi jest film wideo na różnych nośnikach - kaseta wideo, płyta CD, DVD - nabywane we własnym zakresie;

* działalność fotograficzna (PKWiU 74.81), polegająca na świadczeniu usługi wykonywania zdjęć fotograficznych; efektem finalnym tej usługi są zdjęcia nagrane na płytach CD lub DVD, które nabywa Pani we własnym zakresie.

Z powyższej działalności osiągnęła Pani przychód w wysokości 2.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powinna Pani prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeżeli nie przewiduje Pani przekroczenia kwoty 20.000 zł w pierwszym roku podatkowym, a w kolejnych latach 40.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność usługowa powinna być zwolniona z obowiązku stosowania kas rejestrujących. Nie przewiduje Pani w pierwszym roku prowadzenia działalności osiągnięcia obrotu w kwocie 20.000 zł, a w latach następnych 40.000 zł. Wskazuje Pani, że w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, w punkcie 5 wymieniono dostawę sprzętu fotograficznego, zaś w punkcie 7 dostawę nagranych płyt CD i DVD. Podkreśla Pani, iż przedmiotem wykonywanej działalności są usługi w zakresie fotografii i filmowania, zaś płyty CD lub DVD są niezbędnym materiałem do ich wykonania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Jak wynika z treści § 3 ust. 5 tego rozporządzenia, w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania zwalnia się podatników rozpoczynających sprzedaż w pierwszym półroczu 2008 r. z tym, że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Stosownie do § 3 ust. 5 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników rozpoczynających sprzedaż w 2008 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z powyższego wynika, że jednym z kryteriów decydujących o możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, jest wartość osiągniętego przez podatnika obrotu.

Natomiast z § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, sklasyfikowanych wg ex PKWiU 33.4.3 (§ 4 ust. 1 pkt 5b) oraz przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kast wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży (§ 4, ust. 1 pkt 7).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przetwarzania kaset wideo na formaty umożliwiające umieszczenie ich na nośnikach CD lub DVD wraz z obróbką komputerową, działalność polegającą na świadczeniu usługi nagrania i obróbki filmu oraz działalność fotograficzną. Wskazane przez Panią klasyfikacje prowadzą do wniosku, że przedmiotem wykonywanych czynności są usługi.

Sprzedaż przedmiotowych usług realizowana jest poprzez wydanie klientowi płyty DVD lub CD, która zawiera efekt końcowy wykonanych usług. Nie oznacza to jednak, iż transakcja dotyczy sprzedaży nośników informacji, bowiem przedmiotem sprzedaży pozostaje w dalszym ciągu usługa.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż powołane przepisy § 4 pkt 5b oraz § 4 pkt 7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie mają w rozpatrywanym przypadku zastosowania, gdyż zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje bez względu na wysokość osiąganych obrotów tylko przy dostawie ww. towarów, a nie przy świadczeniu usług.

Reasumując stwierdzić należy, iż prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług reprodukcji komputerowych nośników informacji, związanych z produkcją filmów, nagrań wideo i usług fotograficznych, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r. W przypadku przekroczenia kwoty obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości 20.000 zł, zwolnienie straci moc w dniu przekroczenia tej kwoty.

Należy zauważyć, iż aktualnie obowiązujące przepisy, regulujące kwestie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia tej ewidencji obowiązują do dnia 31 grudnia 2008 r. Stąd nie jest możliwe stwierdzenie, czy Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w kolejnych latach.

Końcowo nadmienia się, że Minister Finansów nie jest organem właściwym do klasyfikowania wyrobów bądź usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że przedmiotem obrotu jest sprzedaż usług a nie dostawa towarów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Wnioskodawca może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl