ITPP1/443-710/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-710/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 1992 otrzymał Pan w formie darowizny od rodziców gospodarstwo rolne. Jest Pan rolnikiem i przez 16 lat grunty te wykorzystywał wyłącznie do prowadzonej działalności rolniczej. Grunty przez cały okres ich użytkowania były obsiewane zbożami oraz obsadzane roślinami pastewnymi (ziemniaki, buraki). Od 1 sierpnia 2008 r. jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Z uwagi na pogarszającą się sytuacją finansową na wsi (niskie ceny skupu świń, wysokie ceny skupu pasz, nawozów i paliwa, często występujące susze, gradobicie w 2007 r.) podjął Pan decyzję o wydzieleniu, przekształceniu i sprzedaży 1 ha gruntu o słabej wydajności (kl. IV) - niekorzystnie usytuowanego (wzniesienie), o niskiej wydajności zboża z hektara. W kwietniu 2008 r. złożył Pan wniosek "o zmianę zagospodarowania przestrzennego", tj. podział przedmiotowego gruntu na 5 działek o charakterze rekreacji indywidualnej i wytyczenie drogi dojazdowej do działek. W związku z powyższym poniesie Pan dalsze koszty tego przekształcenia w kwocie 2.400 zł.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 października 2008 r. poinformował Pan, że w latach 1999-2001 zbył Pan 4,5 ha gruntów rolnych o słabej klasie gleby (V, VI - "piaski"), z uwagi na niską ich wydajność i nabył w zamian za to grunty dobrej jakości. W latach 1996-2000 dwukrotnie dokonał Pan nabycia gruntów rolnych (ok.15 ha), następnie 10 ha gruntów rolnych zostało dokupionych w 2001 r. i 4 ha (kl.IV) w roku 2007, grunty te użytkuje Pan wyłącznie na potrzeby działalności rolniczej. Nabyte grunty, to ziemie dobrej klasy, bardziej urodzajne, dobrze usytuowane, graniczące z Pana polami, co w znaczącym stopniu ułatwia prowadzenie gospodarstwa rolnego. Wyżej wymienionych gruntów nie planuje Pan zbyć, poza opisanym 1 ha gruntu. Ponadto stwierdził Pan, że działki zostaną zaoferowane do sprzedaży poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w siedzibie Urzędu Gminy i nie jest w stanie określić, czy nabywcami działek będzie jedna, czy kilka osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż takich działek będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Pana zdaniem sprzedaż kilku działek, które zostały wydzielone z gospodarstwa rolnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane m.in. przez osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 wyżej wymienionego artykułu za działalność gospodarczą rozumie się czynność wykonywaną przez producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. A zatem, aby sprzedać towar (grunt jest towarem) trzeba spełnić dwa warunki, tj. czynność jest dokonana przez podmiot występujący w roli producenta lub handlowca oraz podmiot wykonujący czynność ma zamiar wykonywać tego typu czynności w sposób częstotliwy.

Jeśli zatem sprzedaż dotyczy prywatnego majątku oraz jest wykonywana w warunkach wskazujących, że działania te nie są czynione z zamiarem ich powtarzania i nie zmierzają do nadania im stałego charakteru, a towary te nie były nabyte jedynie w celu ich zbycia (nabyte były w celu prowadzenia działalności gospodarczej) - to czynności te nie mogą być uznane za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podsumowując stwierdza Pan, że sprzedaż działek nie jest przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności. Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę gruntów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza treści art. 15 ustawy wskazuje, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która oprócz czynności typowych dla tej kategorii podmiotów obejmuje także sprzedaż gruntów. Istotnym elementem w aspekcie opodatkowania powyższej czynności jest fakt, że przedmiotowy grunt wykorzystywany były przez Pana do działalności rolniczej. Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż dokonane przez Pana czynności w zakresie podziału i sprzedaży gruntu wykorzystywanego uprzednio do działalności rolniczej, noszą znamiona działalności gospodarczej. Bowiem rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Nie można się również zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż sprzedaż przedmiotowych nieruchomości to sprzedaż majątku osobistego. Wskazać bowiem trzeba, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwo, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w innych aktach prawnych. Przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W przepisach Kodeksu cywilnego gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa w art. 55 3, jednak można przyjąć, że spełnia ono określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa. Nie można zatem uznać posiadanego przez Pana gospodarstwa rolnego za majątek osobisty, gdyż jest to mienie służące w istocie prowadzonej działalności, natomiast sprzedaż części gruntu winna być traktowana jako sprzedaż części majątku związanego z prowadzoną w sposób zorganizowany działalnością gospodarczą.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy rolnik korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu. A zatem, rolnik dokonując zbycia składników majątku, wykorzystywanych w działalności rolniczej, wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważa się, że zgodnie z przepisem art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę - niezależnie od wielkości obrotów - nie stosuje się zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa działek budowlanych, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego grunt przeznaczony jest pod zabudowę, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zwolnieniem tym objęta jest tylko dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Reasumując stwierdzić należy, że planowana przez Pana, dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę, służącego uprzednio działalności rolniczej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy zdarzenia przyszłego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl