ITPP1/443-71/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-71/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Żłobek jest jednostką budżetową utworzoną i nadzorowaną przez Gminę. Podstawowe cele i zadania Żłobka to sprawowanie opieki wychowawczej, opiekuńczej, zdrowotnej i profilaktycznej nad dziećmi zdrowymi do 3 lat, pozbawionymi opieki domowej w czasie pracy ich rodziców lub opiekunów prawnych. Cele żłobka realizowane są w szczególności poprzez:

a.

zapewnienie dziecku warunków bytowania zbliżonych jak najbardziej do warunków domowych,

b.

prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

c.

prowadzenie działań mających na celu zachowanie lub poprawę zdrowia dzieci z położeniem specjalnego nacisku na zapobieganie zachorowaniom,

d.

zapewnienie dziecku bezpiecznych i higienicznych warunków bytowania.

Opieka nad dziećmi prowadzona przez Żłobek poprzedzona jest procesem rekrutacji, tzn. przyjęcie dziecka do żłobka następuje po złożeniu przez rodziców (lub opiekunów prawnych) wniosku o przyjęcie dziecka do żłobka zawierającego dane osobowe. W żłobku prowadzona jest ewidencja (lista) obecności dzieci. Na podstawie analizy listy obecności w poszczególnym miesiącu ustalana jest wysokość odpłatności. Odpłatność obejmuje opłatę stałą i opłatę za wyżywienie. Od 1 marca 2011 r. Żłobek zamierza przyjmować zapłatę za usługę opieki nad dziećmi jedynie na rachunek bankowy za pośrednictwem banku lub poczty. Na dowodzie zapłaty wskazywane jest imię i nazwisko dziecka oraz okres, za jaki dokonywana jest zapłata.

Żłobek działa w oparciu o przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samorządzie gminnym, ustawy o finansach publicznych, statutu oraz innych przepisów prawnych dotyczących publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek budżetowych.

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanie prawnym, usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług (po zmianie ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonej ustawą z dnia 29 października 2010 r.).

Dotychczas Żłobek nie prowadził ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Do 30 kwietnia 2011 r. usługi w zakresie ochrony zdrowia, do których zalicza się działalność żłobka, będą korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej zgodnie z poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień (...). Nowe rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. nie ujmuje w załączniku stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących usług w zakresie ochrony zdrowia lub innych rodzajów usług, do których można byłoby przyporządkować działalność Żłobka, polegającą na opiece nad dziećmi zdrowymi w wieku do 3 lat. Według PKWiU z 2008 r. działalność taką należy sklasyfikować w dziale 86.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii, czy Żłobek będzie mógł zastosować od 1 maja 2011 r. zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie przesłanki do zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia będą spełnione.

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz szczegółowe ewidencje dzieci uczęszczających do żłobka, na rzecz których Żłobek dokonuje sprzedaży usług opieki. Wszelkie uzyskiwane zapłaty za usługi Żłobka są przekazywane na rachunek bankowy Miasta. Wielkość dochodów wykazywana jest w okresowych sprawozdaniach budżetowych. W celu rzetelnego sporządzenia wymaganych przepisami sprawozdań, Żłobek prowadzi szczegółowe (analityczne) ewidencje w zakresie dochodów i wydatków. Ze względu na charakter usług, jakie świadczy żłobek (tj. opieka nad dziećmi do lat 3) dane wszystkich dzieci objętych opieką żłobka oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych są ujmowane w zestawieniach (listach) dzieci uczęszczających do Żłobka w danym roku kalendarzowym. Na każdy miesiąc prowadzone są listy obecności. Na podstawie analizy obecności dziecka w żłobku ustalana jest wielkość odpłatności. Zapłata w całości od 1 marca 2011 r. dokonywana będzie za pośrednictwem poczty lub banku. Z prowadzonych przez Żłobek ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy. Ze względu na nieujęcie w załączniku do rozporządzenia stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących usług w zakresie ochrony zdrowia lub innych rodzajów usług, do których można byłoby przyporządkować działalność żłobka polegającą na opiece nad dziećmi zdrowymi w wieku do 3 lat, Żłobek chciałby skorzystać z innej możliwości zwolnienia z tego obowiązku. Ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w tym przypadku nie znajduje uzasadnienia, bowiem pozostałe prowadzone ewidencje umożliwiają kontrolę i weryfikację uzyskanych dochodów (traktowanych jako dochody budżetowe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, normodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zgodnie z zapisem § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, w którym w poz. 26 wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Natomiast od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) tego rozporządzenia wynika natomiast, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W świetle powyższego, do dnia 30 kwietnia 2011 r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia ww. usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, jako niewymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Tym samym, od 1 maja 2011 r. wobec podatników świadczących usługi w ww. zakresie, powstanie obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca sprawuje opiekę wychowawczą, opiekuńczą, zdrowotną i profilaktyczną nad dziećmi zdrowymi do 3 lat, pozbawionymi opieki domowej w czasie pracy ich rodziców lub opiekunów prawnych. Wnioskodawca prowadzi ewidencję (listę) obecności dzieci. Na podstawie analizy listy obecności w poszczególnym miesiącu ustalana jest wysokość odpłatności. Od 1 marca 2011 r. Wnioskodawca zamierza przyjmować zapłatę za usługę opieki nad dziećmi jedynie na rachunek bankowy za pośrednictwem banku lub poczty. Na dowodzie zapłaty wskazywane będzie imię i nazwisko dziecka oraz okres za jaki dokonywana jest zapłata. Z prowadzonych przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Dotychczas żłobek nie prowadził ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Do 30 kwietnia 2011 r. usługi w zakresie ochrony zdrowia, do których zalicza się działalność żłobka, korzystają ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Od 1 marca 2011 r. bowiem, należność za świadczone usługi zamierzał przyjmować wyłącznie na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku. Zarówno prowadzone przez Wnioskodawcę ewidencje jak i dowody zapłaty będą pozwalały na identyfikację, jakie konkretnie transakcji dotyczą dokonane przez usługobiorców wpłaty. Ponadto, Wnioskodawca nie rozpoczął prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r. Tym samym, od 1 maja 2011 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl