ITPP1/443-706/14/AP - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rzeczywistość animowana"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-706/14/AP Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rzeczywistość animowana"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rzeczywistość animowana"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw prowadzi projekt pn. "..." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w ramach umowy nr... podpisanej z Województwem X. Projekt polega na transferze wiedzy i zacieśnieniu współpracy pomiędzy sferami nauki i biznesu. Obejmuje on doradztwo dla firmy P. prowadzone przez pracowników naukowych i specjalistów do spraw animacji. Doradztwo to ukierunkowane jest na wdrożenie przedsięwzięć innowacyjnych w obszarze unowocześnienia technik animacji poklatkowej. Wydatki są ponoszone w oparciu o szczegółowy budżet projektu, stanowiący część wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z harmonogramem realizacji projektu. Realizacja projektu nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi i nie generuje przychodów. Podstawowym celem projektu jest transfer wiedzy na temat technik animacji poklatkowej, w formie doradztwa, a efektem samodzielnie opracowanie oprogramowania technologii P. przez podmiot będący odbiorcą doradztwa - firmę P. Sp. z o.o.

W ramach projektu zostaną poniesione wydatki:

* wynagrodzenia dla zespołu projektowego oraz doradców,

* opłata za prowadzenie rachunku bankowego,

* budowa podstrony internetowej projektu,

* utrzymanie i administrowanie internetową podstroną projektu.

Wydatki poniesione w ramach projektu nie wygenerują żadnego obrotu. Wnioskodawca zajmuje się doradztwem ogólnobiznesowym i w związku z tą działalnością jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka (usługobiorca) nie wnosi opłat za usługę doradztwa. Z chwilą podpisania umowy na realizację projektu (listopad 213) otrzymała zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, którego wartość zostanie skorygowana do stanu faktycznego w momencie zakończenia realizacji projektu pn. "...". Wszystkie wydatki projektowe pokryte są z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę w ramach umowy nr... podpisanej z Województwem X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu poniesionych wydatków, związanych z realizacją projektu pn. "..." istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług jest on podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Realizowany projekt polega na doradztwie prowadzonym przez pracowników naukowych i wykonawców. Doradztwo jest świadczone na rzecz firmy P. Sp. z o.o., która to firma w oparciu o pozyskaną wiedzę opracuje innowację procesową. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stwierdził, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż realizowany projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia była uregulowana, w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt polega na transferze wiedzy i zacieśnieniu współpracy pomiędzy sferami nauki i biznesu. Obejmuje on doradztwo dla Spółki prowadzone przez pracowników naukowych i specjalistów do spraw animacji. Doradztwo to ukierunkowane jest na wdrożenie przedsięwzięć innowacyjnych w obszarze unowocześnienia technik animacji poklatkowej. Efektem realizowanego projektu będzie samodzielne opracowanie oprogramowania technologii przez podmiot będący odbiorcą doradztwa - Spółkę. Wydatki ponoszone są w oparciu o szczegółowy budżet projektu, stanowiący część wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z harmonogramem realizacji projektu. Realizacja projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych i nie generuje przychodów.

Analiza stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że o ile - jak wskazano we wniosku - dokonane zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, tj. nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanych wyżej rozporządzeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl