ITPP1/443-700/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-700/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja (data wpływu 20 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania przy nabyciu wyrobów ze złota od osób niebędących podatnikami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania przy nabyciu wyrobów ze złota od osób niebędących podatnikami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami jubilerskimi oraz jest podatnikiem czynnym VAT, zobowiązanym do składania deklaracji kwartalnych. Niekiedy zdarza się, że sporadycznie skupuje Pan od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od rolników ryczałtowych, wyroby ze złota. Wartość jednostkowa transakcji związanej z nabyciem przez Pana wyrobów ze złota od ww. osób nie przekracza 1000,00 zł. Postanowił Pan, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. nabywane wyroby ze złota będą traktowane wyłącznie jako złom złota, będą przetapiane, a następnie będą z nich wykonywane przez Pana nowe wyroby jubilerskie, sprzedawane w punkcie handlowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabywając od dnia 1 kwietnia 2011 r. od osób fizycznych wyroby ze złota jest Pan podatnikiem, skupującym złom metali szlachetnych, o którym to podatniku mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązanym do dokumentowania nabycia przedmiotowych wyrobów fakturami VAT ze wskazaniem, iż przedmiotowe nabycie wyrobów ze złota jest opodatkowane stawką podatku w wysokości 23% oraz zobowiązanym do zaewidencjonowania niniejszych faktur w ewidencji sprzedaży prowadzonej przez Pana dla celów podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem, sprzedaż przez osoby fizyczne ich osobistego majątku w postaci wyrobów ze złota jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe, uwzględniając treść interpretacji ogólnej Ministra Finansów nr PT3/033/2/188/LWA/11/569 z dnia 2 maja 2011 r. należy uznać, iż skupowane przez Pana od osób fizycznych wyroby ze złota nie mogą być uznane za złom, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Podsumowując należy uznać, iż nabywając od dnia 1 kwietnia 2011 r. od osób fizycznych wyroby ze złota nie jest Pan podatnikiem, skupującym złom metali szlachetnych, o którym to podatniku mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zobowiązanym do dokumentowania nabycia przedmiotowych wyrobów ze złota fakturami VAT, ze wskazaniem, iż nabycie wyrobów ze złota jest opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% oraz nie jest Pan zobowiązany do zaewidencjonowania niniejszych faktur VAT w ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. W Pana ocenie w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest fakt, iż skup wyrobów złota odbywa się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz fakt, iż po dniu 1 kwietnia 2011 r. nabywane wyroby ze złota od osób fizycznych przetapia Pan oraz wykonuje z uzyskanego złomu złota nowe wyroby jubilerskie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne, niż wskazano we wniosku argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Ww. regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Kluczową kwestią dla zastosowania właściwego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług jest ustalenie, czy dany towar mieści się w pojęciu złomu. Kierując się wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

1.

nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

2.

dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

3.

dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

4.

dostawa złomu nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy złomu nie powinni rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu.

Przy czym, jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się dostawę towarów używanych, pod warunkiem, ze w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

Z powyższej definicji wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy podatników, dokonujących dostawy ruchomości, których okres używania wyniósł co najmniej pół roku. Oznacza to, iż ze zwolnienia mogą skorzystać wyłącznie podatnicy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a nie - jak wskazano we wniosku - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami jubilerskimi. Sporadycznie zdarza się, iż skupuje Pan od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od rolników ryczałtowych wyroby ze złota, które następnie przetapia i wykonuje nowe wyroby jubilerskie.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż skoro podmioty dokonujące dostawy tych wyrobów nie są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy, w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. A zatem, z tytułu nabycia ww. wyrobów nie jest Pan podatnikiem, dla którego został przewidziany szczególny sposób rozliczania podatku od towarów i usług określony w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl