ITPP1/443-700/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-700/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymania wkładu własnego wnoszonego przez podmioty korzystające z usług Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymania wkładu własnego wnoszonego przez podmioty korzystające z usług Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL) zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy - realizuje jako beneficjent, projekt "Efektywna księgowość - receptą na kryzys".

Projekt odpowiada 1 - typowi operacji w poddziałaniu 8.1.1 programu. Projekt przewiduje udzielenie 52 mikro i małym przedsiębiorcom z Województwa pomocy publicznej z przeznaczeniem na udział w szkoleniach ogólnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wnioskodawca jako podmiot udzielający pomocy publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zgodnie z rozporządzeniem, na podstawie umowy o udzielenie pomocy publicznej, udziela pomocy publicznej na szkolenia ogólne przedsiębiorcom - beneficjentom pomocy w rozumieniu ww. ustawy. Zgodnie z treścią umowy o udzielenie pomocy publicznej, jej podpisanie (równoznaczne z udzieleniem pomocy publicznej), wiąże się z powstaniem po stronie beneficjenta pomocy obowiązku wniesienia wkładu prywatnego. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą wynosi 80%. Beneficjent pomocy zobowiązany jest wnieść wkład prywatny. Wysokość wkładu prywatnego wnoszonego przez beneficjenta pomocy obliczana jest według odpowiedniego algorytmu w zależności od formy wnoszenia wkładu.

Wkład prywatny może być wnoszony w 3 formach:

a.

pieniężnej - poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej na rachunek bankowy podmiotu udzielającego pomocy publicznej (Wnioskodawcy),

b.

niepieniężnej - poprzez wypłatę i udokumentowanie wypłaty wynagrodzeń pracownikowi beneficjenta pomocy uczestniczącemu w szkoleniu w godzinach pracy,

c.

mieszanej - poprzez wypłatę i udokumentowanie wypłaty wynagrodzenia pracownikowi beneficjenta pomocy uczestniczącemu w szkoleniu w godzinach pracy i poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej na rachunek bankowy Wnioskodawcy udzielającego pomocy publicznej.

W zależności od formy wnoszenia wkładu prywatnego jego wartość jest różna.

Przykładowo, w sytuacji gdy, wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną wynoszą 1.000 PLN wartość wkładu prywatnego wnoszonego w formie pieniężnej wynosi 200,00 PLN (CWPU= (100%-80%) x 1.000 PLN= 200 PLN), w formie niepieniężnej wynosi 250,00 PLN (CWPU = (1000/80%) - 1000 PLN = 250 PLN. Natomiast wysokość wkładu prywatnego w formie mieszanej zależy od wartości części wkładu wnoszonej w formie niepieniężnej i przy założeniu, że wartość wynosi 50,00 PLN, wkład prywatny w formie niepieniężnej wyniesie 210 PLN (CWPU= (100%-80%) x 1050 PLN = 200 PLN).

Wniesienie wkładu prywatnego w formie pieniężnej lub mieszanej powoduje zmniejszenie dofinansowania projektu odpowiednio o cały wkład pieniężny i/lub część pieniężną wkładu mieszanego.

Wnioskodawca jako beneficjent ww. projektu jest również realizatorem tych szkoleń, na które udziela pomocy publicznej przedsiębiorcom. Koszty realizacji przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca pokrywa z trzech źródeł:

a.

dotacji rozwojowej przyznanej na realizację projektu, finansowanej ze środków Unii Europejskiej i krajowych środków publicznych,

b.

kwot wkładu prywatnego wnoszonego w formie pieniężnej (o ile takie wystąpiły),

c.

części pieniężnej wkładu prywatnego wnoszonego w formie mieszanej (o ile takie wystąpiły).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będący w rozumieniu ustawy podmiotem udzielającym pomocy publicznej, powinien wystawić beneficjentowi pomocy fakturę VAT, w związku z wniesieniem przez niego wkładu prywatnego niezależnie od formy jego wnoszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z czynnością wniesienia wkładu prywatnego przez beneficjenta - Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT. Udzielenie pomocy publicznej nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna i nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika lub ewentualnie generuje dla podatnika zysk. Również czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy realizuje projekt "Efektywna księgowość - receptą na kryzys". Projekt przewiduje udzielenie 52 mikro i małym przedsiębiorcom z Województwa pomocy publicznej z przeznaczeniem na udział w szkoleniach. Zgodnie z treścią umowy o udzielenie pomocy publicznej, jej podpisanie (równoznaczne z udzieleniem pomocy publicznej), wiąże się z obowiązkiem wniesienia przez beneficjenta - wkładu prywatnego, bowiem maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą wynosi 80%. Wkład prywatny może być wnoszony w 3 formach: pieniężnej (wpłata odpowiedniej kwoty pieniężnej na rachunek bankowy Wnioskodawcy); niepieniężnej (wypłata wynagrodzenia i udokumentowanie tej wypłaty); mieszanej (wypłata i udokumentowanie wypłaty wynagrodzenia oraz wpłata odpowiedniej kwoty pieniężnej na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

Wysokość wkładu prywatnego, w zależności od formy wnoszenia wkładu obliczana jest według odpowiedniego algorytmu.

Jednocześnie, Wnioskodawca jako beneficjent ww. projektu jest również realizatorem szkoleń, na które udziela pomocy publicznej beneficjentom pomocy, a koszty realizacji szkoleń pokrywa z trzech źródeł: dotacji rozwojowej przyznanej na realizacje projektu finansowanej ze środków Unii Europejskiej i krajowych środków publicznych; kwot wkładu prywatnego wnoszonego w formie pieniężnej (o ile takie wystąpiły); części pieniężnej wkładu prywatnego wnoszonego w formie mieszanej (o ile takie wystąpiły).

Z powyższego wynika, iż w ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi (szkolenia), za które pobierana jest opłata od przedsiębiorców w postaci wkładu pieniężnego. Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu przeprowadza szkolenia, za które to usługi otrzymuje od przedsiębiorców zapłatę - wkład prywatny wnoszony w formie pieniężnej (wpłata odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy Wnioskodawcy) - to świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy czym otrzymana kwota wkładu własnego od przedsiębiorców w formie pieniężnej jest wynagrodzeniem za te usługi.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczących obowiązku fakturowania (niezależnie od formy) - wnoszonego przez beneficjenta wkładu prywatnego, należy stwierdzić co następuje.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Faktura VAT powinna spełniać wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze, skoro Wnioskodawca realizując projekt będący przedmiotem wniosku świadczy odpłatne usługi, gdzie wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota wkładu własnego od przedsiębiorców w formie pieniężnej, zatem faktura powinna być wystawiona wyłącznie na tą kwotę, z zastrzeżeniem określonym w art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż wkłady własne przedsiębiorców wnoszone w formie wynagrodzeń wypłacanych na rzecz pracowników (uczestników projektu szkoleniowego), nie stanowią zapłaty (wynagrodzenia) za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów, tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji nie powinny być dokumentowane fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl