ITPP1/443-700/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-700/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r., (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem dnia 29 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (czynny podatnik VAT) zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej projektu pn.: "Filharmonia - regionalne centrum kultury." Przedmiotowy projekt obejmuje rozbiórkę, w którym obecnie mieści się dom kultury, budowę nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu polegającym na usunięciu większości roślin z terenu projektu, z tym, że żadne materiały uzyskane z rozbiórki i wycinki nie zostaną sprzedane, lecz będą podlegać zagospodarowaniu lub utylizacji przez wykonawcę obiektu. W ramach projektu powstaną: wielofunkcyjny budynek centrum kultury oraz budynek techniczny: stacja transformatora, agregatownia, osłony śmietnikowe. Głównym elementem obiektu jest sala wielofunkcyjna na 374 osoby (koncerty, kino, teatr, audytorium) z zapleczem (szatnie, sanitariaty, garderoby, magazyny), sala konferencyjna na 100 osób (konferencje, szkolenia, prezentacje, wynajmem dla innych firm). Pozostałe pomieszczenia to: kawiarnia na 50 osób z częścią internetową na 10 stanowisk wraz z zapleczem cateringowym, pracownie (plastyczna, komputerowa, gier, fotograficzne, muzyczne, ruchowo-taneczne, teatralne), pomieszczenia biurowe, 3 pokoje gościnne, pomieszczenia techniczne, parking podziemny na 15 stanowisk. W ramach zagospodarowania przyległego terenu wykonany będzie utwardzony plac, fosy z wodą, podstawy pod rzeźby oraz zieleń i elementy małej architektury, oświetlenie terenu, iluminacja obiektu. Komunikację zapewni wykonana droga wewnętrzna (ciąg pieszo - jezdny) oraz przebudowa obecnych dojazdów i chodników. Wykonane zostaną 4 miejsca postojowe dla autobusów i 55 miejsc dla samochodów osobowych w najbliższym otoczeniu obiektu przy drogach publicznych na terenach należących do gminy, których udostępnianie będzie bezpłatne. Doprowadzone zostaną niezbędne sieci i przyłącza na potrzeby budynku oraz parkingów (sanitarne, elektryczne).

Wszystkie koszty poniesione w ramach realizacji projektu są kosztami gminy. Po wybudowaniu budynek centrum kultury wraz z przyległym terenem z wyłączeniem dróg publicznych zostanie przekazany na podstawie umowy użyczenia mającej charakter nieodpłatny dla samorządowej instytucji kultury (odrębna osobowość prawna, czynny podatnik VAT rozliczający się strukturą), dla której organizatorem jest gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. projektu i na podstawie wyżej opisanej umowy użyczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że gmina nie przewiduje odpłatnego udostępniania składników majątkowych i działalność gminy w zakresie projektu nie jest związana z pobieraniem przez nią określonej formy wynagrodzenia oraz że faktyczny użytkownik majątku (instytucja kultury) nie będzie go wykorzystywał do wykonywania czynności odpłatnych w imieniu gminy a podatek VAT będzie stanowić wydatek kwalifikowany, gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (....)

W myśl art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w zakresie zadań własnych zamierza zrealizować projekt dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej pn.: "Filharmonia - regionalne centrum kultury." Po wybudowaniu budynek centrum kultury wraz z przyległym terenem z wyłączeniem dróg publicznych zostanie przekazany na podstawie umowy użyczenia mającej charakter nieodpłatny dla samorządowej instytucji kultury (odrębna osobowość prawna, czynny podatnik VAT rozliczający się strukturą), dla której organizatorem jest gmina.

Zatem w związku z przyszłą realizacją projektu, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem brak jest związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem

skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl