ITPP1/443-70/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-70/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu rewitalizacji siedziby Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu rewitalizacji siedziby Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Wpisu dokonano w dniu 1 marca 1997 r. na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Celem statutowym Wnioskodawcy (PKWiU 92) są: promocja, prezentacja i propagowanie współczesnej twórczości artystycznej w jej różnych dziedzinach - zgodnie z ideą działania interdyscyplinarnego, w szczególności zaś sztuk plastycznych, edukacja kulturalna oraz kształtowanie postawy uczestnictwa w kulturze, podejmowanie i realizowanie inicjatyw twórczych w dziedzinie sztuk plastycznych oraz innych dziedzin sztuki. Źródłem finansowania działalności są dotacje podmiotowe i celowe, które nie podlegają ustawie o VAT oraz przychody własne. Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2010-2011 jest realizowany projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Realizacja prac w ramach projektu przyczyni się do zrekonstruowania wnętrz dawnego kościoła i klasztoru "D.". W poszczególnych wnętrzach przewidziano:

* w nawie bocznej wbudowana zostanie podwójna empora o powierzchni użytkowej 349 m 2; wyposażona ona będzie w windę przystosowaną do transportu osób niepełnosprawnych; zakłada się zastąpienie starego oświetlenia teatralnego z systemem opuszczanych ramp oświetleniem typu ekspozycyjnego i ekranami ekspozycyjnymi o lekkiej konstrukcji; dwa górne poziomy empory zostaną wykorzystane do umieszczenia stałej kolekcji dzieł sztuki nowoczesnej; poziom przy posadzce dzisiejszej nawy bocznej, dzięki zaciemnieniu przestrzeni, służyć będzie organizacji wystaw sztuki nowych mediów;

* w zakrystii w ramach projektu przeprowadzona zostanie naprawa ścian i sklepień; naprawa lica murów zakrystii obejmie powierzchnię 317,05 m 2; położone zostaną nowe tynki renowacyjne oraz wymieniona stolarka okienna (4 szt.);

* w łączniku pomiędzy zakrystią a krużgankiem przeprowadzona zostanie naprawa ścian i sklepień; położone zostaną nowe tynki renowacyjne;

* w krużganku o kubaturze 1636 m 3 zostanie przeprowadzona naprawa ścian i sklepień, położone zostaną nowe tynki renowacyjne, wykonany remont posadzki; wymieniona zostanie także stolarka okienna (5 szt.); po zakończeniu tych czynności krużganek przestanie pełnić funkcję magazynu i zostanie otwarty dla zwiedzających;

* w prezbiterium zostanie wykonana naprawa ścian (124,3 m 2) oraz zostaną wykonane nowe tynki renowacyjne;

* w piwnicach zostanie wykonane odsolenie murów oraz tynki renowacyjne (pow. 239,93 m 2);

* zostaną wykonane prace izolacyjne murów obwodowych (pow. 209,82 m 2), odsolenie, usunięcie wody metodą iniekcji kapilarnej;

* projekt obejmuje przeprowadzenie prac remontowo - konserwacyjnych, polegających na remoncie osiadającej przypory w elewacji frontowej budynku; przypora ta ma funkcje konstrukcyjne, odpowiada za przejmowanie ciężaru sklepienia kruchty zachodniej; w chwili obecnej osiadająca przypora ciągnie za sobą fragment ściany zachodniej, co grozi zawaleniem sklepień kruchty zachodniej, nad którą znajdują się pomieszczenia biurowe; przypora ta osiadając powoduje liczne spękania sklepień kruchty i stwarza realne zagrożenie dla całości budynku oraz przebywających w nim osób; remont przypory polegał będzie na rozbiórce istniejącego, zniszczonego masywu przypory, posadowieniu nowego fundamentu, odtworzeniu przypory;

* zakup niezbędnego wyposażenia oświetleniowego i nagłośnieniowego, komputerowego i konferencyjnego.

Wnioskodawca jest organizatorem Festiwalu, odbywającego się każdego roku w lipcu. W obręb edukacyjnej działalności Jednostki wchodzą m.in. wykłady i konwersatoria prowadzone w ramach przygotowań młodzieży do egzaminów maturalnych, działań edukacyjnych dla dzieci - warsztaty plastyczne i spotkania tematyczne, dotyczące kolejnych wystaw, wakacyjne warsztaty plastyczne oraz eksperymentalne warsztaty sztuki dźwiękowej. W ramach swoich działań i projektów Wnioskodawca współpracuje z licznymi instytucjami miejskimi, krajowymi i zagranicznymi, jest również patronem Liceum Plastycznego, a także organizatorem spotkań autorskich i promocyjnych wydawnictw o sztuce. Przedsięwzięcie objęte projektem jest elementem kompleksowej rekonstrukcji Starego Miasta, służącej utrzymaniu obiektów dziedzictwa kulturowego oraz przywróceniu starówce funkcji centrum kulturowego miasta. Szczególną rolę dokument ten przywiązuje do działań w obrębie Starego Miasta, gdzie przywrócenie temu obszarowi funkcji centrum kulturalnego oraz zwiększenie roli kultury i dziedzictwa kulturalnego w życiu gospodarczym miasta i regionu jest zadaniem priorytetowym. Wnioskodawca w wyniku realizacji ww. projektu inwestycyjnego otrzymuje faktury VAT od wykonawców. Finansowanie projektu jest w 70% realizowane przez UE i 30% przez organizatora. Zakończony projekt będzie służył celom statutowym i sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca wykonuje czynności zwolnione oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT (najem pomieszczeń, wypożyczanie sprzętu scenicznego, sprzedaż usług transportowych, sprzedaż biletów wstępu do galerii, sprzedaż biletów na koncerty, sprzedaż usług reklamowych, wynajem sali galerii, refakturowanie kosztów, takich jak energia elektryczna, energia cieplna, wywóz śmieci, koszty wysyłki, rozmów telefonicznych, sprzedaż wydawnictw i inne). Realizacja założonego projektu polegającego na rewitalizacji galerii i jej wyposażeniu jest odpowiedzią na zidentyfikowane problemy i potrzeby w zakresie budowy tożsamości kulturowej mieszkańców, zachowania dziedzictwa kulturowego oraz wzmocnienia potencjału turystycznego miasta. Cel główny stanowi zachowanie dziedzictwa kulturowego przy zwiększeniu roli kultury i turystyki w rozwoju gospodarczym i ekonomicznym miasta i regionu. Rewitalizacja projektu udostępni działaniom kulturowym nową powierzchnię i umożliwi w przyszłości rozszerzenie ofert kulturowych oraz edukacji jednostki a zarazem zwiększy sprzedaż opodatkowaną VAT (podniesienie ceny biletów wstępu do galerii, zwiększenie ilości koncertów, wystaw itp.).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż głównym profilem działalności jest działalność wystawiennicza. Każdego roku w galerii organizowane są wystawy. Ofertę programową uzupełniają koncerty oraz działania edukacyjne i warsztatowe. Galeria mieści się od 1961 r. w dawnym obiekcie sakralnym - kościele i części klasztoru "N.", zbudowanym w poł. XIII w., położonym na Starym Mieście. Obiekt ten wpisany jest do rejestru zabytków z dnia 27 grudnia 1961 r. Budynek dawnego kościoła i klasztoru znajduje się w złym stanie technicznym. Wobec pogarszającego się stanu technicznego w 1998 r. decyzją Wydziału Architektury UM wyłączono z użytkowania krużganek. Zły stan techniczny tynków zagrażał bezpieczeństwu przebywających tam osób oraz pracowników galerii. W 2005 r. w ramach realizacji projektu, współfinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury, usunięte zostały zawilgocenia i zdegradowane tynki w części klasztoru i w prezbiterium dawnego kościoła. Ujawniono przy tym katastrofalny stan techniczny sklepień, których duże partie zostały zniszczone przez wilgoć. Brak izolacji pionowej oraz wzrost zasolenia murów spowodował również zniszczenia powierzchni ścian zabytkowych. Realizacja prac w ramach projektu z RPO 2007-2013 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast - przyczyni się do zrekonstruowania dawnego kościoła i klasztoru "D.", obecnie siedziby Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu "Rewitalizacja..." można odliczyć.

Wnioskodawca uważa, iż na podstawie art. 86, 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przytoczonych regulacji prawnych należy ponadto wnioskować, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe. W przypadkach bowiem, gdy nabyty towar lub usługa są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nieopodatkowanych, odlicza się podatek w takiej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi jest on związany, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, która związana jest z towarami czy usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

O powyższej kwestii mowa jest w art. 90 ust. 1 cyt. ustawy. Przepis ten określa, że w stosunku do towarów i usług, wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady wyliczania proporcji, o której mowa w ww. art. 90 ust. 3 ustawy, uregulowane zostały przez ustawodawcę w przepisach art. 90 ust. 4-10 ustawy.

Powyższe regulacje wskazują, że w pierwszej kolejności podatnik powinien odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i odrębnie kwoty tego podatku pozostające bez związku z czynnościami opodatkowanymi. Dopiero w sytuacji braku możliwości takiego wyodrębnienia podatnik ma prawo do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, realizując projekt pn. "Rewitalizacja...", dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, dokonuje rewitalizacji przedmiotowego obiektu, w ramach której przewidziano m.in. naprawę, przebudowę oraz prace remontowo - konserwatorskie poszczególnych pomieszczeń, tak by służyły działalności Wnioskodawcy. Ponadto dojdzie do wymiany stolarki okiennej i zakupu wyposażenia oświetleniowego, nagłośnieniowego, komputerowego oraz konferencyjnego. Projekt służyć będzie celom statutowym Wnioskodawcy (m.in. promocji i prezentacji współczesnej twórczości artystycznej, edukacji kulturalnej) oraz sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (biletowany wstęp do galerii, organizacja koncertów, wystaw, wynajem sal galerii).

Biorąc pod uwagę opis zaistniałego stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro wydatki dotyczące rewitalizacji obiektu dawnego kościoła i klasztoru "D.", a obecnie siedziby Wnioskodawcy, związane są zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi od podatku, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w takim zakresie, w jakim służą one do wskazanych czynności opodatkowanych, o czym stanowi powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z jednoczesnym uwzględnieniem postanowień art. 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 wskazanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl