ITPP1/443-69b/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-69b/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 i 21 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na montażu urządzeń wchodzących w skład systemów telewizji przemysłowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na montażu urządzeń wchodzących w skład systemów telewizji przemysłowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prawdopodobnie otrzyma zlecenie na montaż urządzeń wchodzących w skład systemów telewizji przemysłowej. Powyższe usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 32.30.91. Zleceniodawcą jest Dom Pomocy Społecznej. Jak wynika z informacji uzyskanej od kontrahenta obiekt ten zaliczony jest zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlaną do grupowania PKOB 113 "Budynki zbiorowego zamieszkania". Przedmiotowe usługi świadczone będą wewnątrz budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. usługa może być zaliczona do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, do której stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Dom Pomocy Społecznej nie jest uznawany za obiekt budownictwa mieszkaniowego w świetle przepisów ustawy o VAT i Spółka winna opodatkować ww. usługi stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż powołane we wniosku przepisy prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3).

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Wykaz towarów i usług opodatkowanych obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług określają poszczególne przepisy i załączniki do ww. ustawy oraz rozporządzenie Ministrów Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka zamierza świadczyć w Domu Pomocy Społecznej, zaliczonym do PKOB 113 "Budynki zbiorowego zamieszkania", usługi polegające na montażu urządzeń wchodzących w skład systemów telewizji przemysłowej, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 32.30.91 (usługi instalowania profesjonalnego sprzętu radiowo - telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem i obrazem).

Usługi te nie zostały wymienione w poszczególnych przepisach oraz w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jako objęte preferencyjnymi stawkami podatkowymi. Zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia charakteru wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.

Ponadto wskazuje się, iż wskazany we wniosku przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązywał do dnia 31 grudnia 2007 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl