ITPP1/443-69B/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-69B/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie praw i obowiązków spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wnosi na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie praw i obowiązków spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wnosi na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "G" jako przedsiębiorca wpisany do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta. Głównym przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest produkcja i sprzedaż łodzi motorowych. Wnioskodawca zamierza wnieść prowadzone w ramach opisanej wyżej działalności gospodarczej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego ("Przedsiębiorstwo") jako wkład do spółki komandytowej. Przedsiębiorstwo obejmuje: nieruchomości zabudowane budynkami produkcyjnymi i biurowymi; zespół rzeczy ruchomych (w szczególności maszyny i urządzenia, materiały, zapasy, towary i wyroby); prawa własności intelektualnej (w tym w szczególności znak towarowy "G", wierzytelności i prawa wynikające, z umów zawartych w ramach działalności Przedsiębiorstwa, know-how, tajemnice oraz księgi i dokumenty związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa); zakład pracy zatrudniający około 800 pracowników.

Spółka komandytowa, będzie prowadziła działalność gospodarczą w tym samym zakresie jak dotychczas Wnioskodawca jako osoba fizyczna. Przeniesienie przedsiębiorstwa nastąpi przed likwidacją działalności przez Wnioskodawcę i po zarejestrowaniu spółki komandytowej jako podatnika podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wkładu do spółki komandytowej będą miedzy innymi wchodzące w skład Przedsiębiorstwa składniki majątku, wykorzystywane do prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej, które nie są i nie będą na dzień wniesienia Przedsiębiorstwa, jako wkładu do Spółki Komandytowej nieujawnione w księgach Przedsiębiorstwa, to w szczególności grunty, na których posadowione są budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności produkcyjnej, jak i znak towarowy "G". Zamierzone jest również, aby spółka komandytowa przejęła zobowiązania funkcjonalnie związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po wniesieniu przez Wnioskodawcę Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego tytułem wkładu do spółki komandytowej, spółka ta jako sukcesor na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, będzie uprawniona do wszystkich praw w zakresie podatku VAT, które przysługiwałyby Wnioskodawcy, gdyby nadal prowadził przedsiębiorstwo jako indywidualny przedsiębiorca w szczególności: prawo do odliczenia podatku naliczonego, prawo do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego wykazanego jako podatek do zwrotu/podatek do odliczenia w deklaracjach VAT-7 złożonych przez Wnioskodawcę, prawo do wystawiania i otrzymywania faktur korygujących do faktur wystawionych/otrzymanych przez Niego w związku z prowadzeniem Przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wniesienie przez osobę fizyczną swojego przedsiębiorstwa tytułem wkładu do spółki niemającej osobowości prawnej stanowi przypadek podatkowej sukcesji praw i obowiązków, gdyż zgodnie z powołanym przepisem Ordynacji podatkowej spółka niemająca osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa, które otrzymała w formie wkładu rzeczowego.

Mając na uwadze powołany przepis, Spółka jako sukcesor praw i obowiązków w zakresie podatku VAT będzie mogła w szczególności: odliczać podatek naliczony z faktur VAT, do odliczenia którego prawo nabył Wnioskodawca w związku z prowadzeniem Przedsiębiorstwa, jak też będzie uprawniona do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego wykazanego w deklaracjach VAT-7 złożonych przez Wnioskodawcę przed dniem wniesienia Przedsiębiorstwa, jak też będzie uprawniona do wystawiania i odbierania faktur korygujących do faktur VAT wystawianych lub otrzymywanych przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenie spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 2 ustawy przepis art. 93a § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia

:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej

,

b.

spółki kapitałowej,

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa

.

Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego, a więc wniesienie aportem Przedsiębiorstwa do spółki komandytowej powoduje sukcesję podatkową praw i obowiązków określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz jej przepisach wykonawczych.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT oraz prawo do rozliczenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za następne okresy rozliczeniowe lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy należą do kategorii praw podatkowych, uregulowanych odpowiednio w 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasady wystawiania faktur, faktur korygujących oraz sposób rozliczania tych dokumentów w deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7 określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza on jako osoba fizyczna, wnieść jako wkład do spółki komandytowej przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w art. 55 1 Kodeksu cywilnego. Czynność ta stanowi zgodnie z art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej przypadek sukcesji praw i obowiązków, polegający na tym, że spółka niemająca osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa, które otrzymała w formie wkładu rzeczowego.

Tym samym Spółka jako następcą prawny, na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki (w tym przypadku wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz jej przepisów wykonawczych), o ile przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w art. 55 1 Kodeksu cywilnego.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że analiza umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w myśl, którego Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego (w jego indywidualnej sprawie) wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Dlatego też Minister Finansów nie jest właściwy do oceny czy wnoszone do Spółki Komandytowej przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwo spełnia warunki określone w ustawie - Kodeks cywilny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl