ITPP1/443-699/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-699/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 10 października 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 grudnia 2007 r. i z dnia 31 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zarząd Spółki jest jednoosobowy. Prezes jest akcjonariuszem Jednostki i pełni swoją funkcję odpłatnie na podstawie powołania dokonanego zgodnie z kodeksem spółek handlowych. Otrzymywane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 31 grudnia 2007 r. uzupełniono stan faktyczny o następujące informacje. Powołanie prezesa firmy tworzy prawne więzy pomiędzy nim, a zarządzaną Spółką. Uchwała powołania prezesa jest określona w przepisach kodeksu spółek handlowych. Uchwała, łącznie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych, określa również odpowiedzialność spółki wobec osób trzecich za działania prezesa zarządu, pełni on bowiem swoją funkcję nie wykonując samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu wynagrodzenie prezesa otrzymywane w związku z powołaniem na to stanowisko.

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w piśmie z dnia 10 grudnia 2007 r., wynagrodzenie prezesa firmy otrzymującego wynagrodzenie na podstawie powołania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się - w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy - czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W świetle wskazanego wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączenie od opodatkowania tym podatkiem czynności w nim wymienionych jest uzależnione od łącznego spełnienia warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie przedmiotowych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków ich wykonania, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności. Należy w tym miejscu zauważyć, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy usługodawcą, a usługobiorcą jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia.

Nie w każdym jednak stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Sformułowanie zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania zleconych czynności przechodzi na zlecającego ich wykonanie z faktycznego ich wykonawcy, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymywanie przez prezesa wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), powołanie prezesa tworzy prawne więzy pomiędzy nim, a Spółką, a odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane przez prezesa zarządu ponosi Jednostka, czyli zleceniodawca.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w świetle wskazanych wyżej przepisów, czynności wykonywane przez prezesa zarządu, w związku z powołaniem, nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i - w konsekwencji - nie podlegają opodatkowaniu podatnikiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl