ITPP1/443-698/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-698/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług rozprowadzania programu telewizyjno-radiowego drogą kablową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług rozprowadzania programu telewizyjno-radiowego drogą kablową.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie telekomunikacji, po uzyskaniu wymaganych prawem koncesji i zezwoleń (PKD 60.20.Z).

Spółka świadczy usługi cyfrowej telewizji kablowej, szybkiego dostępu do sieci Internet oraz telefonii stacjonarnej. Za pomocą nowoczesnej sieci telekomunikacyjnej Spółka jest w stanie oferować abonentom pakiety programów radia i telewizji oraz szerokiego asortymentu interaktywnych usług multimedialnych (tekst jedn.: Internet, telefon). Spółka w ramach oferowanych pakietów programów radia i telewizji korzysta z udostępnionego przez innego operatora telewizji kablowej, sygnału radia i telewizji cyfrowej. Miejscem pozyskania tego sygnału są urządzenia Spółki, znajdujące się w jej siedzibie. Zadaniem urządzenia jest odbiór pakietu programów radia i telewizji oraz obsługa systemów, umożliwiających świadczenie usług multimedialnych (tekst jedn.: Internet, telefon). Odbiór sygnału przez operatorów, w tym przez Spółkę następuje drogą kablową (światłowodem). Następnie Spółka udostępnia sygnał odbiorcom końcowym (abonentom).

W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004. r. o podatku od towarów i usług, która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. uchylono załącznik nr 3 poz. 164-168, poz. 170-172 oraz nadano nowe brzmienie poz. 169 tego załącznika. Od dnia 1 kwietnia 2013 r. poz. 169 zał. nr 3 do ustawy otrzymała następujące brzmienie: "usługi, inne niż usługi elektroniczne, polegające na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych i radiowych w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji za pomocą urządzeń odbiorczych, z wyłączeniem usług, polegających na wypożyczaniu filmów i audycji w wybranym przez korzystającego z usługi czasie", bez względu na symbol PKWiU.

Nowe brzmienie poz. 169 zał. nr 3 do ustawy, co do zasady obejmuje swoim zakresem dotychczasowe poz. 169-172 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług jak wyżej opisane, polegających na rozprowadzaniu (udostępnianiu) programów telewizyjno-radiowego drogą kablową za pomocą urządzeń odbiorczych, usługi te powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8% zgodnie z poz. 169 zał. nr 3 do ustawy.

Zdaniem Spółki, świadczone usługi, polegające na rozprowadzeniu (udostępnianiu) programu telewizyjno-radiowego drogą kablową za pomocą urządzeń odbiorczych, bez świadczenia dodatkowych usług, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%.

Spółka powołuje treść poz. 169 oraz uchylonych poz. 170-172 zał. nr 3 do ustawy.

W ocenie Spółki zmiany wskazane powyżej są wynikiem obowiązkowego dostosowania zakresu używania stawki obniżonej w odniesieniu do usług radiowych i telewizyjnych w Polsce do postanowień Dyrektywy 2006/112/WE. W celu dostosowania zakresu obniżonej stawki do powyższych usług, do wymogów Dyrektywy stawką podstawową objęto: usługi w zakresie produkcji programów telewizyjnych, usługi związane z projekcją filmów oraz usługi w zakresie nagrywania dźwięku i wydarzeń na żywo. Z uwagi na uchylenie poz. 164-168 zał. nr 3 do ustawy, świadczone przez Spółkę usługi nie dotyczą nadawania programu telewizyjnego, a jedynie odbioru tego sygnały radiowo-telewizyjnego przez odbiorców końcowych (abonentów) za pomocą udostępnianej infrastruktury przez Spółkę.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, zdaniem Spółki, świadczone usługi, polegające na rozprowadzaniu (udostępnianiu) programu telewizyjno-radiowego drogą kablową za pomocą urządzeń odbiorczych, bez świadczenia dodatkowych usług, powinny być opodatkowane, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawką podatku w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.),opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. pod pozycją 169 mieszczą się - sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 61.10.05 - "Usługi radia i telewizji kablowej".

W poz. 170-172 załącznika nr 3 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. (od dnia 1 kwietnia 2013 r. zostały uchylone), mieszczą się:

* usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej, sklasyfikowane w PKWiU ex 61.20.50.0;

* usługi telekomunikacji satelitarnej, z wyłączeniem udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pośrednictwem satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej, sklasyfikowane w PKWiU ex 61.30.10.0,

* usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej, sklasyfikowane w PKWiU ex 61.30.20.0

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony wdanym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. poz. 169 zał. nr 3 do ustawy otrzymała następujące brzmienie "Usługi, inne niż usługi elektroniczne, polegające na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych i radiowych w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji za pomocą urządzeń odbiorczych, z wyłączeniem usług polegających na wypożyczaniu filmów i audycji w wybranym przez korzystającego z usługi czasie", bez względu na symbol PKWiU.

Nowe brzmienie poz. 169 co do zasady, obejmuje swoim zakresem dotychczasowe poz. 169-172 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z nowym brzmieniem poz. 169 obniżona stawka nie będzie miała zastosowania do dodatkowych usług świadczonych np. przez operatorów sieci kablowych, polegających na umożliwieniu wypożyczania materiałów za odpłatnością (tzw. video na życzenie - VOD).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy m.in. usługi, polegające na rozprowadzaniu (udostępnianiu) programu telewizyjno-radiowego na rzecz odbiorców końcowych (abonentów).

Obecną treść poz. 169 zał. nr 3 do ustawy należy interpretować w oparciu o zapisy ustawy o radiofonii i telewizji. Rozpowszechnianiem zgodnie z treścią art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 22 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34 z późn. zm.) jest:

a.

bezprzewodowa emisja programu do równoczesnego, powszechnego odbioru (system powszechnego odbioru),

b.

wprowadzanie programu do sieci kablowej (system zbiorowego odbioru).

Rozprowadzaniem w myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy jest przejmowanie w całości i bez zmian programu nadawcy krajowego i zagranicznego, rozpowszechnianego do powszechnego odbioru, i równoczesne jego rozpowszechnianie.

W świetle tak przestawionych okoliczności, w zakresie wykonywania usług rozprowadzania programu telewizyjno-radiowego na rzecz ostatecznych konsumentów, bez świadczenia dodatkowych usług, tj. usług elektronicznych, czy tzw. video na życzenie - VOD, stwierdzić należy, iż czynności te podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 169 zał. nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl