ITPP1/443-696/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-696/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania fakturami VAT rozliczeń z tytułu opłat za media - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania fakturami VAT rozliczeń z tytułu opłat za media.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w dniu 1 stycznia 2010 r. zawarła umowę z Gminą w przedmiocie zarządzania i administrowania budynkami oraz lokalami stanowiącymi własność Gminy. Spółka jako zarządca mieniem komunalnym Gminy w budynkach w 100% komunalnych zawiera we własnym imieniu i na własny rachunek umowy niezbędne do właściwego funkcjonowania powierzonego zasobu mieszkaniowego, m.in. umowy na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, a także dostarczanie energii elektrycznej, cieplnej i wywóz nieczystości. Następnie Spółka obciąża jedną fakturą zbiorczą Gminę. Inaczej jest w przypadku części komunalnej, której właścicielem jest Gmina, w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Wspólnoty mieszkaniowe zawierają umowy we własnym imieniu i na swój rachunek o dostarczanie mediów. Ponieważ Wspólnoty nie są czynnymi podatnikami podatku VAT (korzystają ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT), nie są zobligowane do wystawiania faktur VAT, obciążają poszczególnych właścicieli lokali według przyjętych w danej wspólnocie kryteriów kosztami brutto. Każdy właściciel otrzymuje tzw. zawiadomienie, w którym wyszczególniony jest rodzaj i wysokość poniesionych kosztów. Gmina odrębnym pismem scedowała na wspólnoty obowiązek wystawiania not obciążeniowych za część komunalną, będącą własnością Gminy, na Spółkę. Spółka będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzącym działalność gospodarczą, zestawia wszystkie koszty z otrzymanych not wystawianych przez poszczególne wspólnoty, a dotyczące części komunalnej i sporządza jedną fakturę VAT z odpowiednimi stawkami podatku, obciążającą Gminę.

Spółka działa jako zarządca lokali komunalnych, stanowiących zasób Gminy, za które to czynności otrzymuje wynagrodzenie. Wszelkie czynności związane z najmem świadczy Gmina. Spółka występuje jako "pośrednik" między wspólnotą a Gminą w zakresie czynności związanych z zakupem mediów przez daną wspólnotę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będąca pośrednikiem w opłatach za media dostarczane do lokali komunalnych, będących własnością Gminy, w budynkach w których są Wspólnoty Mieszkaniowe, obciążając Gminę na podstawie otrzymanych od Wspólnot not księgowych, postępuje prawidłowo wystawiając fakturę VAT dla Gminy, czyli doliczając do wartości brutto zaliczek za media wykazanych w notach księgowych podatek VAT.

Zdaniem Spółki, rozliczanie mediów pomiędzy Wspólnotami, jej członkami i Spółką jako pośrednikiem w opłatach za część komunalną przebiega prawidłowo, ponieważ Spółka jako czynny podatnik podatku VAT jest zobowiązana ten podatek naliczać i odprowadzać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, ceną jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży dokonanej przez podatnika podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka (czynny podatnik podatku od towarów i usług), na podstawie umowy zawartej z Gminą, zarządza i administruje gminnym zasobem mieszkaniowym za wynagrodzeniem. W związku z tym zawiera we własnym imieniu i na własny rachunek umowy niezbędne do właściwego funkcjonowania powierzonego zasobu mieszkaniowego, m.in. umowy na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, dostarczanie energii elektrycznej, cieplnej i wywóz nieczystości. Wszelkie czynności związane z najmem dokonuje natomiast Gmina. W części komunalnej, w której działają wspólnoty mieszkaniowe, to wspólnoty zawierają umowy we własnym imieniu i na własny rachunek na dostarczanie ww. mediów. Ponieważ Wspólnoty nie są czynnymi podatnikami podatku VAT (korzystają ze zwolnienia podmiotowego), nie są zobligowane do wystawiania faktur, obciążają poszczególnych właścicieli lokali według przyjętych w danej wspólnocie kryteriów kosztami brutto. Za część komunalną wystawiają noty obciążeniowe. Spółka zestawia otrzymane noty i sporządza jedną fakturę na Gminę, doliczając do wartości brutto zaliczek wykazanych w notach podatek VAT.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy w pierwszej kolejności, że przepisy podatkowe nie regulują zasad zawierania umów cywilnoprawnych, ani nie mają wpływu na ich treść. Kwestie zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stosownie do art. 3531 ustawy - Kodeks cywilny strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Odnosząc się tym samym do okoliczności sprawy, jeżeli z zawartej umowy cywilnoprawnej wynika taki sposób rozliczeń między zlecającym (Gminą) a wykonawcą (Spółką), iż to Spółka została umocowana do nabywania usług we własnym imieniu, a koszty z tym związane ponosi na swój rachunek, to dokonywana przez Spółkę odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy na rzecz innego podmiotu gospodarczego (Gminy) winno być udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż wspólnoty mieszkaniowe, będące stroną umów o dostarczanie mediów do części komunalnej, której właścicielem jest Gmina, wystawiają z tego tytułu noty obciążeniowe na Spółkę zarządzającą tym mieniem. Zatem, jeżeli Spółka, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje - na podstawie stosownych porozumień - bezpośredniego rozliczenia za ww. media z Gminą jako właścicielem zasobów mieszkaniowych, to w zakresie tej "odsprzedaży" mediów, obowiązana jest udokumentować ww. czynność fakturą VAT stosowanie do art. 106 ust. 1 ustawy.

Odnośnie części zapytania o doliczanie do wartości brutto wykazanych w notach obciążeniowych zaliczek za media należy wskazać, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zauważyć należy, że tylko sprzedawca jest w stanie określić, co dokładnie jest wkalkulowane w kwotę należną od nabywcy. Wysokość tej kwoty podatnik może dowolnie określić w ramach swobody kształtowania wzajemnych stosunków handlowych pomiędzy uczestnikami obrotu gospodarczego, a więc podstawa opodatkowania wynikać powinna wyłącznie z umowy zawartej pomiędzy stronami transakcji. Dodatkowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, co może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego.

Końcowo zaznacza się, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej nie oceniano kwestii dotyczącej prawidłowości wzajemnych rozliczeń wspólnot mieszkaniowych i jej członków z tytułu dostarczania mediów, bowiem w tym zakresie Wnioskodawca nie jest zainteresowanym, o którym mowa w przepisie 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tym samym ewentualne obowiązki z tego tytułu nie ciążą na Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl