ITPP1/443-695a/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-695a/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełniony w dniu 11 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc m.in. poniższe usługi:

* wywozu nieczystości stałych z pojemników (PKWiU 90.02),

* dzierżawy pojemników (jako odrębna usługa) (PKWiU 71.21.13),

* wywozu nieczystości płynnych ((PKWiU 90.01),

* sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.03),

* robót remontowo - budowlanych,

* robót budowlano - drogowych,

* usługi transportowe,

* wynajmu nieruchomości dla osób prawnych (PKWiU 70.20.12),

* sprzedaży materiałów i towarów.

Usługi świadczone są zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym. Wywozu nieczystości stałych z pojemników Spółka dokonuje na podstawie umów zawartych indywidualnie z każdym z odbiorców. Podpisana umowa określa częstotliwość świadczonych usług, terminowość wystawiania faktur dokumentujących wykonane usługi oraz terminy płatności za wystawione faktury. W przypadku gdy odbiorca nie wystawia pojemnika ze śmieciami, lub gdy zawiesza na pewien okres usługi wywóz nieczystości, z różnych względów, wówczas naliczana mu jest tylko dzierżawa pojemnika, również potwierdzona wystawioną fakturą. Także inne usługi świadczone przez Spółkę każdorazowo potwierdzane są fakturami wystawianymi dla każdego odbiorcy, czy to będącego osobą fizyczną, czy prawną. Faktury wystawiane są również przy sprzedaży materiałów i towarów.

Do chwili obecnej Spółka nie była obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ korzystała ze zwolnienia z tego obowiązku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przekroczenie na koniec 2009 r. wymaganego progu sprzedaży, uprawniającego do dotychczasowego zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, spowodowało zaistnienie od 1 września 2010 r. obowiązku dokonywania ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych w stosunku do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

We wszystkich miesiącach kwartalnych (tekst jedn. marcu, czerwcu, wrześniu i grudniu) wystawianych jest około 800 faktur za dzierżawę pojemnika. Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonym w umowie lub fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT).

Wpłaty należności określonych w fakturach dokonywane są na rachunek bankowy. Z uwagi na fakt, iż informacja o dokonanej płatności wpływa do firmy czasem i z kilkudniowym opóźnieniem (wyciągi bankowe są wystawiane i dostarczane w późniejszym terminie), nie ma możliwości wprowadzenia tejże płatności do ewidencji kasy rejestrującej w dniu otrzymania należności. Taka sama sytuacja jest również przy sprzedaży usług remontowo-budowlanych, budowlano-drogowych, czy transportowych, gdzie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) i d) ustawy o VAT), a informacja o płatności i w tym przypadku przychodzi później. Podatek należny od sprzedaży ww. usług zostanie rozliczony w deklaracji podatkowej we właściwym miesiącu i terminowo odprowadzony do Urzędu Skarbowego.

Spółka wystawia we wszystkich miesiącach kwartalnych około 8.000 faktur za wywóz nieczystości stałych, gdzie na około 800 jest albo sama dzierżawa pojemnika, albo dzierżawa i wywóz nieczystości (jako dwie odrębne pozycje na fakturze: 1) dzierżawa, 2) wywóz). Wywóz nieczystości stałych dalej korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (§ 2 poz. 27 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Kiedy (z jaką datą) wprowadzić obrót dotyczący wywozu nieczystości stałych i płynnych do ewidencji kasy rejestrującej (tekst jedn. z datą otrzymania informacji z banku o stanie konta, czy też z datą wpisu należności na rachunek bankowy przez bank, czy też zaewidencjonować na kasie rejestrującej w dacie wystawienia faktury VAT, czy w ogóle należy go wprowadzać.

2.

Czy wywóz nieczystości korzystający ze zwolnienia należy wprowadzić do ewidencji w kasie rejestrującej, jeżeli wystąpi na jednej fakturze łącznie z pozycją dzierżawy pojemników.

Zdaniem Wnioskodawcy obrót dotyczący wywozu nieczystości stałych i płynnych korzysta ze zwolnienia określonego na podstawie § 2 poz. 27 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wobec czego nie ma obowiązku wprowadzać go do ewidencji kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w ww. cytowanym przepisie, stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do treści § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 27 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, sklasyfikowane według PKWiU 90.02.

Ponadto należy zauważyć, iż w poz. 35 ww. załącznika, wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredydtowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) do załącznika wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie zawartych umów, Wnioskodawca świadczy m.in. usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych z pojemników oraz płynnych, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 90.0. Wszystkie świadczenia są przez Wnioskodawcę dokumentowane fakturami VAT. Wpłaty należności określonych w fakturach dokonywane są na rachunek bankowy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie wywozu nieczystości bez względu na sposób, w jaki są one udokumentowane fakturą, stosownie do zapisu § 2 w powiązaniu z poz. 27 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2010 r.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl