ITPP1/443-694/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-694/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku z tytułu dostawy gruntu zabudowanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji ze zwolnienia od podatku z tytułu dostawy gruntu zabudowanego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zamiar sprzedać grunt wraz z posadowionym na nim budynkiem. Budynek ten został wybudowany w 2004 r. przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Po wybudowaniu przedmiotowego budynku, nie dokonywano jego ulepszeń. W dniu 1 lipca 2007 r. nieruchomość została wniesiona jako wkład niepieniężny do Spółki. Budynek ten jest wykorzystywany w działalności gospodarczej Spółki. Spółka nie dokonywała ulepszeń przedmiotowego budynku. Budynek ten nie był przedmiotem najmu czy dzierżawy i "nie doszło do jego pierwszego zasiedlenia".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo skorzystać z opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, możliwe jest zastosowanie opcji wyboru opodatkowania przy realizacji opisanej transakcji. Wprawdzie, przepis wprowadzający możliwość skorzystania z opcji opodatkowania odnosi się do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ale możliwe jest jego zastosowanie do sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, po spełnieniu następujących warunków:

* dokonujący dostawy i nabywca są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi;

* dostawca i nabywca złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie powinno zawierać imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy; planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części. Oznacza to, że Spółka, po uzyskaniu zgody kontrahenta oraz złożeniu odpowiedniego oświadczenia o wyborze opcji opodatkowania we właściwym urzędzie skarbowym będzie mogła sprzedać przedmiotową nieruchomość ze stawką 22%. Z treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż jako zasadę przyjęto zwolnienie od podatku dostawy wszystkich obiektów budowlanych. Wyłączenia od powyższego zwolnienia, a zatem sytuacje, w których następuje opodatkowanie dostaw budynków, zostały wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a (wyłączenie obligatoryjne) oraz w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy (wyłączenie przez rezygnację ze zwolnienia). Ustawodawca uzależnienia korzystanie ze zwolnienia od podatku od wypełnienia warunków zamieszczonych w definicji pierwszego zasiedlenia. Spółka stwierdza, iż dostawa obiektów budowlanych jest opodatkowana, gdy jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo między pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jeżeli między pierwszym zasiedleniem upłynie okres dłuższy niż dwa lata, dostawa budynku będzie zwolniona od podatku. Treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy wskazuje, iż zwolnienie powyższe może być zastosowane jedynie w przypadku łącznego spełnienia powyższych przesłanek. Jednakże, warunku, o którym mowa powyżej w punkcie b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. W opisanym zdarzeniu przyszłym, do pierwszego zasiedlenia dojdzie w momencie sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Spółka nie będzie więc mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż nieruchomości będzie natomiast zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z uwagi na fakt, że Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości (aport).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do treści art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do treści ust. 1 pkt 10 ww. artykułu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast pkt 10a tego artykułu stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei w myśl przepisu art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ustępem 11 tego artykułu oświadczenie o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery indentyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków mającym, prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka ma zamiar sprzedać grunt wraz z posadowionym na nim budynkiem. Budynek ten został wybudowany w 2004 r. przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Po wybudowaniu przedmiotowego budynku, nie dokonywano jego ulepszeń. W dniu 1 lipca 2007 r. nieruchomość została wniesiona jako wkład niepieniężny do Spółki i jest wykorzystywana w działalności gospodarczej. Budynek nie był przedmiotem najmu ani dzierżawy. Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż planowana przez Spółkę dostawa gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem, nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 1 lipca 2007 r., tj. w momencie wniesienia przedmiotowego gruntu zabudowanego jako wkład niepieniężny (aport bowiem na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy stanowi odpłatną dostawę towarów, która w momencie jego wniesienia była czynnością zwolnioną na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). A zatem wobec faktu, iż między pierwszym zasiedleniem a przyszłą dostawą nieruchomości przez Spółkę upłynął okres dłuższy niż dwa lata, dostawa będzie stanowić dla Spółki czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (a nie jak wskazano na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy).

W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do tej dostawy Spółka - jak słusznie wskazuje - ma prawo zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, korzystając z regulacji prawnej przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług ustawy, o ile zostały spełnione przesłanki wskazane zarówno w tym przepisie, jak też w art. 43 ust. 11 tej ustawy.

Z uwagi na wskazanie we własnym stanowisku, iż w niniejszej sprawie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl