ITPP1/443-69/10/BK - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości rolnej należącej do majątku prywatnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-69/10/BK Możliwość opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości rolnej należącej do majątku prywatnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach wspólności majątkowej w dniu 9 kwietnia 2004 r. wraz z małżonką aktem notarialnym nabył Pan do majątku osobistego nieruchomość rolną niezabudowaną o numerze ewidencyjnym 225/2 (grunty rolne kl. IVb i kl. VI, częściowo las) o powierzchni 1,3 ha, położoną na obszarze gminy z zamiarem wybudowania domu. Nabyta nieruchomość rolna stanowi gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 o podatku rolnym w związku z art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W dacie zakupu przedmiotowej nieruchomości nie obowiązywał plan zagospodarowania przestrzennego. W dniu 16 kwietnia 2004 r. Rada Gminy w drodze uchwały uchwaliła studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym nabyta nieruchomość rolna znalazła się na terenie zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej. Postanowienia wynikające z przedmiotowego studium zostały zaakceptowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2004 r. Realizując zaspokojenie własnych potrzeb, tj. budowy domu rodzinnego w maju 2009 r. wraz z żoną podjął Pan czynności związane z rozpoczęciem budowy domu. Budowę domu zamierza Pan sfinansować z posiadanych środków pieniężnych oraz ze sprzedaży działek powstałych w wyniku podzielenia ww. nieruchomości rolnej. Na wniosek złożony w dniu 26 maja 2009 r. w przedmiocie uzgodnienia wstępnego projektu podziału działki nr 225/2 Urząd Gminy w dniu 2 czerwca 2009 r. wydał postanowienie pozytywnie opiniujące wstępny podział, natomiast w dniu 25 sierpnia 2009 r. Wójt Gminy decyzją zatwierdził podział nieruchomości na działki:

*

od nr 225/24 do nr 225/29 - położone w strefie oznaczonej symbolem III MN-1, tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wolnostojącej,

*

nr 225/30 - położona w strefie oznaczonej symbolem III KDW, tj. ulica wewnętrzna, która świadczyć będzie służebność dojścia i dojazdu do wydzielonych działek gruntu,

*

od nr 225/31 do nr 225/32 - położone w strefie oznaczonej symbolem III KK-1, tj. rezerwa pod poszerzenie istniejącej drogi gminnej.

Starostwo Powiatowe decyzją z dnia 28 sierpnia 2009 r. zatwierdziło projekt budowlany i udzieliło pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego według projektu wraz z przyłączami w obrębie geodezyjnym działki nr 225/2. We wrześniu 2009 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego wolnostojącego na jednej z wydzielonych działek nr 225/27. Na dzień dzisiejszy posiadane oszczędności wystarczyły na wybudowanie domu w stanie surowym otwartym oraz na wykonanie przyłączy wodociągowych. Ponieważ nie posiada Pan środków pieniężnych koniecznych do zakończenia inwestycji, planuje sprzedaż pozostałych wydzielonych z ww. nieruchomości rolnej, działek. Nieruchomość rolna oznaczona nr 225/2 stanowi majątek osobisty, nigdy nie była wykorzystywana do celów działalności gospodarczej, jak również rolniczej (na przedmiotowej nieruchomości nie prowadzono produkcji rolnej oraz nie występowano o przyznanie dopłat). Ponadto oprócz ww. nieruchomości rolnej posiada Pan:

*

nieruchomość rolną o nr 11/5, położoną w Z. o pow. 5 ha 2 m2, która została nabyta w dniu 14 czerwca 2006 r. Ponieważ nieruchomość ta stanowiła ugór, doprowadzono ją do kultury rolnej wystąpiono do ARiMIR z wnioskiem o przyznanie dopłat (na dzień dzisiejszy brak jest rozstrzygnięcia);

*

nieruchomości rolne o nr 138/13 i nr 18/14, położone w G., zakupione w dniu 21 października 2005 r. o łącznej pow. 1 ha 3.235 m2 oraz udział (4/24 części) w drodze (działka nr 138/17). Na nieruchomościach tych nie są prowadzone żadne działania;

*

nieruchomości rolne o nr 290/16 (pow. 1.380 m2), o nr 290/17 (pow. 1.380 m2), o nr 290/19 (pow. 1.254 m2) oraz udział (4/14 części) w drodze (działka nr 290/20) w S. zakupione w dniu 10 listopada 2004 r. Na powyższych nieruchomościach nie są wykonywane żadne działania.

Na dzień dzisiejszy nie planuje Pan odpłatnego zbycia nieruchomości rolnych położonych w Z., G. i w S. Jednocześnie, o ile będzie to możliwe chciałby Pan sprzedać 1 lub 2 działki w 2010 r., a pozostałe planuje sprzedać w ciągu następnych 2-3 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyższym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpłatne zbycie działek rolnych powstałych z podziału nieruchomości rolnej, które stanowiły i stanowią nadal majątek osobisty przeznaczony na zaspokojenie potrzeb osobistych, które to nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do jakiekolwiek działalności gospodarczej ani rolniczej.

Pana zdaniem, zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej, w tym działalności rolniczej, po spełnieniu warunków ustawowych, dana osoba staje się podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże, czynność odpłatnego zbycia wydzielonych działek rolnych stanowiących majątek osobisty, który nigdy nie był wykorzystywany do celów działalności gospodarczej, jak również w rolniczej, gdyż został nabyty z zamiarem wybudowania domu, tj. w celu zaspokojenia potrzeb osobistych rodziny nie podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług. Na poparcie swojego stanowiska wskazał Pan następujące wyroki sądów: wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2007 r., sygn. akt I FSK 603/06, wyrok NSA z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, wyrok NSA z dnia 7 lipca 2009 r., sygn. akt 546/08, oraz sygn. akt 547/08, wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2008 r., sygn. akt I FSK 1556/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Na uwagę zasługuje także fakt, iż uznanie osoby za podatnika w myśl ustawy, uzależnione jest od prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego tylko wtedy, gdy czynność ta została wykonana w ramach działalności gospodarczej, w związku z którą dana czynność jest wykonywana. Dlatego też uzasadnionym jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników, nawet jeżeli wykonują czynność dostawy towarów, jeśli zbywają część majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego sprzedaży.

Zatem należy stwierdzić, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2004 r. nabył Pan do majątku osobistego nieruchomość rolną niezabudowaną z zamiarem wybudowania domu. Dla przedmiotowej nieruchomości ustalono plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, iż jest ona przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną. Wójt Gminy decyzją zatwierdził podział nieruchomości na działki od nr 225/24 do nr 225/32. We wrześniu 2009 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego wolnostojącego na jednej z wydzielonych działek. Ponieważ nie posiada Pan środków pieniężnych koniecznych do zakończenia inwestycji, planuje sprzedaż pozostałych wydzielonych z ww. nieruchomości rolnej, działek. Nieruchomość rolna stanowi majątek osobisty, nigdy nie była wykorzystywana do celów działalności gospodarczej, jak również rolniczej. Ponadto posiada Pan inne nieruchomości rolne, których nie planuje zbyć. Sprzedając grunt korzysta Pan zatem z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl