ITPP1/443-689/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-689/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 9 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania oraz opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych traktowanych jako rabaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 9 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania oraz opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych traktowanych jako rabaty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca kupuje paliwo do samochodów od kontrahenta ("P"), który stosował zgodnie z umową rabat wolumenowy obliczany na podstawie rzeczywistej ilości zakupionego paliwa w ciągu całego miesiąca. Rabat ten był zawarty w cenie poszczególnych produktów paliwowych. Od marca 2009 r. dotychczasowy rabat wolumenowy dostawca zamienił w premię (nie zmieniając przy tym zapisów w umowie), wystawiając faktury, w których w odrębnej pozycji umieszczał premię jako niepodlegającą opodatkowaniu i którą to odejmował od kwoty brutto zakupionego przez Wnioskodawcę paliwa. Powyższą zmianę dostawca tłumaczył jako związaną z przepisami podatkowymi. Wnioskodawca uznał, iż ma obowiązek wystawiania faktur na premię dla dostawcy jako sprzedaż z 22% stawką VAT, a kwotę podatku liczy dzieląc kwotę brutto otrzymanej premii przez 1,22. Dostawca konsekwentnie odmawiał przyjęcia takich faktur, przesyłając wyjaśnienia, iż m.in. "dokonywanie przez kontrahenta zakupów u "P" mieści się w zakresie czynności opodatkowanej VAT w postaci dostawy towarów. Na określoną wielkość obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Biorąc pod uwagę charakter transakcji "P" nie świadczy kontrahentowi żadnych usług z wyjątkiem tych, które wynikają bezpośrednio z treści umowy i podlegają opodatkowaniu. Premia pieniężna przyznawana jest tylko i wyłącznie za spełnienie przez kontrahenta określonych postanowień umowy (np. realizacja określonego wolumenu zakupów) i tym samym nie implikuje po stronie "P" żadnych dodatkowych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższymi przepisami premia pieniężna z tytułu osiągnięcia lub przekroczenia określonego poziomu obrotów przy nabywaniu przez kontrahenta towarów określonych w umowie nie stanowi dostawy ani też świadczenia usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT". Przywołano w tym miejscu wyrok NSA z dnia 23 września 2008 r. I FSK 998/08.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż otrzymywana premia (wcześniej zwana rabatem wolumenowym), dotyczyła wyłącznie zakupów paliw w całej sieci stacji paliw "P" zgodnie z przedstawioną w umowie tabelą limitów miesięcznych i tak np. za obroty w wysokości od 5001 do 20000 litrów miesięcznie paliwa rabat wolumenowy będzie wynosił 2 gr za litr. Udzielanie i rozliczanie rabatu wolumenowego będzie wykazywane w drugiej fakturze wystawionej za dany miesiąc uwzględniając zakupy paliwa z całego miesiąca. Wypłata premii nie wiąże się ze świadczeniem dodatkowych czynności (usług) na rzecz "P".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca winien wystawić faktury sprzedażowe dla "P" na otrzymaną premię, a tym samym odprowadzić podatek należny i czy prawidłowo obliczono ten podatek, licząc od kwoty brutto kwotę netto i VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do tak wystawionych faktur przez dostawcę należy wystawić faktury sprzedażowe na premię dla "P". Kwota brutto premii na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę winna być zgodna z kwotą premii ujętej w fakturze wystawionej przez "P".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne, w zamian za osiągnięcie określonego pułapu zakupu paliwa. Premia dotyczy rozliczenia obrotu w danym miesiącu. Jest wykazywana w odrębnej pozycji w drugiej fakturze wystawionej przez "P" za dany miesiąc (uwzględniając zakupy paliwa z całego miesiąca) jako niepodlegająca opodatkowaniu i odejmowana od kwoty brutto zakupionego przez Wnioskodawcę paliwa. Jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, Wnioskodawca - otrzymując premie - nie jest zobligowany do wykonywania na rzecz kontrahenta żadnych dodatkowych czynności, oprócz zakupów o określonym pułapie.

W ocenie tut. organu tak skonstruowane relacje handlowe nie wiążą się z wykonywaniem przez kupującego na rzecz sprzedawcy czynności innych, niż dokonywanie zakupów na określonym poziomie. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym, a sprzedającym nie doszło do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towary. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionym stanie faktycznym - "premie", które zostały wypłacone, stanowiły wynagrodzenie za realizowane jednocześnie usługi. Nabywanie towarów, choć wiąże się ściśle z działalnością prowadzoną przez kupującego, nie wchodzi w zakres istoty tej działalności, zatem nie może stanowić usługi świadczonej przez kupującego na rzecz dostawcy.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz kontrahenta usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem przedmiotowe świadczenie nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.

Końcowo informuje się, iż tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzygał kwestii ewentualnego uznania przedmiotowego świadczenia za rabat, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie oraz nie postawiono pytania. Niemniej należy zauważyć, że na gruncie prawa podatkowego przewiduje się możliwość zastosowania rabatu pośredniego. Powołana wyżej Dyrektywa Rady 2006/112/WE, w art. 90 ust. 1 wskazuje, że podstawa opodatkowania jest obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie, w przypadku gdy podatnik dokona obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Stosowaniu powyższego nie sprzeciwiają się przepisy prawa krajowego. Zwrócić należy uwagę, że zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę o podatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl