ITPP1/443-687/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-687/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla czynności udostępniania pojemników na odpady - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla czynności udostępniania pojemników na odpady.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi m.in. usługi wywozu nieczystości stałych i eksploatacji pojemników na odpady. Do dnia 30 czerwca 2013 r. usługa ta wykonywana była w sposób ciągły, na podstawie zawartej umowy na wywóz nieczystości stałych i eksploatację pojemnika z konkretnym kontrahentem. Usługi te opodatkowane były stawką podatku w wysokości 8%, ponieważ usługa wywozu nieczystości stałych mieściła się pod symbolem PKWiU 38.11.11 i 38.11.21 zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zaś eksploatacja pojemnika była ściśle związana z usługą wywozu nieczystości czyli była usługą pomocniczą, umożliwiającą wykonanie usługi głównej. W związku ze zmianą od 1 lipca 2013 r. ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach i wygranymi postępowaniu przetargowym, Spółka świadczy usługi wywozu nieczystości stałych na rzecz Miasta i Gminy, nie zaś jak uprzednio na rzecz odbiorców indywidualnych. Natomiast z odbiorcami indywidualnymi Spółka zawiera jedynie umowę o eksploatację pojemnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od 1 lipca 2013 r. usługa eksploatacji pojemnika na odpady może być nadal traktowana jako usługa pomocnicza do usługi wywozu nieczystości stałych, pomimo, że usługi te zostaną zafakturowane na dwóch różnych kontrahentów. Czy usługa eksploatacji pojemnika może nadal korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy usługę eksploatacji pojemników należy opodatkować stawką podatku w wysokości 8%, gdyż usługa ta powiązana jest z usługą wywozu nieczystości stałych. Jest usługą pomocniczą, umożliwiającą usługę główną - wywóz nieczystości stałych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż na usługi te zawarto dwie odrębne umowy, pierwszą z Miastem i Gmina na wywóz nieczystości stałych, a drugą z odbiorcą indywidualnym na eksploatację pojemnika. Występować zatem będzie dwóch płatników, zaś usługa wykonywana będzie na rzecz tego samego odbiorcy indywidualnego. Usługa wywozu nieczystości stałych klasyfikowana była w PKWiU z 2004 r., w grupowaniu 90.02.1 jako "usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów", a w PKWiU z 2008 w grupowaniu 38.1, jako "usługi związane ze zbieraniem odpadów".

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy powinno się stosować stawkę podatku w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.),opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z wyjaśnieniami w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, grupowanie 38.11.11 obejmuje "usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu", natomiast pod symbolem 38.11.21 mieszczą się "usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu".

Z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m.in.:

* w poz. 143 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),

* w poz. 144 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka na podstawie zawartych umów świadczy usługi polegające na wywozie nieczystości stałych na rzecz Miasta i Gminy, natomiast z osobami indywidualnymi zawiera umowy o udostępnienie pojemników na odpady. Spółka klasyfikuje świadczone usługi wywozu nieczystości stałych w grupowaniu PKWiU z 2008 r. pod symbolami 38.11.11 i 38.11.21.

Ustosunkowując się do powyższego wskazać należy, że stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391) utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 6f ustawy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiera z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wybranym w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1, umowę na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Rozdział 4a ww. ustawy określa warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

I tak, w myśl art. 9d ww. ustawy, podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących wymagań:

1.

posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;

2.

utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

3.

spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

4.

zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.

W ocenie tut. organu usługi wywozu nieczystości oraz udostępniania pojemników do odpadów nie można traktować jako usługi kompleksowej, z uwagi na brak tożsamości podmiotowej świadczeniobiorcy. Pierwszym jest Miasto i Gmina na którego rzecz Spółka świadczy usług wywozu nieczystości stałych, natomiast drugim są osoby indywidualne, z którymi Spółka zawiera umowy o udostępnienie pojemników na odpady.

Niemniej jednak usługi udostępniania pojemników na odpady należy uznać za usługi ściśle związane z usługą zbierania odpadów, bowiem służą one Spółce do wywiązywania się z obowiązków określonych cyt. wyżej ustawą, tj. odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli usługi świadczone przez Spółkę, polegające na udostępnianiu pojemników na odpady, mieszczą się w PKWiU w grupowaniach 38.11.11 i 38.11.21, a podane klasyfikacje są prawidłowe, to takie usługi jako związane z usługami zbierania odpadów - podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 143-144 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Spółkę zaklasyfikowania ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl