ITPP1/443-682/07/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-682/07/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 7 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług obiadów sprzedawanych dla pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIIE

W dniu 7 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług obiadów sprzedawanych dla pracowników placówki Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach swojej działalności prowadzi "zamkniętą" stołówkę dla swoich podopiecznych. Ponadto posiłki sprzedawane są pracownikom tej placówki. Pobierana opłata za wykupione obiady przez pracowników nie zawiera podatku od towarów i usług. Według opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi świadczone przez Jednostkę usługi w zakresie prowadzenia stołówki dla podopiecznych oraz pracowników MOPS pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością MOPS mieszczą się w grupowaniu "Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem - PKWiU 85.31.1".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) istnieje możliwość zwolnienia od podatku VAT obiadów pracowniczych, tak jak ma to miejsce w przypadku podopiecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy obiady pracownicze powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z załącznikiem nr 4 (wykaz usług zwolnionych od podatku) powołanej ustawy, usługi opieki społecznej (PKWiU 85.3), oraz usługi opieki społecznej bez zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 85.32.16.00.) są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 tejże ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 9 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 85 w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych PKWiU 85.2.

Należy zwrócić uwagę, że użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzona przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej stołówka "jako obiekt zamknięty" będzie dostępna jedynie dla podopiecznych i pracowników placówki, a świadczone usługi według opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi w zakresie prowadzenia stołówki dla podopiecznych oraz pracowników MOPS pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością MOPS mieszczą się w grupowaniu "Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem - PKWiU 85.31.1".

Zatem świadczone przez Jednostkę usługi, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.31.1 "Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem", mieszczą się w pozycji 9 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług i jednocześnie nie są wymienione w zawartych tam wyłączeniach ze zwolnienia a więc podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl