ITPP1/443-680/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-680/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi budowlanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi budowlanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje usługi budowlane na zlecenie i jest czynnym podatnikiem podatku VAT zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla celów tego podatku. Powyższe usługi budowlane polegają na wykonywaniu tynków w budynkach mieszkalnych. Przedmiotowe usługi Spółka wykonuje m.in. zatrudniając podwykonawców (osoby fizyczne) prowadzących działalność gospodarczą, którzy udzielają jej gwarancji na wykonane roboty budowlane na okres minimum 36 miesięcy. W zawartych umowach zlecenia Spółka zastrzega sobie prawo do zatrzymania kaucji gwarancyjnej, której wysokość jest ustalana w umowie lub też aneksem do umowy. Dodatkowo, informacja o pozostawionej części należności dla Spółki w wysokości należnej kaucji gwarancyjnej zawarta jest w fakturze VAT dokumentującej wykonaną przez podwykonawcę usługę budowlaną lub też w przelewie bankowym. Spółka przez okres udzielonej jej gwarancji posiada przedmiotowe kaucje gwarancyjne w dyspozycji na ogólnym rachunku bankowym. Ustalenia zawarte w umowach zlecenia nie przewidują obowiązku przechowywania przez Spółkę kaucji gwarancyjnych na wyodrębnionym rachunku bankowym lub też ich złożenia na lokatę bankową. Faktury VAT za wykonane usługi budowlane wystawiane są przez podwykonawców po wykonaniu zleconej usługi budowlanej, ale przed terminem powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku VAT. W większości przypadków zdarza się, że należność za wykonane usługi budowlane jest opłacana dla podwykonawców w miesiącu wystawienia faktury VAT oraz wykonania usługi budowlanej, przy której to płatności naliczona jest oraz potrącana kaucja gwarancyjna. W przypadku, gdy usługa budowlana wykonana przez wykonawcę została zakończona i udokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT, ale nie została opłacona przez Spółkę w całości do końca miesiąca otrzymania faktury VAT, Spółka odlicza od podatku należnego podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur VAT w miesiącu następnym. Należności dla podwykonawców opłacane są gotówką lub przelewem bankowym. Po upływie okresu gwarancyjnego kaucje są zwracane dla podwykonawców, pod warunkiem jednakże że nie zostały wydatkowane przez Spółkę na usunięcie wad wykonanych usług budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka nie opłacając w całości dla podwykonawców należności za wykonaną usługę budowlaną - z uwagi na fakt potrącenia przez Stronę części należności na poczet kaucji gwarancyjnej - która to usługa udokumentowana jest fakturą VAT, ma prawo pomniejszyć podatek należny za dany miesiąc rozliczeniowy o podatek naliczony, wynikający z faktury VAT, dokumentującej nabytą usługę budowlaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt potracenia części należnej dla podwykonawcy kwoty na poczet kaucji gwarancyjnej oraz zapłata pozostałej kwoty dla podwykonawców na rachunek bankowy lub w gotówce stanowi, iż należność za nabytą usługę budowlaną została uregulowana przez Spółkę dla podwykonawcy w całości. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo pomniejszyć podatek należny za dany miesiąc rozliczeniowy o podatek naliczony, wynikający z faktury VAT dokumentującej nabytą usługę budowlaną.

Według Wnioskodawcy, bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż Spółka nie gromadzi zebranych kaucji gwarancyjnych na odrębnym oprocentowanym rachunku bankowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Na mocy przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy.

W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust. 12 ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 12a ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółka, wykonując jako czynny podatnik podatku VAT usługi budowlane na zlecenie, zatrudnia podwykonawców (osoby fizyczne) prowadzących działalność gospodarczą, którzy udzielają jej gwarancji na wykonane roboty budowlane na okres minimum 36 miesięcy. W zawartych umowach zlecenia Spółka zastrzega sobie prawo do zatrzymania kaucji gwarancyjnej, której wysokość jest ustalana w umowie lub też aneksem do umowy. Faktury VAT za wykonane usługi budowlane wystawiane są przez podwykonawców po wykonaniu zleconej usługi budowlanej, jednak ma to miejsce przed terminem powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku VAT. W sytuacji wykonania usługi budowlanej przez wykonawcę, którą dokumentuje wystawiona przez niego faktura VAT, nie opłacona przez Spółkę w całości do końca miesiąca, w którym otrzymała ona tę fakturę, Spółka odlicza od podatku należnego podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur VAT w miesiącu następnym.

Mając powyższe na względzie, zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia przez niego usług budowlanych - jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie - od okoliczności uregulowania ciążącego na tym podatniku (nabywcy) zobowiązania z tytułu zakupionej usługi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. A zatem, stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie opisanych we wniosku usług budowlanych, o ile nabywane usługi faktycznie służą do wykonywania czynności opodatkowanych (w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) i jednocześnie nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 ustawy. Prawo do obniżenia podatku należnego przysługuje Spółce w terminach wskazanych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl