ITPP1/443-674/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-674/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w związku z rozpoczęciem przygotowań do turnieju rozpoczął inwestycję pn.:"B". Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2008 r., planowane zakończenie 23 grudnia 2010 r. Koszt inwestycji szacuje się na kwotę 672 mln zł. Finansowanie inwestycji dokonywane jest ze środków własnych budżetu Gminy Miasta oraz ze środków budżetu państwa (dotacja celowa).

W bieżącym roku w trakcie trwania inwestycji na terenie budowy stadionu Wnioskodawca na podstawie umowy cywilnoprawnej wydzierżawi miejsce na reklamę. W związku z tym będzie uzyskiwać obroty opodatkowane według stawki 22%. W piśmie uzupełniającym z dnia 18 września 2009 r. wskazano, iż po oddaniu stadionu do eksploatacji będzie on generował obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Głównymi źródłami przychodów będą:

* sprzedaż praw do nazwy stadionu,

* wynajem lub dzierżawa loż VIP i miejsc biznesowych,

* wynajem lub dzierżawa stadionu klubowi piłkarskiemu lub innym użytkownikom np.: podmiotom zajmującym się gastronomią, organizowaniem imprez rozrywkowych itp.,

* sprzedaż innych praw marketingowych.

Wielkość oraz struktura przychodów będzie zależała m.in. od ostatecznego modelu prawno-organizacyjnego zarządzaniem stadionem.

Po wybudowaniu stadion prawdopodobnie pozostanie własnością Wnioskodawcy. Jednakże możliwa, jest sytuacja, że cały stadion zostanie przekazany odpłatnie w dzierżawę podmiotowi (miejska spółka lub inny podmiot zewnętrzny działający komercyjnie), w takim przypadku przychody z eksploatacji stadionu generowałby ten podmiot płacąc jednocześnie gminie stosowny czynsz dzierżawny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki realizowanej inwestycji budowy stadionu.

Gmina stoi na stanowisku, że będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadą neutralności realizuje prawo do odzyskania podatku naliczonego od zakupów i usług związanych ze swoją działalnością opodatkowaną. Bezpośredni związek podatku naliczonego z opodatkowanymi transakcjami pozwala uwolnić Wnioskodawcę od ciężaru ponoszenia kosztu VAT, tak aby podatek ten był całkowicie neutralny. Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim nabyte przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tym samym zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "B", który będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż praw do nazwy stadionu i innych praw marketingowych, wynajem lub dzierżawa miejsc biznesowych oraz miejsc na reklamę, wynajem lub dzierżawa stadionu klubowi piłkarskiemu lub innym użytkownikom itp.

A zatem, mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w zakresie w jakim realizowane zakupy służą sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl