ITPP1/443-672/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-672/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zajmuje się między innymi wynajmem mieszkań komunalnych na własny rachunek (PKU 70.20). Spółka zawiera umowy najmu (czynsz regulowany łącznie z mediami) z lokatorami w budynkach mieszkalnych z zasobów gminnych. Opłaty za czynsz pobierane są za pośrednictwem rachunku bankowego i kasy. Obecnie na usługi najmu w gospodarce mieszkaniowej nie wystawia faktur. Spółka ma zamiar korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 listopada 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, faktury za usługi najmu o symbolu 70.20 należy wystawiać od 1 lipca 2008 r. czy też od 1 listopada 2008 r. aby korzystać ze zwolnienia instalowania kas fiskalnych od 1 listopada 2008 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakturowanie usług najmu lub przyjmowanie opłat tylko za pośrednictwem poczty lub rachunku bankowego należy rozpocząć od 1 listopada 2008 r. W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ rozporządzenie ogłoszono 30 czerwca 2008 r. a data jego wejścia w życie to 1 lipca 2008 r., podatnik powinien mieć czas na zmiany w programie komputerowym i powiadomienie lokatorów o zmianach we wpłatach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z powołanych przepisów wynika, że podstawowymi kryteriami decydującymi o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest status odbiorcy świadczonych usług oraz wartość osiągniętego obrotu.

Ponadto, zgodnie z treścią § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W pozycji 15 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie jest dokumentowane fakturą.

Z powyższego zapisu wynika, że zwolnienie dotyczące usług wymienionych w pozycjach 5, 9, 15, 16, 18-20 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, obowiązuje od 1 lipca 2008 r. pod warunkiem, że podatnik wymienione czynności będzie dokumentował fakturą. Zatem pozostali podatnicy, którzy tego obowiązku nie spełnią, mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 października 2008 r.

W związku z powyższym, jeżeli podatnik zamierza skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług do dnia 31 grudnia 2008 r., jest zobowiązany przy każdorazowym świadczeniu wystawić fakturę począwszy od 1 lipca 2008 r., tj. od momentu obowiązywania rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

Należy również mieć na uwadze zapis § 2 pkt 1 w powiązaniu z zapisem poz. 38 powołanego załącznika. Z jego brzmienia wynika bowiem, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przez dniem 1 lipca 2008 r.

Końcowo wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl