ITPP1/443-671A/07/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-671A/07/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku datowanym na dzień 4 października 2007 r. (data wpływu 4 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 2 i 22 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz właścicieli domków jednorodzinnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2007 r. został złożony wniosek uzupełniony pismami z dnia 2 i 22 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz właścicieli domków jednorodzinnych.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Budynki przy ul. B., których mieszkańcy obecnie tworzą Wspólnotę Mieszkaniową wybudowane zostały wraz z sąsiednimi domami jednorodzinnymi w ramach jednej inwestycji przez Developera, tj. "D" Sp. z o.o. Na skutek podziału nieruchomości, na której zrealizowana została budowa osiedla, powstała odrębna nieruchomość zabudowana budynkiem wielorodzinnym, dla której Sąd Rejonowy w G. prowadzi księgę wieczystą nr i nieruchomości zabudowane domami jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej oraz nieruchomość drogową - KW nr. Z uwagi na uwarunkowania techniczne domki jednorodzinne w zabudowie szeregowej podłączone zostały do wodociągu, kanalizacji oraz kotłowni znajdujących się na terenie należącym do Członków Wspólnoty Mieszkaniowej. Stroną umów na dostawę mediów jest Wspólnota Mieszkaniowa. Media takie jak: zimna woda i olej opałowy dostarczane są przez dostawców zewnętrznych do pomieszczeń budynku, których współwłaścicielami pozostają Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej. Następnie, przy pomocy pieca olejowego, którego współwłaścicielami są członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej, wytwarzane jest ciepło służące do ogrzania pomieszczeń oraz ciepła woda. Właściciele wskazanych domków jednorodzinnych, nie będący członkami Wspólnoty Mieszkaniowej, korzystają także z "części wspólnych" takich jak: portiernia, system monitoringu za pomocą kamer, śmietnik, plac zabaw dla dzieci, tereny zielone, znajdujących się na terenie, którego właścicielami są Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej. Właściciele domków jednorodzinnych wraz z Członkami Wspólnoty Mieszkaniowej są współwłaścicielami drogi dojazdowej, która umożliwia wjazd do hali garażowej Członkom Wspólnoty jak i wjazd na nieruchomości, na których zlokalizowane są domki jednorodzinne. Z uwagi na powyższe okoliczności Wspólnota Mieszkaniowa jak i właściciele domów jednorodzinnych postanowili zawrzeć porozumienie, którego przedmiotem jest ustalenie zasad korzystania i partycypacji przez właścicieli domów w kosztach eksploatacji oraz utrzymania części wspólnych "Osiedla D. B." w G. oraz infrastruktury tego osiedla pozostającej we władaniu Wspólnoty. Właściciele domów rozliczani są na takich samych zasadach jak Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej, tj. zobowiązani są do uiszczania zaliczek na poczet wydatków ponoszonych przez Wspólnotę do dziesiątego dnia każdego miesiąca oraz wpłacania ewentualnej różnicy pomiędzy rzeczywistą sumą kosztów a pobranymi zaliczkami za dany okres rozliczeniowy, analogicznie jak Członkowie Wspólnoty. Członkowie Wspólnoty nie ponoszą wobec właścicieli domów jednorodzinnych odpowiedzialności za jakość usług lub świadczeń z jakich korzystają właściciele domów na podstawie porozumienia. Ze względu na powierzenie zarządzania osiedlem profesjonalnemu Administratorowi, właściciele domów podobnie jak Członkowie Wspólnoty, zobowiązani są do ponoszenia kosztów z tym związanych. Członkowie Wspólnoty Mieszkaniowej, w imieniu których rozliczenia z właścicielami domów jednorodzinnych prowadzi Zarząd Wspólnoty oraz wybrany Administrator, nie generują z tego tytułu dochodu, ponieważ nie jest doliczana marża.

Wnioskodawca podnosi, iż w sytuacji, gdyby uznać, iż prowadzenie rozliczeń pomiędzy Członkami Wspólnoty Mieszkaniowej a właścicielami domków jednorodzinnych z tytułu korzystania i partycypowania w kosztach eksploatacji stanowiło usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, usługi te zidentyfikować należy zgodnie z PKWiU jako usługi dostarczania gorącej wody (PKWiU 40), usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41), usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (PKWiU 70.3).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wspólnota Mieszkaniowa dokonując opisanych w przedstawionym stanie faktycznym czynności na rzecz właścicieli domów jednorodzinnych, obowiązana będzie zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług, zakładając iż obrót z tym związany spowoduje przekroczenie limitu, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy czynności zarządzania nieruchomością, wykonywane przez Zarząd Wspólnoty wyłącznie na jej rzecz i w jej imieniu, czyli dla zaspokojenia własnych potrzeb nie stanowią przedmiotu klasyfikacji statystycznej. Wspólnota, czyli jej członkowie, nie dokonują dostawy w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów utrzymania własnych lokali i części wspólnych (opłaty za ciepłą wodę, dostawy energii, wywóz nieczystości). Powołując zapis art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 3 i art. 15 ust. 1 cyt. ustawy Jednostka podnosi, iż czynności dokonywane zarówno na rzecz członków wspólnoty jak i właścicieli domów jednorodzinnych nie są usługami w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. W związku z tym należy traktować je jako koszty pokrycia zarządu nieruchomością wspólną, nie stanowiące obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ust. 2 tego artykułu, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem na równi ze sprzedażą towarów i usług traktuje się ich odsprzedaż. W związku z powyższym podatnik, który kupuje usługi i następnie odsprzedaje je w stanie nieprzetworzonym traktowany jest tak, jakby sam wykonał świadczenie.

Uwzględniając powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny a szczególności to, iż stroną umów na dostawę mediów jest Wspólnota wskazać należy, iż następujące pomiędzy Wspólnotą Mieszkaniową a właścicielami domków jednorodzinnych (nie będących współwłaścicielami kotłowni, czy też "części wspólnych" typu plac zabaw, tereny zielone), rozliczenia finansowe, określone przez Wnioskodawcę jako "partycypacja" przez właścicieli domków jednorodzinnych w kosztach eksploatacji i utrzymania "części wspólnych" oraz infrastruktury technicznej, są równoznaczne z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy bądź usług i podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem wykonując opisane we wniosku czynności (dostawa energii cieplnej, wody, odprowadzanie ścieków, udostępnienie terenów zielonych, placu zabaw, portierni) dla właścicieli domków jednorodzinnych, Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. B. dokonuje czynności na rzecz osób trzecich, tj. nie wchodzących w skład Wspólnoty. Prowadzi więc działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Tym samym przedmiotową sprzedaż wlicza się do limitu, którego przekroczenie powoduje utratę zwolnienia podmiotowego.

Z tych też względów Wspólnota przed dniem utraty prawa do zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług obowiązana będzie spełnić dyspozycję z art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy i złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zauważyć jednakże należy, iż następujące pomiędzy Wspólnotą Mieszkaniową a właścicielami domków jednorodzinnych rozliczenia finansowe stanowiące partycypację w kosztach eksploatacji i utrzymania drogi dojazdowej stanowiącej, zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy, nieruchomość wspólną właścicieli domków jednorodzinnych i Członków Wspólnoty Mieszkaniowej, nie są dostawą towaru ani świadczeniem usługi, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż jak słusznie zauważył Wnioskodawca - zaliczki wpłacane przez Członków Wspólnoty w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych stanowią jedynie partycypację w kosztach Wspólnoty Mieszkaniowej przez Jej członków, a zatem nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl