ITPP1/443-67/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-67/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek nie jest płatnikiem, ani podatnikiem podatku od towarów i usług. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy i jako potencjalny beneficjent zamierza wystąpić o dofinansowanie projektu polegającego na remoncie i przebudowie budynku ośrodka w ramach działania osi 3 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem projektu jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Projekt będzie polegał na remoncie budynku Ośrodka wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Nieruchomość będąca przedmiotem projektu położona jest w centrum wsi. Realizacja projektu przyczyni się m.in. do poprawy estetyki miejscowości oraz wzbogaci życie kulturalne i integrację mieszkańców. Projekt będzie realizowany w miejscowości położonej na terenie miejsko-wiejskim gminy, usytuowanym w powiecie. Przedmiotowy projekt będzie w przyszłości generował minimalne dochody, na które składać się będzie dochód z tytułu wynajmu sali na imprezy okolicznościowe. Osiągnięte dochody nie będą miały wpływu na to, że beneficjent stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie nieruchomości, co do której Wnioskodawca posiada prawo do jej dysponowania. Z realizacją projektu związane będą zakupy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (m.in. roboty budowlane, nadzór budowlany oraz zakup wyposażenia). Zakres rzeczowy projektu będzie obejmował następujące działania:

1.

wymianę poszycia dachowego,

2.

docieplenie stropodachu,

3.

docieplenie ścian zewnętrznych wraz z odnowieniem elewacji,

4.

przebudowę ścian, sufitów i posadzek,

5.

wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,

6.

odnowienie ścian wewnętrznych i sufitów,

7.

wymianę instalacji c.o.,

8.

wymianę instalacji elektrycznej w budynku,

9.

wymianę części instalacji wodno-kanalizacyjnej,

10.

remont parkingu.

Z produktów projektu korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy wsi, mieszkańcy innych miejscowości gminnych oraz turyści. W remontowanym i przebudowywanym budynku nie będzie prowadzona żadna działalność komercyjna, która generowałaby dochody dla Wnioskodawcy. Budynkiem zarządzać będzie ośrodek. Dostęp do produktów będzie nieodpłatny i nieograniczony w godzinach jego funkcjonowania.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 marca 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że w obiekcie wyremontowanym w ramach projektu dofinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich za lata 2007 - 2013 będzie prowadzona działalność opodatkowana w postaci wynajmu sali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu kwalifikowanego, tzn. nie może być sfinansowany ze środków EFRROW. Jednakże w sytuacji, gdy podatek od towarów i usług jest przez podmiot realizujący projekt "prawdziwie i definitywnie" poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Dotyczy to przypadku, w którym podmiotowi finansującemu zakupy ze środków EFRROW nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek od towarów i usług powinien zostać uznany za kwalifikowany, gdyż jednostka nie będzie mogła odliczyć w żaden sposób tego podatku. Ponadto, jako że Ośrodek nie jest aktywnym podatnikiem, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że towary i usługi nabywane przez Ośrodek, który nie jest czynnym podatnikiem VAT w ramach realizowanego projektu, będą miały na celu przede wszystkim poprawę estetyki miejscowości, wzbogacenie życia kulturalnego i integrację mieszkańców. Jednostka zamierza również prowadzić wynajem sali na imprezy okolicznościowe. Jednakże w okresie ponoszenia wydatków nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

A zatem z uwagi na fakt, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl