ITPP1/443-65b/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-65b/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 17 marca, 19 kwietnia i 10 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla czynności zamiany - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla czynności zamiany.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 29 grudnia 2009 r. Gmina Miasta zamierza dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy na nieruchomości będące własnością osoby fizycznej oraz będące w użytkowaniu wieczystym. W wyniku zamiany:

* Gmina zbywa na rzecz osoby fizycznej działki nr: 1/64 (pow. 373 m 2), 1/65 (pow. 990 m 2), prawo własności działek oddanych w użytkowanie wieczyste nr: 1/61 (pow. 650 m 2), 1/63 (pow. 63 m 2),

* osoba fizyczna zbywa na rzecz Gminy działki nr: 1/50 (pow. 265 m 2), 1/51 (pow. 524 m 2), 1/53 (pow. 162 m 2).

Jednocześnie, osoba fizyczna wyraża zgodę na odpłatne wygaszenie prawa użytkowania wieczystego działek nr: 1/58 (pow. 339 m 2), 1/59 (pow. 451 m 2), 1/60 (pow. 376 m 2), 1/62 (pow. 31 m 2).

Wartość netto nieruchomości podlegających zamianie, stanowiących własność osoby fizycznej, wyceniono na kwotę 282.700,00 zł. Natomiast wartość nieruchomości zbywanych przez Gminę wyceniono na kwotę netto 303.000,00 zł.

Rada Miasta w § 1 pkt 3 uchwały zawarła zapis: "Podatek VAT w wysokości 22% od wartości zamienionych gruntów ponosi osoba fizyczna". Powyższy zapis interpretowany jest w ten sposób, że Gmina Miasta chce, aby osoba fizyczna dopłaciła różnicę cen brutto zamienianych nieruchomości w wysokości 24.766,00 zł oraz kwotę 66.660,00 zł, stanowiącą podatek VAT przypadający na Gminę z tytułu tej transakcji.

Jednocześnie, nieruchomość i prawa będące przedmiotem zamiany, które są w posiadaniu osoby fizycznej, stanowią jej majątek wykorzystywany w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (jest czynnym podatnikiem VAT).

W uzupełnieniu wniosku w dniu 19 kwietnia 2011 r. wskazano, że ustalona przez rzeczoznawcę wartość netto nieruchomości stanowiących własność osoby fizycznej wynosi 282.700,00 (brutto według stawki 22% - 344.894,00 zł) a wartość netto nieruchomości zbywanych przez Gminę wynosi 303.000,00 zł (brutto według stawki 22% - 369.660,00 zł). Różnica pomiędzy wartościami brutto stanowi kwotę 24.766,00 zł, którą osoba fizyczna jest obowiązana dopłacić Gminie. Jednocześnie ustalono, że osoba fizyczna dodatkowo dopłaci kwotę 66.660,00 zł, stanowiącą podatek VAT przypadający na Gminę.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku, w związku ze skierowanym do Wnioskodawcy wezwaniem, w dniu 10 maja 2011 r. wskazano ostatecznie, że wartość brutto z tytułu dostawy działek ze strony Gminy na rzecz osoby fizycznej ustalono (przy stawce 22%) na kwotę 369.660,00 zł.

W związku z powyższym, w dniu 17 marca i 19 kwietnia 2011 r., zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo ustalono podstawę opodatkowania przy zbyciu w formie zamiany nieruchomości i praw stanowiących własność Gminy, nie ujmując w jej wysokości kwoty 66.660,00 zł, jaką osoba fizyczna dodatkowo uiści niezależnie od dokonania kompensaty od kwot brutto zamienianych nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w dniu 17 marca 2011 r., kwota 66.660,00 zł, pomimo rozliczenia jej przy ustaleniu wysokości dopłaty i dodatkowego uiszczenia przez osobę fizyczną, nie ma wpływu na podstawę opodatkowania.

Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko, Wnioskodawca powołuje się na treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stanowisku Wnioskodawcy wskazanym w dniu 19 kwietnia 2011 r. podano natomiast, że podstawą opodatkowania przy zbyciu w formie zamiany nieruchomości i praw stanowiących własność Gminy jest kwota 303.000,00 zł. Należny podatek VAT od tej kwoty (według stanu prawnego obowiązującego w 2010 r.) wyniesie 66.660,00 zł, co daje kwotę brutto "396.660,00" zł.

Osoba fizyczna wystawi fakturę VAT w kwocie brutto 344.894,00 zł. Kompensata wzajemnych należności będzie polegała na przeniesieniu własności nieruchomości, przy czym osoba fizyczna dopłaci kwotę 24.766,00 zł, stanowiącą różnicę pomiędzy wartościami brutto zamienianych nieruchomości.

Wnioskodawca uważa, że kwota 66.660,00 zł, jaką osoba fizyczna - na podstawie uchwały rady miasta - będzie obowiązana dodatkowo uiścić, pomimo wcześniejszego dokonania dopłaty w kwocie 24.766,00 zł, stanowiącej różnicę kwot brutto zamienianych nieruchomości, nie będzie miała wpływu na podstawę opodatkowania i nie powinna być wykazana na wystawionej fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 art. 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W oparciu o art. 29 ust. 3 powołanej ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towaru lub usługi pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z przytoczonych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że podstawą opodatkowania w opisanym przypadku jest, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, t.j. wartość netto (bez podatku). Jednak należy zauważyć, że to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę za którą dokonują transakcji, a nie organ podatkowy. Wobec powyższego analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych, a zwłaszcza kwestii wartości dokonanych transakcji, nie mieści się w ramach postępowania określonego w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto, zauważyć należy, że na mocy art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), w odniesieniu do dostawy towarów i świadczenia usług innych, niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Jak wynika z wniosku, Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy na nieruchomości będące własnością osoby fizycznej oraz będące w użytkowaniu wieczystym. Jak ostatecznie wskazano we wniosku, wartość brutto z tytułu dostawy działek ze strony Gminy na rzecz osoby fizycznej ustalono (przy stawce 22%) na kwotę 369.660,00 zł. Przy czym, osoba fizyczna dodatkowo dopłaci kwotę 66.660,00 zł, stanowiącą podatek VAT przypadający na Gminę.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, przyjąć należy, że dla tej czynności zamiany została określona cena i w takim przypadku podstawą opodatkowania dla opisanej czynności, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, po stronie Gminy, będzie kwota należna z tytułu zamiany dokonanej przez Gminę pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotą należną w omawianej transakcji jest kwota 369.660,00 zł (obejmująca również dopłatę, jaką obowiązana jest wnieść osoba fizyczna), powiększona o kwotę, jaką ma ponieść dodatkowo osoba fizyczna (66.660,00 zł). W tym przypadku bowiem dodatkowa kwota (66.660,00 zł), jako należna na rzecz Gminy w związku z przedmiotową transakcją zamiany, faktycznie stanowi część kwoty należnej z tytułu zamiany - osoba fizyczna ma uiścić tę kwotę na określonej podstawie. Bez znaczenia przy tym jest okoliczność, że zgodnie ze wskazaną wcześniej uchwałą Rady Miasta, kwota ta poniesiona jest - jak wskazano we wniosku - tytułem ponoszonego przez osobę fizyczną podatku VAT w wysokości 22% od wartości zamienianych gruntów, bowiem kwota ta niewątpliwie wiąże się z przedmiotową zamianą.

Ponadto zaznacza się, iż w zakresie pytania: "czy Gmina ma prawo odliczyć od podatku należnego podatek naliczony przez osobę fizyczną, wykazany w fakturze dokumentującej zbycie nieruchomości i praw osoby trzeciej..." wydano odrębne rozstrzygnięcie. Nie dokonano również oceny sposobu opodatkowania, jak i dokumentowania dostawy przez osobę fizyczną, bowiem Wnioskodawca nie jest w tym zakresie zainteresowanym, o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Końcowo informuje się, iż załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy, ponieważ wykracza to poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl