ITPP1/443-65a/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-65a/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 17 marca, 19 kwietnia i 10 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie własności nieruchomości w związku z dokonaną czynnością zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie własności nieruchomości w związku z dokonaną czynnością zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 29 grudnia 2009 r. Gmina Miasta zamierza dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy na nieruchomości będące własnością osoby fizycznej oraz będące w użytkowaniu wieczystym. W wyniku zamiany:

* Gmina zbywa na rzecz osoby fizycznej działki nr: 1/64 (pow. 373 m 2), 1/65 (pow. 990 m 2), prawo własności działek oddanych w użytkowanie wieczyste nr: 1/61 (pow. 650 m 2), 1/63 (pow. 63 m 2),

* osoba fizyczna zbywa na rzecz Gminy działki nr: 1/50 (pow. 265 m 2), 1/51 (pow. 524 m 2), 1/53 (pow. 162 m 2).

Jednocześnie, osoba fizyczna wyraża zgodę na odpłatne wygaszenie prawa użytkowania wieczystego działek nr: 1/58 (pow. 339 m 2), 1/59 (pow. 451 m 2), 1/60 (pow. 376 m 2), 1/62 (pow. 31 m 2).

Wartość netto nieruchomości podlegających zamianie, stanowiących własność osoby fizycznej, wyceniono na kwotę 282.700,00 zł. Natomiast wartość nieruchomości zbywanych przez Gminę wyceniono na kwotę netto 303.000,00 zł.

Rada Miasta w § 1 pkt 3 uchwały zawarła zapis: "Podatek VAT w wysokości 22% od wartości zamienionych gruntów ponosi osoba fizyczna". Powyższy zapis interpretowany jest w ten sposób, że Gmina Miasta chce, aby osoba fizyczna dopłaciła różnicę cen brutto zamienianych nieruchomości w wysokości 24.766,00 zł oraz kwotę 66.660,00 zł, stanowiącą podatek VAT przypadający na Gminę z tytułu tej transakcji.

Jednocześnie, nieruchomość i prawa będące przedmiotem zamiany, które są w posiadaniu osoby fizycznej, stanowią jej majątek wykorzystywany w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (jest czynnym podatnikiem VAT).

W uzupełnieniu wniosku w dniu 19 kwietnia 2011 r. wskazano, że opisane we wniosku grunty, według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, mają następujące przeznaczenie:

* działki: 1/62, 1/59, 1/51, 1/53 - przeznaczone pod drogi publiczne;

* działki: 1/60, 1/61, 1/52, 1/64, 1/63, 1/65, 1/66, 1/50, 1/58 - przeznaczone pod zabudowę usług turystyki, sportu i rekreacji.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku, w związku ze skierowanym do Wnioskodawcy wezwaniem, w dniu 10 maja 2011 r. wskazano, że działki nr: 1/51, 1/53, 1/59, 1/62 - będą wykorzystywane pod budowę drogi publicznej, natomiast działki nr 1/50, 1/58, 1/60 - przeznaczone są do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odliczyć od podatku należnego podatek naliczony przez osobę fizyczną, wykazany w fakturze dokumentującej zbycie nieruchomości i praw osoby trzeciej (fizycznej).

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w dniu 17 marca 2011 r., przy zachowaniu warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina będzie mogła pomniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury otrzymanej w związku z zawarciem umowy zamiany nieruchomości gruntowych.

Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko, Wnioskodawca powołuje się na treść art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy na nieruchomości będące własnością osoby fizycznej oraz będące w użytkowaniu wieczystym. Uzyskane przez Gminę w związku z ww. zamianą działki nr: 1/51, 1/53, 1/59, 1/62 - będą wykorzystane pod budowę drogi publicznej, natomiast działki nr 1/50, 1/58, 1/60 - przeznaczone są do sprzedaży.

W związku z powyższym, zauważyć należy, że w niniejszej sprawie, dla możliwości skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia, istotne znaczenie ma kwestia przeznaczenia i wykorzystania tych działek.

Niewątpliwie nabyte przez Gminę działki, które wykorzystane zostaną pod budowę drogi publicznej (działki nr: 1/51, 1/53, 1/59, 1/62) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będzie droga, której wykorzystywanie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast w przypadku wykorzystania działek do sprzedaży (działki nr 1/50, 1/58, 1/60), stwierdzić należy, że czynności takiej sprzedaży stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, stwierdzić należy, że w przypadku nabycia działek, które wykorzystane będą pod budowę drogi publicznej Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej w związku z zawarciem opisanej we wniosku umowy zamiany. Z kolei, w pozostałym zakresie, t.j. w takiej części, w jakiej działki mają być wykorzystane do sprzedaży opodatkowanej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z ww. faktury w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Jednocześnie, wskazać należy, iż w zakresie pytania: "jak prawidłowo określić podstawę opodatkowania przy zbyciu w formie zamiany nieruchomości i praw stanowiących własność Gminy..." wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo informuje się, iż załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy, ponieważ wykracza to poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl