ITPP1/443-659/14/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej promocji i ułatwienia dostępu do usług teleinformatycznych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-659/14/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej promocji i ułatwienia dostępu do usług teleinformatycznych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu pn.: "XXX" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego XXX na lata 2007-2013 Oś x Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie. Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie. Usługi i aplikacje dla obywateli.

W ramach projektu zrealizowano:

* bezprzewodowy dostęp do sieci publicznej dla klientów Urzędu i pracowników,

* dostęp pracowników do zasobów Urzędu za pomocą kart kryptograficznych,

* rozbudowę klastera serwerów o jeden serwer w celu zwiększenia niezawodności platformy wirtualizacyjnej,

* rozbudowę pojemności macierzy dyskowej dla danych produkcyjnych do 4,8TB oraz 16TB dla systemu backupu i archiwizacji danych,

* system zarządzania kopiami zapasowymi środowiska wirtualnego -...,

* monitoring klimatu serwerowni,

* modernizację i rozbudowę miejskiego portu internetowego,

* nowe warstwy tematyczne SIP,

* nową ortofotomapę o wymiarze piksela 0,10 m x 0,10 m,

* mapę hipsometryczną, mapę cieniowana i mapę spadków terenu,

* wyszukiwarkę grobów na cmentarzu komunalnym

* nowe panoramy do wirtualnego spaceru po mieście,

* laserowy skaning 3D udostępniony do zwiedzania komnat zamkowych.

Zakupiono również:

* sprzęt komputerowy (4 komputery oraz 2 laptopy), projektor krótkoogniskowy i klimatyzator do serwerowni,

* stację pogodową, która rejestruje temperaturę, wilgotność powietrza, opad deszczu, prędkość i kierunek wiatru, punkt rosy, temperaturę odczuwalną, index intensywności promieniowania słonecznego,

* sprzęt fotograficzny i oprogramowanie do aktualizacji spaceru wirtualnego,

* sprzęt do streamingu obrazu (5 kamer widokowych),

* Miejską Platformę e-learningową,

* 15 samouczków do platformy e-learningowej,

Projekt ma na celu:

* podniesienie poziomu obsługi mieszkańców,

* rozbudowę Portalu Miejskiego oferującego dostęp do wiadomości i nowych usług (platforma e-learningowa oraz 15 samouczków),

* zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o mieście, działalności urzędu (nowe warstwy tematyczne SIP),

* podniesienie poziomu technologicznego sprzętu i oprogramowania, a także poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego,

* zapewnienie ciągłości pracy oraz w razie konieczności szybkie odtwarzanie danych,

* promocję projektu i usług elektronicznych dla obywateli.

W wyniku realizacji projektu zaspokojone zostaną potrzeby interesariuszy projektu tj.: pracowników Urzędu Miejskiego, społeczności lokalnej, turystów, przedsiębiorców.

Inwestycja nie generuje jakichkolwiek przychodów, korzystanie z e-usługi jest nieodpłatne. Urząd Miejski w XXX nie będzie pobierał żadnych kwot należnych i nie będzie czerpał żadnych zysków za korzystanie z e-usług. Nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Ponadto Wnioskodawcy nie przysługuje odzyskanie podatku VAT, ponieważ środki, o które Wnioskodawca się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki, jak również nie przysługuje zwrot podatku, gdyż środki, opisane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl