ITPP1/443-652/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-652/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 6 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na produkcji i sprzedaży stolarki okiennej i drzwiowej zakupił od spółki z o.o. będącej w likwidacji nieruchomość zabudowaną dwiema halami produkcyjnymi, połączonymi budynkiem biurowym. Spółka sprzedająca nieruchomość prowadziła w przedmiotowej nieruchomości działalność również polegającą na produkcji i sprzedaży stolarki okiennej. Po postawieniu spółki w stan likwidacji powołany likwidator zajął się sprzedażą należącego do spółki majątku. Zakupione budynki nie posiadają pozwolenia na użytkowanie. Jednocześnie Wnioskodawca w ramach tej samej umowy sprzedaży zakupił od spółki w likwidacji elementy wyposażenia tych hal, jak również niekompletne (nie działające) elementy linii produkcyjnych. Wyposażenie i urządzenia produkcyjne od dłuższego czasu nie były wykorzystywane przez sprzedającą spółkę, w celu ich ewentualnej eksploatacji konieczne jest dokupienie brakujących elementów, przeprowadzenie generalnego remontu, serwisu oraz rozruchu. W toku negocjacji poprzedzających zawarcie umowy oraz w treści samej umowy sprzedaży strony wskazały, iż przedmiotem rozmów jest nieruchomość zabudowana oraz wyszczególnione w załączniku do umowy elementy wyposażenia i urządzeń pozostałych po likwidowanej spółce, nie zaś, że tym przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Sprzedawca opodatkował transakcję stawką 22%. Wnioskodawca planuje zakup i uruchomienie w zakupionych halach nowej linii produkcyjnej do produkcji stolarki okiennej i drzwiowej. Przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem, przy czym rozpoczęcie działalności w przedmiotowych budynkach nastąpi po uzyskaniu pozwolenia na ich użytkowanie. Wnioskodawca nie dokonał jeszcze obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto jak wynika z uzupełnienia do wniosku, w przypadku zakupu przedmiotowej nieruchomości wraz z urządzeniami oraz wyposażeniem nie przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym dostawa została opodatkowana stawką 22% podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT dokumentującej opisana sprzedaż nieruchomości oraz elementów jej wyposażenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z umowy sprzedaży nieruchomości oraz faktury VAT. Opisana wyżej dostawa nieruchomości wraz z elementami jej wyposażenia podlegała bowiem opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności zaś ze względu na przedmiot dostawy nie ma tutaj zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 cytowanej ustawy).

W oparciu o art. 86 ust. 13 powołanej ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10,11,12,16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (opodatkowaną), wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia wynika, że Wnioskodawca zakupił nieruchomość zabudowaną oraz elementy wyposażenia dwóch hal, jak również niekompletne (nie działające) elementy linii produkcyjnych. Sprzedawca opodatkował przedmiotową transakcję stawką 22%, gdyż jak wskazano przedmiotowa transakcja zakupu nieruchomości wraz z wyposażeniem nie spełniała warunków do skorzystania ze zwolnienia od podatku. Przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż jeżeli jak wskazano transakcja zakupu przedmiotowej nieruchomości wraz z wyposażeniem nie korzystała ze zwolnienia od podatku, a nieruchomość ta będzie wraz z elementami wyposażenia wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej powyższe nabycie, o ile nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 cyt. ustawy. Prawo do odliczenia można zrealizować w trybie powołanych przepisów art. 86 ust. 10,11,12,13 ustawy.

Zaznacza się, iż przedmiotową interpretację wydano w oparciu o założenie, iż dostawa nieruchomości wraz z wyposażeniem nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przeciwnym wypadku Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktury dokumentującej przedmiotową transakcję.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl